Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 204 ggr
påäventyrmedkatt
2022-02-07 17:08
0

Mask

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte idag två maskar hos en av våra tre katter. Ser ett segment av bandmask ut så här eller är det någon annan typ av mask? Tacksam för artbestämning så att jag får lära mig. 🙂

Uppkatten
2022-02-07 17:40
1

Jag tycker det ser ut som bandmask, även om det är svårt att bedöma storlek på den här bilden. Bandmask brukar se ut som risgryn som kryper runt i pälsen baktill på katten.

Spolmask ser mer ut som spagetti, och kan ses t.ex. i kräkningar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

påäventyrmedkatt
2022-02-07 17:57
0

#1: Tack för svaret! 🙂 Storleksmässigt så var maskarna ca 1,5 cm långa.

Vixxen
2022-02-07 19:40
0

Dags att avmaska alla tre.

Uppkatten
2022-02-07 19:47
2

#3 Varför? Bandmask överförs inte mellan katter. Eller från katt till människa. Det är en vanlig mask hos utekatter, och för att förhindra resistensutveckling ska bara den katt som har masken avmaskas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
2022-02-08 16:25
0

#4: De har nog mask alla tre, men vill TS vara på den säkra sidan kan hen först köpa Kolla masken till de andra två.

Uppkatten
2022-02-08 16:30
3

#5 Kolla masken fungerar dåligt när det gäller bandmask hos katt, OM man inte skickar in just det masksegment som man har hittat i enskild katts avföring.

Evidensia skriver: "När det gäller bandmask ska katter bara avmaskas om man ser att de har mask. För att minska risken för att maskarna utvecklar resistens ska man aldrig avmaska i förebyggande syfte. Katter utsätts för olika stort smittryck beroende på hur ofta och hur mycket gnagare de äter, vilket innebär att olika katter kan behöva avmaskas olika ofta".

Så: att en katt har bandmask betyder inte att man ska avmaska samtliga. Det smittar inte katterna emellan. Man avmaskar den katt som man vet har mask.

påäventyrmedkatt
2022-02-09 17:19
1

Har börjat avmaska katten och igår kväll kom facit på typ av mask. I kattlådan med avföringen låg ett exemplar av bandmask.