Liten kattunge
Hej! Vi va och hämtade hem en väldigt liten kille igår, vi reagerade över att han var extremt liten men då uppfödaren va helt säker på att katten va 12 veckor och svarade direkt när vi frågade vilket datum han va född, det lät som han hade koll på sina katter och vi fick även med mat och kattmjölk, dom andra i kullen va ungefär lika stora som honom..
men jag är fortfarande osäker..
Både mamman och pappan är små katter,
Vi vägde honom direkt när han kom hem och han vägde 800 gram.
Tror ni han är yngre än uppfödaren säger?
Huskattuppfödare såklart? Ingen ansvarsfull uppfödare överlåter kattungar som bara väger 800 gram, oavsett hur många veckor de är.
Var kattungen veterinärbesiktigad, id-märkt och vaccinerad vid överlåtelsen?
Sajtvärd Katter iFokus
#2: han ska vara veterinärbesiktad men inte id,
Jag skulle såklart aldrig tagit hem honom om jag visste att han vägde så lite,
Tror dock inte han har fått tillräckligt med mat där häller eftersom han va jättehungrig när han kom till oss, tror du det kan ha med hans lilla vikt och storlek att göra,
Dom sa att han va avmaskad men vi har avmaskat honom själva idag för att utesluta mask
Det är svårt att avgöra hur gammal en katt är bara på dess vikt. Jag har själv tagit hand om kattungar där förra ägaren inte har kunnat haft kattungen kvar av olika orsaker. Har väl inte direkt lagt dom på vågskålen direkt när jag kommit hem. Men de har garanterat inte vägt nämnvärt mycket mer än kilot. Vi snackar iof sig om vanliga sk huskatter.
Men ger du bara kattungen rätt mat och dryck och att kattungen får VÄLDIGT MYCKET KROPPSKONTAKT MED DIG så är det inga problem.
Tycker för övrigt att katten på bilden ser ovanligt stor för att vara 12 veckor och bara väger 8 hg!!???
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#5: hej tack för dit svar! Han ser större ut på bilderna än vad han är, han väger 830 gram ungefär men jag tycker han e sjukt liten då våran gamla kattunge va dubbelt så stor vid 12 veckor,
Han skriker inte efter sin mamma eller tuttar på våra fingrar,
Han älskar närhet så det är inget problem! Han är glad och sprallig och äter som han ska, vi vill såklart göra allt vi kan för att han ska må så bra som möjligt, han värkar inte vara påverkad på något sätt förutom att han va väldigt hungerkänslor när han kom till oss
#3 När kattungar är veterinärbesiktigade före överlåtelse får köparen det ifyllda besiktningsintyget. Är kattungen vaccinerad medföljer kattungens vaccinationskort.
Kattungar ska redan ha blivit vaccinerade vid två tillfällen och id-märkta innan man tar hem dem). Jag förstår verkligen inte varför huskattungeköpare låter huskattuppfödare strunta i det.
För lite mat kan absolut vara en orsak till låg vikt och dålig tillväxt. Även det beror i så fall på uppfödarens bristande omsorger och ansvarstagande. Har man flera katter som konkurrerar om maten måste man se till att alla faktiskt får i sig det de behöver. Är man uppfödare borde det vara en självklarhet att ha stenkoll på kattungarnas viktkurvor och sätta in extra åtgärder om någon halkar efter. Är vikterna låga väntar man med överlåtelse till kattungarna nått en vikt på minst 1 kg. 12 veckor är bara en minimigräns, dvs. då kattungar som allra tidigast får lämna kattmamma, syskon, uppfödare och invand uppväxtmiljö.
Sajtvärd Katter iFokus
#6: Är han glad, sprallig och leker och dessutom äter och dricker bra kommer det att gå jättebra! Det viktigaste för kattungarna, förutom bra mat och dryck som dom mår bra av, är just närheten och då menar jag den riktiga kroppskontakten. Tänk på att all vila och sömn har han hitintills gjort i direkt närkontakt till kattmamman. Nu är kattmamman borta ur bilden så nu får du bli han "nya kattmamma".
Lycka till!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#8: han leker mycket, tar lite sovpouser emellanåt, äter bra och dricker bra och går på lådan som han ska🙏🏻
Såhär ligger han precis nu,
Han älskar närkontakt av det vi hunnit att se och han går även undan och lägger sig om det blir för varmt på mig txe,
Då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket som jag gör över att han e så lien om han fortsätter gå upp i vikt som han ska☺️
#7: ja precis, han e tanig och var hungerig när han kom hem igår så jag och sambon gissar på att han inte fått tillräckligt,
Jag får bara försöka göra mitt bästa och hålla koll på hans viktkurva och vara hans mamma, jag ska börja plugga kurser på distans nu så jag kommer vara hemma med honom!
Somsagt jg skulle absolut inte tagit hem honom om jag visste att han vägde under kilot🙏🏻 Tack för hjälpen
#9: Tänk på att en vuxen katt sover uppåt 18 timmar per dygn. En kattunge vill nog sova minst 20 timmar per dygn.
Men som sagt, jag tycker han verkar ganska stor för att vara bara 12 veckor. Kan ju å andra sidan bero på hur gammal du är och hur stora dina händer och arm är i relation till kattungen.
Men som sagt, det kommer garanterat att gå lysande! :-)
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#11: jag är 19 men har väldigt spå och taniga fingrar😅
Här är en bild på en av mina älsklingar. :-)

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
När kattungar skiljs från mamma, kullsyskon, uppfödare och invand uppväxtmiljö för tidigt är det saker som inte syns som påverkas. Det är t.ex. utvecklingen av kattungens naturliga immunförsvar - särskilt sårbart när kattungen dessutom är ovaccinerad när kattungens immunförsvar utsätts för (och påverkas av) den stress flytt och separation innebär.
De psykiska konsekvenserna (av att skiljas från mamma, kullsyskon, uppfödare och invand miljö för tidigt) är inte heller saker som behöver synas, men för tidig separation påverkar även kattungens psykiska förutsättningar att utvecklas till en bli en harmonisk vuxen katt med stabilt temperament och inneboende grundtrygghet. Det påverkar bl.a. den vuxna kattens förmåga att hantera frustration.
Sajtvärd Katter iFokus
#13: jättefin verkligen!
Den såg inte jättestor ut häller?
Det kanske va min gamla katt som va extremt stor😅
#11: Hur kan du påstå att "det kommer att gå jättebra!" och "det kommer garanterat gå lysande"?
Upprörs du inte av kattungens låga vikt? Kattungar som väger 800 gram ska inte flytta någonstans!
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-05-07 12:46 av OberonsMatte
#15: Hon är lite drygt 11 år och är som sagt liten till växten.
Här har du däremot en annan bild på en av mina katter som var dryga halvåret vid fototillfället. Du kan se hur liten hon är jämfört med vattenkannorna.

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Och här har hon fångat sin första mus!

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#19: oj ja han va inte häller så stor! Kul med första musen! Jag har beställt veterinärtid i em så får dom kolla över honom så allt ser bra ut🙏🏻
#20 Det är viktigt att kattungen vaccineras, id-märks, ägarregistreras och veterinärvårdsförsäkras. Kastrering bör ske före könsmognad.
Sajtvärd Katter iFokus
#21: Uppdatera gärna tråden så får vi höra veterinärens åsikt och bedömning. Hoppas att allt går bra! Lycka till!!
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#20: Uppdatera gärna tråden så får vi höra veterinärens åsikt och bedömning. Hoppas att allt går bra! Lycka till!!
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#23: veterinären tyckte han såg fin ut, hon kollade över honom och kände lite på honom, såklart va han lite för smal som vi misstänkte och enligt vet så är det derför han är så liten, hon sa att han nog är 12 veckor men kanske inte fått så mycket mat han behöver därav att han e så liten , vi diskuterade lite och kom överens om att han skulle få så mycket mjukmat hann vill ha bara vi ser till att han bajsar som han ska så kunde han få äta så mycke han ville, och vips så har han gått upp 80 gram på 3 snart 4 dygn🌟🌟
#24 Informera den bedrövliga huskattuppfödaren om att kattungen är konstaterat underviktig p.g.a. att den fått i sig för lite mat hos sin uppfödare. Sådana personer ska enbart ha kastrerade katter.
Sajtvärd Katter iFokus

Om de ens ska ha katt/djur
Stolt ägare till tre La permer
#24: Roligt att höra att veterinären tyckte att han såg frisk och välmående ut förutom att han bevisligen fått för lite mat. Jag brukar alltid resonera som så att är en katt glad, sprallig och vill leka och dessutom inte är rädd för kroppskontakt med ägaren så är den frisk och välmående.
Jag tyckte nämligen med tanke på de bilder du lagt upp att han inte såg så väldigt "liten" ut för att vara 12 veckor gammal. Sedan om han såg mager ut var svårt att avgöra på de två bilder du publicerat.
Alla mina katter jag haft de senaste 20 åren har varit sk omplaceringskatter där ägaren av olika orsaker inte kunnat haft katten (kattungen) kvar. Har alltså tagit hand om katterna direkt från den ursprungliga ägaren så det har aldrig varit några "katthem" inblandade. Och tre av de kattungar jag tagit hand om har ju klart varit betydligt mindre än killen du har.
Kan ju bara nämna i förbigående att en av kattungarna var det en familj som hade köpt (fått?) en kattunge till sin dotter. Men efter bara några dagar upptäckte familjen att dottern var allergisk mot katter och omgående ville bli av med kattungen. De lade ut en annons på Blocket och jag åkte och hämtade kattungen samma dag.
Ett knappt år senare kastrerade jag henne och idag har jag haft henne i ca 10 år och det är den katten bilderna ovan visar.
Har alla mina katter som ute- och innekatter. Dvs de kan gå ut och in som de själva vill. Vintertid är de väl mest ute för att göra sina behov. Men all mat och dryck får de inomhus. Om nätterna tävlar de mest om får ligga i min stora säng och sova. :-)
Lycka till med din nya vän!
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#4: Kattungen ser ledsen ut, saknar mamma, pappa och syskon :(
#28: Av de tre publicerade bilderna finns det väl inget som "visar" att kattungen är ledsen. Att han saknar kattmamman är det väl ingen som ifrågasätter men nu har han ju fått en ny "kattmamma" dvs TS som han kan ty sig till. Så kan han få all värme och tillgivenhet från Elin så finns det väl inget som tyder på att han skulle känna sig ensam och övergiven.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu