Katter iFokus

Katter

Läst 144 ggr
MoyMe
0

Tandsten och FORL

Jag har en äldre katt på 9 år som varit en familjekatt men som nu är mitt ansvar. Har nyligen upptäckt att han har ganska dålig tandhygien och skulle behöva ta in honom till veterinären för att få det fixat.

Till problemet: Jag är en fattig student, och hade nyligen problem med min katts försäkring då jag flyttade och aldrig fick fakturan, och den avbröts då. Skaffade en ny försäkring så fort jag upptäckte detta, men den täcker inte FORL om det upptäcks 12 månader inom att man tecknar försäkringen. Så för min katt gäller det om 9 månader.

Mitt dilemma ligger nu i att jag är rädd att om jag tar min katt till veterinären så kommer denne misstänka/diagnosticera FORL i kattens journal och jag kommer inte ha råd att betala för att ta hand om det.
Samtidigt så vill jag ju inte att min katts tänder blir värre, det är ganska mycket plack och tandköttet ser ganska irriterat ut. Han har dock inga problem med att äta eller andra symptom på att det skulle göra ont (svårt att veta med katter dock).

Vad gör jag? Lever i 9 månader till med vetskapen att jag är en dålig kattägare och att min katts tänder kanske blir värre, eller förlorar rätten att få hjälp av försäkringen för att faktiskt lösa FORL om det är det han har? 2000-3000 tusen kan jag klara av, men jag har sett att FORL behandling kan kosta typ 10 000 kr och det har jag bara inte. Det är hela min månadsinkomst. Kan en veterinär ta bort tandsten och inte rapportera om FORL i journalen/till försäkringen? Har sån ångest och vet inte vad jag ska göra.

Uppkatten
4

FORL är extremt smärtsamt, så har katten FORL (vilket är vanligt hos katter) så behöver katten få hjälp så snart som möjligt. Det är inte rimligt att katten ska gå med FORL-smärta i nio-månader, av ekonomiska skäl.

Har katten tandsten och tandköttsinflammation behöver den också få hjälp nu. Tandköttsinflammation är smärtsamt och det hela kommer bara att förvärras över tid.