Katter iFokus

Katter

Etikettfrågor
Läst 249 ggr
mynilssons
2022-02-23 17:10
0

Tuggpinnar

Någon som vet ifall det finns tuggpinnar till katter? Inte små kvistar i trä, utan såna som finns till hundar i massa olika former, tex tandborstar.
Eller ifall man kan ge katterna tuggpinnar som är till hundar?
Har två katter här hemma som tuggar på det mesta och vill gärna avvänja dom vid det så snarast som möjligt. Men de träpinnarna man kan köpa till katter är inget dom uppskattar tyvärr…

Uppkatten
2022-02-23 17:14
0

Hur gamla är dina katter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nephi
2022-02-23 17:16
0

Mormors yngsta katt uppskattade torkade kaninöron att tugga på när jag hade dem till hunden (hunden tröttnade sen på dem) ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Kattpatrullen
2022-02-23 17:37
0

Jag har försökt med MASSOR med olika "tuggpinnar" till mina katter. De enda de uppskattar är faktiskt matatabi. Antingen är de för "mjuka" så att de bara äter upp allt i ett svep eller så tröttnar de efter ett par sekunder när de inte kan äta.

Jag har läst vissa som säger att deras katter uppskattar att tugga på råa kycklingvingar/-halsar men mina gillar inte det heller…

OberonsMatte
2022-02-23 17:38
0

Förr brukade jag köpa tuggpinnar för katt i vanlig mataffär. Det var pinnar som gick att äta och katterna glufsade i sig dem som godis, så det blev inte så mycket bitande/gnagande.

Det finns även särskilda bitleksaker för katt. Det finns ett märke som heter Petstages som har flera olika både i hållbart tyg och i gummi, som går att beställa från olika nätbutiker. Den här varianten har mina katter tyckt om att bita i (de är som sagt hållbarare än vanliga kattleksaker så de tål att bitas i). https://www.supercat.se/kattleksaker/petstages-chew-ring.html

Sajtvärd Katter iFokus

mynilssons
2022-02-27 18:26
0

#1 De fyller ett i sommar.

mynilssons
2022-02-27 18:29
0

#4 Vi har massor med tuggleksaker till dom, bitringar, ”chips” i gummi som ska va smak av kattmynta mm. Men det är helt ointressant…
Har en råtta som får tuggpinnar till hundar och dom är väldigt intressanta, katterna brukar försöka sno dom när jag rengör buren. Så därav jag frågade om det finns sådana tuggpinnar till katter.

Uppkatten
2022-02-28 09:35
0

#5 Så det här är nya katter då, och inte den 2 åring som du hade i höstas?

Min ena katt gnagde en del på katthemmet (på en fönsterbräda) och precis när hon flyttat hit. Hon var kanske kring halvåret då, men det gick över.

Under en period slaktade hon kartonger så det stod härliga till. Kartongerna blev till smulor. Men det är många-många år sedan hon slutade med det.

Tuggpinnar för hundar och liknande har jag aldrig provat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mynilssons
2022-03-01 13:08
0

Nej precis, detta är två nya katter. Den andra har flyttat.
Dessa två har gjort såhär sen dom var små, antog att det var för att deras tänder kliade då men det har bara fortsatt. Honan tuggar på allt hon kommer åt, hanen är lite lugnare. Men honan tuggar på plast osv och vill gärna få henne att tugga på något som inte skadar henne.

Uppkatten
2022-03-01 13:23
3

Plast bör du absolut hålla henne borta ifrån, det är inte hälsosamt alls. Plastpåsar och motsvarande material lär ha en "seghet" som påminner om hur det känns att äta bytesdjur, har jag läst, vilket kan trigga en del katter. Om det är sant eller inte vet jag inte, men vi ser absolut att en del katter dras till just plastmaterial och vill bita i det.