Ännu en Blocket-bedragare..
Nu har det hänt igen! 😡Bilder på en registrerad raskattuppfödares stambokförda Maine coon-kull har stulits och använts av en bedragare som i en Blocket-annons påstått sig ha en "Maine coon/huskatt"-kull till salu.
Bedragaren har begärt 750kr/st i handpenning för att hålla kattungar tills köpare kunde komma dit och titta (på kattungar som alltså inte ens fanns). Enligt en av köparna (som anmält händelsen till Schibsted) har personen bedragit uppemot 60 personer och isf håvat in 45.000kr.
Betala aldrig ett öre utan att ha sett kattungen i verkligheten. Och stöd aldrig huskattavel.
Sajtvärd Katter iFokus
För den som undrar hur den där annonsen såg ut så stod det så här:
Maine coon/huskatt
"Nu är det dags att börja leta efter hem till våra kattungar!
Du ska veta vad det innebär att ha katt samt att det blir ett livslångt och kärleksfullt hem.
Katterna är födda 21a januari och är leveransklara 15e april Då de är 12v gamla!
Jag tar ut en handpenning vid tingning som inte återbetalas vid ånger
Resterande betalas vid leverans (Handpenningen dras av på slutpriset)
Pga av varierande arbetstider så ber jag dig att skicka en beskrivning av dig och din familj via sms då jag enklast nås där."
Hade ni gått på det?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-04-03 14:29 av OberonsMatte
Innan man köper en kattunge eller annat djur, så träffar man uppfödaren och ungarna, sedan lägger man in en handpenning.
Sedan brukar inte stamtavleuppfödare ta 750kr i handpenning utan det brukar vara ca 2000-5000
#2 Bedragaren påstår sig inte syssla med stambokförd avel, bara huskattavel med påstådda rasinslag. Bedragarens begärda handpenning motsvarar 50% av försäljningspriset (som påstods vara 1.500kronor).
SVERAKs rekommenderade nivå för handpenning som inte betalas tillbaka vid ångrad tingning är 15% av försäljningspriset.
Sajtvärd Katter iFokus
Vad fult gjort!😡

👿👿👿👿👿👿
Stolt ägare till tre La permer
De har väl i princip kopierat en existerande annons bara.