Torrfoder och kristaller
Läste ett påstående om att torrfoder ger kristaller i urinen? Någon som har en källa på det?
Vill minnas att jag läst att kristaller (även) kan bildas för att urinprovet hanterats lite ovarsamt? Hur vanligt är det?
Får googla senare idag, men tänkte att ni som har "kristall-katter" kanske har full koll? 😊
Lär mig!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad är det för kristaller?
#1 Min fråga gäller ingen särskild katt, utan är en generell fråga. Jag har själv inte haft katt med detta, därför är jag inte påläst. 😊
Hade en granne, som var professor, tidigare som forskade om stenbildning hos katt. Hade varit en perfekt fråga till honom men tyvärr så bor han inte kvar längre.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-06-30 09:30 av Uppkatten
Om jag minns rätt så sas det ju vara problem kring de tidiga torrfodren, eftersom människan inte hade koll, men hur ser det ut med nutida torrfoder.
- Redigerat 2022-06-30 09:48 av Uppkatten
Njursten/grus vet jag torrfoder kan ge. Kristaller har jag nog inte hört något om. Låter märkligt om även hantering av urinen kan orsaka det
Har hört det också, kanske bara en annan benämning för njursten? Eller är kristaller en annan grej?
föräkrar mig om att det är katter vi pratar om nu
"I'm too old for this shit."
#4 Om jag minns rätt så sas det att om urinen fick stå före analys (t.ex. om urinprov togs i hemmet) så kunde kristaller bildas. Men vet inte var jag läste det så vet inte hur säker källa det var.
Om nutida torrfoder kan ge upphov till kristaller/grus/stenar så vore det intressant att veta hur mycket risken ökar jämfört mef t.ex. katter som äter blötmat.
Aha! Detta råkar jag ändå veta lite om!
Såhär har jag förstått det:
Katters urin är normalt sett väldigt koncentrerad, med relativt låg vattenhalt och hög koncentration av salter.
Salter är, för de som inte minns detta från kemin, jonföreningar med positiva och negativa joner vilket i kroppen oftast är metalljoner och de negativa kommer från syror. Salter löses i vatten och binder då inte längre till varandra utan till vattenmolekylerna.
Normalt bildas alltid en del kristaller i katturin, eftersom det innehåller så låg koncentration av vatten, och det är inget problem. Problemet uppstår när kristallerna blir för stora och kan göra urinen svår att få ut samt orsaka skador i urinvägen.
Vetenskapen har inte helt klargjort vad som ger upphov till vad och hur vi motverkar detta, men det finns några tydliga indikationer.
Större kristaller kan bildas när sammansättningen av salter i urinen är onormal, eller när mängden vatten i urinen är för låg.
Om jag får lite tid på mig kan jag säkert luska reda på vilka ämnen det rör sig om, jag vet att en vanlig typ av kristaller nuförtiden är kalciumoxalat som verkar kopplad till dieten, men jag har inte koll på kemin/näringsläran med den, och en annan vanlig är struvitkristaller som jag tror är mer kopplad till infektioner.
Så preliminärt skulle jag säga ja på den frågan, eftersom en diet av enbart torrfoder ökar risken för uttorkning vilket i sin tur ökar risken för större kristaller i urinen. Det verkar också som att själva sammansättningen av ämnen i dieten spelar roll, men jag har inte researchat det än, så jag vet inte om specifikt torrfoder går att peka ut där.
Jag återkommer när temperaturen sjunker och jag pallar dra fram mina vetenskapliga glasögon 😉🤓
Nu har jag luskat! (Och skrivit en roman, sammanfattning finns i slutet)
Först ett förtydligande av vad man menar med kristaller i urinen: ni kan läsa i mitt inlägg ovan om hur kristallerna fungerar kemiskt, men alldagligt pratar vi om dem såhär: katt-urin har alltid små små kristaller i sig och det är normalt. Det är inte normalt och en hälsofara när kristallerna blir för stora, detta kallas ibland för grus/korn i urinen. När det gått ännu längre och kristallerna klumpats ihop med div. slem och annat kallas de för njursten eller urinsten (beroende på var klumpen bildats). Hankatter är extra känsliga eftersom deras urinrör är trängre.
Det här ämnet är understuderat, så klart, men några saker vet man i alla fall:
Det som funkat bäst i praktiken, både som behandling och i förebyggande syfte, är att öka mängden vatten i urinen, dvs få i katten mer vätska. Detta har forskats på och anses sant av praktiserande veterinärer och forskare. Det har även forskats på och konstaterats att det lättaste sättet att göra det är att öka mängden vatten i maten, vilket lättast görs med blötmat.
Med det sagt så vet man inte riktigt VARFÖR det bildas stora kristaller.
Konsensus verkar vara att det hänger samman med surheten i urinen, tyvärr på det vis att för lågt pH ökar risken för kristaller av kalciumoxalat och för högt ph ökar risken för kristaller av struvit. Lagom är alltså bäst?
Något som också kan påverka är så klart beteende hos katten, så som hur ofta den kissar, om den är stressad när den kissar etc.
Sen vad som orsakar pH i urinen är ytterligare ett ämne utan tillräcklig forskning.
Det finns några studier som undersöker hur mängden protein påverkar pH, där högre mängd protein gör urinens koncentration av ammoniak högre och därmed pH lägre. Jag läste de två som citerades mest och de hade ENORMA luckor och osäkerheter som de inte disskuterade över huvud taget, så jag skulle inte sätta nån tillit till dem egentligen, men i teorin stämmer det att mer protein=lägre pH i urinen.
Det bör dock även sägas här att då mängden vatten i urin ökar blir även pH mer neutralt.
När det kommer till mängden av diverse ämnen i urinen sa mer eller mindre alla artiklar olika. Vissa hävdar att om man sänker mängderna av de olika ämnena kristallerna bildas av hjälper det, andra hävdar att mängden inte spelar någon större roll i jämförelse med hur pH påverkar.
Det jag tyvärr också märkte var att de foder som saluförs som vänligare mot njuren etc. Har lite olika sätt att tackla problemet på och baserar sina foder på lite olika artiklar och rön. Gemensamt är att de alla har minskat mängden magnesium samt en blandning av andra mineraler, framför allt de som kristallerna bildas av. Det finns dock INGA studier på vad mindre av dessa ämnen kan ge för andra inverkningar, så det verkar som att veterinär-forskningen inte rekommenderar speciellt framtagen mat som behandling, vilket jag tycker känns rimligt eftersom det alltså inte finns seriösa studier om varken fördelarna eller nackdelarna med detta.
Så, jag kom över ett mycket välunderbyggt dokument från ”Minnesota Urolith Center” som är en del av university of Minnesota och deras college of veterinary medicine som tydligt och bra sammanfattar allt det här och lite till, https://vetmed.umn.edu/sites/vetmed.umn.edu/files/feline_calcium_oxalate_uroliths.pdf där kan ni läsa det dokumentet.
(Obs! Detta gäller alltså i övrigt FRISKA katter. Det finns en rad sjukdomar, samt överskott av salt, överskott av vitamin D och B6-brist, som ökar risken för kristaller i urinen. Behandlas sjukdomen och symptomen försvinner också risken.)
Så. TLDR; Får katter kristaller i sitt urin av torrfoder?
-Nja. Katter som inte får i sig nog med vätska har en betydligt högre risk för att få kristaller och i förlängningen njursten/urinsten.
Om du har en katt som älskar att dricka vatten, eller om du blöter upp ditt torrfoder bör det inte vara någon större skillnad (sen finns det ju fler nackdelar med torrfoder, men det hör ju inte till den här tråden). Katter ska få i sig ungefär 50 ml vatten per kg kroppsvikt per dygn. Många katter får inte i sig den mängden bara genom att dricka utan behöver en del genom maten.
#8 Oj, vad du har jobbat! Det här ska jag läsa igenom noga så snart jag får en stund över. Spännande! Bra jobbat!
#10 Ja, hon är populär i vissa grupper, men jag är lite tveksam eftersom mycket hon skrivit skrevs för typ 10 år sedan, och jag tror det har hänt mycket med torrfodren sedan dess. Hon antyder mycket, men ofta är källorna tveksamma. Men jag kollar den igen också 😊
#11: tyvärr verkar det inte ha hänt så mycket sen dess, jag håller på och gräver lite och tänkte kanske göra en ny tråd med lite användbara artiklar. Men detta verkar vara en sammanfattning över kunskapen vi har och senare studier verkar bekräfta dessa slutsatser. De stämmer överens med den text #10 postade, men mer ingående och fokuserad på biologin och kemin. Verkar generellt välgjord med bra referrering och väl ansedda källor.
https://catinfo.org/docs/DrZoran.pdf
Nyare forskning verkar fokusera på att bygga vidare på detta med fokus på förändring av upptag hos äldre katter och katter med olika sjukdomar och tillstånd, samt så klart hur diet hos katter kan orsaka och förebygga hälsorisker.
Hon antyder dock att t.ex. torrfoder skulle orsaka diabetes hos katt, utan att sådana resultat fanns då. Jag hittade en senare vetenskaplig artikel där man fått ett signifikant resultat på just detta, men bristerna i studien var så stora att det är tveksamt om man alls kan dra de slutsatserna…
Och som alltid: en studie är ingen studie. Forskning är en process, och det behövs flera välgjorda studier som visar samma sak för att ett resultat ska vara giltigt.
Jag uppfattar att den här personen lägger fram en massa hypoteser i sin artikel. Hypoteser som sedan tagits för sanningar av en grupp kattägare.