Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 556 ggr
MonicaLagerquist
2022-06-26 18:49
1

Värmen

Hur klarar era katter av värmen

Stolt ägare till tre La permer

Soligajag1
2022-06-26 18:51
0

Jodå , dem fixar det bra , ligger o sover i det rum som är svalast , jag har persiennerna nere . Byter vatten ofta !!

HH 🙂

Pyttelite
2022-06-26 19:39
0

Kissen ligger på balkongen på varmaste stället.

Hon softar och trivs med värmen.🙂

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

OberonsMatte
2022-06-26 19:50
0

Bra. Milou och Ruben fick följa med ut på eftermiddagen och lufta sig lite i skuggan, men det ser inte ut att ha gått någon nöd på Lotus heller som stannade inne med tillgång till balkongen. De ligger och slappar lite mer än vanligt, men det känns bara naturligt.

Jag upplever aldrig att min lägenhet blir orimligt varm och med balkongdörren öppen fläktar det lite. Jag besväras nog mer av värme än vad katter gör (som t.ex. kan trivas med att ligga precis intill ett jättevarmt element).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-06-26 19:51 av OberonsMatte
[RasaNebulis]
2022-06-26 19:54
1

Relativt bra. Dricker mer än vanligt, och håller sig i skuggan.
Tror nog att jag lider mer. 😅

Maria
2022-06-26 20:18
1

Lakritz klarar sig bra. Ligger nära fläkten emellanåt.

/Maria

Scorpio97
2022-06-26 20:46
1

Hittills är dom knappt påverkade alls. Sover/vilar lite mer på dagen och är lite aktivare på kväll och natt.
Jag tycker det är betydligt jobbigare

//Jessie

Skadi
2022-06-26 21:01
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina älskar att sola fast det är så här varmt.
Sätter på solskyddsfaktor på öronen.
Sen går dom själva på svalt ställe. Dom är ju innekatter men har möjlighet för solning vid öppet fönster eller inhägnad balkong.

Catlady91
2022-06-26 22:48
0

Min söker sig till värmen.

Jag har persiennerna nere och fördragna, då solen ligger på hela dagen (söderläge)
Mysan vill då helst ligga i sovrumsfönstret, som jag även drar för mörkläggningsgardin i. Mellan fönster och gardin blir det varmt, och där ska hon helst ligga.

Men när det är riktigt varmt, som det varit nu onsdag till idag, så åker vi ut till pappa på landet. Då ska hon ligga i en av rabatterna, mitt i, och där ligger hon hela dagarna. I koppel, såklart 😋

Ser dock inte att hon dricker mer eller mindre, men hon vägrar dricka vatten hos pappa. Hon slänger i sig när vi kommer hem sen.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

TccT
2022-06-26 23:03
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Går rätt bra. Kan vara 30 grader utanför fönstret och då är på köksbordet i solen vid fönstret bra plats🤔 Men kyldynorna är framme nu iaf och det har hänt att tagit vi ut dom faktiskt😳 Vattenskål är alltid med ut.

Pyttelite
2022-06-26 23:04
1

#8: Har du grafit med dig vatten hemifrån när du besökt pappa?

Vatten kan smaka lite annorlunda och katter är vanedjur.

Mattetilltvå
2022-06-26 23:56
0

#0: Våra katter klarar värmen bra! Märker inget särskilt,möjligen lite segare än vanligt. Vi har balkongdörren öppen på natten och då sover dom där ute i sin ställning eller på räcket. Väljer att vara på balkongen på dagen också trots att solen ligger på. Vi har kyldynor framme men de används sällan. Brukar passa på att bada dem när det är varmt så kyls dom ner lite grann.( Alltså, badar dom inte i kallt vatten såklart men de får självtorka så då blir det svalt för dem)

Tarotstollan
2022-06-27 00:52
1

Min kisse sover mycket, han vill inte vara ute på balkongen om inte jag är där.
Så på kvällarna och nätterna brukar jag sitta där ute en stund. Det händer att han somnar och sover en stund på en balkongstol.
Har inte märkt att han dricker extra men när han dricker så är det länge.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2022-06-27 01:03
2

Den ena svalkar sig på balkongen hela nätterna, den andra tillbringar nätterna tätt intill mig så vi inte riskerar att frysa när balkongdörren står öppen… 🤣

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2022-06-27 06:42
0

Jag har på lite vatten på blötnaten.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
2022-06-27 08:30
0

Mina får i sig bra med vätska via sin kost, så där är jag inte orolig.
Tillsätter lite extra ibland med

Sedan kan de anpassa vart de vill ligga inne och ute.
Men märks ju att de tycker det är varmt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2022-06-27 08:35
6

Lakritz äter bara blötmat och har tillgång till vatten på flera ställen.
Han ligger gärna i gräset där det är skugga.

/Maria

Uppkatten
2022-06-27 08:36
5

Min ena tyckte inte att det räckte att sova bredvid mig i natt… För säkerhetsskull sov hon ovanpå mig… Vi har inte frusit kan jag lova. I dag ska det bli 32 grader här…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Näbbjäddan
2022-06-27 12:07
1

Min katta är av en påvert pälsad variant och tycker generellt värmen är toppen, framför allt för att jag, och därmed även hon, är ute så mycket ;) vi byter ut torr-godisarna mot såna puré-godisar så hon får i sig lite extra vätska bara 😊

3201B8EA-BAE6-4B85-BFED-42EFE1D61F3B.jpeg

#7: har du solskyddsfaktor för katt? Finns det? Eller finns det nån människo-variant som funkar för katter? Jag var ute och tältade en vecka med min kisse och konstaterade efter några dagar att hon bränt sig stackarn 😔

Kattpatrullen
2022-06-27 12:13
0

#18 Du kan använda solskydd för människor, men se till att det är parfymfritt. Det finns också solskydd som är för djur, jag har inte lusläst innehållsförteckningen så jag vet inte om det är någon egentlig skillnad på innehållet…

Näbbjäddan
2022-06-27 12:24
0

#19: aha! Det blir till att undersöka detta!

Kattpatrullen
2022-06-27 13:20
0

Tror bl.a. Helosan har gjort en variant (eller vad företaget bakom nu kan tänkas heta). Du kan ju kolla om du hittar ngn som verkar bra på Google eller någon som är rekommenderad av veterinär och så se om du hittar någon för människa (kika på barn/baby för de är oftast "mildast") med liknande innehållsförteckning. Ofta är ju produkter för djur betydligt dyrare - så att kolla innehållsförteckningen kan kanske spara några kronor.

Mysigt att tälta med kisse! 🥰 Vore ju trist om du fick sluta med detta p.g.a solen så jag hoppas du hittar något som passar.

Calcifer
2022-06-29 14:21
0

#17: Så gör Nox också. Jag vaknade vid ett tillfälle och då hade jag en blöt fläck på axeln där han hade legat. Men han envisas ändå med att ligga tätt intill eller ovanpå mig. Fattar inte hur han inte svettas ihjäl. Är långhårig också…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Scorpio97
2022-06-29 14:34
0

Min katt vill inte ligga på mig när det är varmt. Jag tror inte det beror på att hon tycker det blir för varmt, utan mer på att jag inte ligger still i värmen så jag stör henne hela tiden. Eller så tycker hon att jag blir alldeles för svettig 🤣

Men hon vill gärna ligga en liten bit ifrån och hålla en tass på min arm eller liknande, haha

//Jessie

Näbbjäddan
2022-06-30 11:15
2

För några dagar sedan gick det ingen nöd på kattan, men nu när det gått flera dagar med den här super-hettan börjar jag så klart nojja. Hon äter sämre än vanligt, är det, som med människor, pga värmen? Eller ska jag vara orolig? Hon är inte lika aktiv som vanligt såklart eftersom hon springer runt en massa annars men mest ligger stilla på dagarna nu, jag ger allt godis i flytande form nu så jag är inte så orolig för vätskeintaget, men hur är det med katter och salter? Finns det något som är extra viktigt att hon går i sig om nu aptiten tryter?

Jag har för övrigt införskaffat solskyddsfaktor på lokala djuraffären och jag har lite semester, så vi lever life i skuggan utomhus de där fasliga eftermiddagstimmarna!
268E78AE-FF36-4C5B-B253-DDCE05C2C7ED.jpeg

Pilspets
2022-06-30 17:17
0

Hon tycker inte det.
Ligger under en stuga o sover. Kommer upp på kvällen.

Då trivs hon dom bäst.

(Chippad,vaccinerad,halsband med telefonnummer,kastrerad med mera.)

Mattetilltvå
2022-06-30 20:32
0

#0: Mina katter blir slöare och slöare. Äter sin mat men gärna mera mot kvällen. Sover hela nätterna på balkongen och kommer in och sover inne på fm när solen ligger på balkongen. Märks att det varit varmt flera dagar. Dock vill dom inte ligga på kyldynorna alls. Tror dom klarar värmen men helt klart börjar det märkas på att dom är slöare, såklart!
Jag däremot lider mer! Kanske skulle sova själv en natt på balkongen 😁

Catlady91
2022-06-30 21:38
0

#10: nej, men det är ju vatten från samma källa? Det borde inte vara någon skillnad?

Har någon tips på hur jag kan få i min dam mer vätska?
Hon dricker bra, förutom när vi är hos pappa.
Hon har problem med tarmarna, och blir lätt hård i magen.

Hon äter specialfoder nu, och det verkar fungera superbra!
Hon spyr inte längre, och bajshögarna är större. Alltså verkar hon få ur sig allt.
Var till veterinären i måndags för ultraljud av tarmarna, och allt såg bra ut. Men hon ville att jag skulle vara uppmärksam och se till att hon får i sig bra med vätska.

Tyvärr äter min inte blötmat. Hon ryggar tillbaka och vägrar äta det. Veterinären ser inga problem med att hon äter enbart torrfoder.
Jag blev rekommenderad att blöta det, men det går heller inte. Har till och med använt sprayflaska och bara sprayat vatten på maten, men då väntar hon tills det torkat.

Jag tycker hon dricker bra hemma. Vi har vattenfontän. Hon går inte dit och dricker lite nu och då, utan hon går snarare dit och dricker mycket och sen går därifrån.
Men när vi är borta, t ex hos pappa, så dricker hon inte. Och vi är där mycket nu över sommaren. Ibland hela dagar. När vi kommer hem, så slänger hon i sig vatten.

Någon som har tips på hur jag kan få henne att dricka bättre hos pappa?

Tarotstollan
2022-06-30 23:01
0

Köp en spruta på apoteket (utan nål naturligtvis) och ge henne vatten direkt i mungipan, dra ut under läppen lite vid sidan och spruta lite i den fickan, inte för mycket för då kan hon sätta i halsen och absolut inte direkt i munnen.

• Redigerat 2022-06-30 23:02 av Tarotstollan
TccT
2022-07-01 12:50
0

#27 Även om samma källa kommer det ju i andra rör så kan nog smaka olika. Gör som #10 föreslår och ta med vatten hemifrån i t ex stora petflaskor. Viktigt med vätska i värmen för allt levande🥵

OberonsMatte
2022-07-01 13:08
0

#27: Har du vattenfontänen med dig när ni bor hos din pappa?

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
2022-07-01 13:11
0

#27 Testa att frysa iskuber och ta fram ett par åt gången. Vissa katter tycker att det är roligt att leka med isbitar och får på så sätt i sig lite extra vätska.

Du kan också testa att koka något extra gott (t.ex. torsk eller kyckling) och ge kisse avkoket när det svalnat. Det doftar lite extra när det är ljummet vilket också kan stimulera till att de dricker lite extra. (Detta kan givetvis också frysas in som iskuber så du kan ta fram och tina upp efter behov.)

Om du är orolig för balansen med elektrolyter och mineraler finns det också smaksatt vätskeersättning, Oralade, som du kan testa.

Lycka till med smissen!

Catlady91
2022-07-01 19:42
0

#28: är det inte risk att hon sätter i halsen ändå?

#29: jag kanske ska testa det

#30: nej, det har jag inte. Vi bor inte där, vi är där från lunch till kvällen. Och vi har samma vattenskål som hon hade här hemma förr.

#31: hon leker inte hos pappa, för hon har sele på sig. Och då kan man tydligen inte leka..

Tarotstollan
2022-07-01 21:27
1

#32. Det är klart att det kan hända ändå, det är därför man skall var försiktig och bara spruta några droppar åt gången så hon förstår vad det är som händer.
Mina katter lärde sig och slickade sen samtidigt som jag gav lite vatten.

Pyttelite
2022-07-01 21:35
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kan göra en koll om katten är uttorkad - titta på videosnutten - varför denna musik.

Finns på Firstvet: https://youtube.com/shorts/P5Am4D_JKMw?feature=share

Lär dig se tecken på uttorkning hos din katt. Läs mer på: https://firstvet.com/sv/articles/view/katt/109/rakna-andetag
  • Redigerat 2022-07-01 21:36 av Pyttelite