Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållning
Läst 238 ggr
Uppkatten
2022-01-09 10:58
6

Katter och foderallergi

Det finns många "sanningar" om foderallergi hos katt.

En vanlig "sanning" är t.ex. att katten närmast faller död ner redan vid blotta åsynen av en fisk. Vilket naturligtvis inte är sant. De allra flesta katter är inte allergiska mot fisk. Däremot finns det andra nackdelar med att servera fisk ofta till katten.

Men katter KAN förstås utveckla olika typer av allergier (precis som vi). Inte bara mot fisk, utan även mot kyckling och diverse annat som kan finnas i kattmaten. De kan också vara intoleranta, t.ex. mot laktos.

På nätet läste jag följande:

"In humans, it has long been thought that avoiding potential allergens is the best plan. However, recent research suggests that early exposure to small amounts of allergens may be a better strategy.

To that end, it may be wise to expose cats to a variety of proteins and food forms when they’re young, and to periodically rotate the diet – e.g. different brands, protein sources, and type of processing (raw, cooked, canned, dry) — to prevent the long-term exposure that seems to be such a problem. In other words, variety may be the key to fewer food allergies throughout a cat’s lifetime."

Hur tänker ni kring det? Det är ju vanligtvis inte så att katter föds allergiska, utan det är något som utvecklas över tid.

Kan vi hjälpa våra katter att inte utveckla foderallergi, genom att tidigt i livet ge dem en varierad kost? Eller är det här en hypotes/kunskap som redan har förkastats?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Tismon]
2022-01-09 12:26
0

Jag kan tyvärr inte så mycket om just allergikatter men är själv allergisk och har en allergihund (däremot har han atopi).

Hade man utsatt mig tidigt hade jag kanske inte varit jordnötsallergiker idag så för människor tror jag en mångvarierad kost väldigt tidigt är bra. Särskilt när man introducerar mat som är vanligt att folk är allergiska mot.

Jag har däremot för mig att katter inte ska äta så varierat? De har väl känsliga magar? Man kan väl inte byta foder hursomhelst? Ska man inte göra det långsamt i Så fall?

Sedan finns det ju också en ärftlig faktor som spelar in, alla utvecklar ju inte allergier.

• Redigerat 2022-01-09 12:28 av [Tismon]
Uppkatten
2022-01-09 12:33
1

Jo, det stämmer att katter kan ha känsliga magar, och att en del är mer känsliga än andra.

Så precis som du skriver så kan det vara bra att göra själva övergångarna långsamt, och särskilt långsamt om man vet att katten brukar reagera.

Men det är ju många katter som redan tidigt i livet får blötmat av alla möjliga sorter (och smaker), och som tål det utmärkt.

Jag gissar att tanken här är att "ge smakportioner" när katterna är små, och sedan göra (långsamma) byten mellan sorter över livet…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2022-01-09 13:39
2

Alla mina katter äter varierat från att de börjat äta mat.Jag tycker att det är viktigt ur fler synviklar.
Dels så är det bara att vänja dem med att mat smakar olika.Rätt som det är byter foderfabrikanterna recept och har man en katt som bara är van vid en sort så kan det bli problem. Samt om katten blir sjuk och behöver äta annan mat så blir det ännu svårare att få den att äta den maten.
Sen får katten en mage som tål foderbyten lättare om den är van att äta olika mat.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
2022-01-09 13:46
0

Kattungar tenderar även att ta efter sin mamma, så har man en kattmamma som äter "ensidigt" riskerar kattungarna också att göra det. Därför bra att locka med många matsorter tidigt, tänker jag, och att ha en kattmamma som gillar mat 😊.

Min veterinär sa också att man kunde spara de godaste sorterna till senare i kattens liv, eftersom det är bra att ha något extra gott att ta till den dagen katten blir sjuk och inte vill äta. Vet dock inte om den strategin fungerar…

[Tismon]
2022-01-09 16:28
0

Men då låter det bara som att introducera olika mat tidigt och varierat kommer med fördelar så det borde ju bara vara att rekommendera :)

#4: Däremot… Hur vet man vad som är den "godaste sorten"? Olika katter föredrar väl olika? Har en kompis vars katt enbart äter torrfoder t ex. Känner andra som ratar all mat bortsett från ett visst märke. 🤔

• Redigerat 2022-01-09 16:29 av [Tismon]
Uppkatten
2022-01-09 17:11
3

Helt rätt. Svårt att veta vad en enskild katt tycker är godast. Men med erfarenhet av många katter kan man nog göra någon typ av rangordning. När folk vill skänka kattmat till katthemmet t.ex. önskar vi ofta lite färre påsar men av ett "lyxigare" blötfoder hellre än massor av påsar av ett billigt blötfoder vi vet att många katter kommer att rata. Detta för att ha attraktiv mat till stressade/sjuka katter som kan behöva "bli övertygade" om att äta. Men sedan har varje katt i slutänden sina egna individuella preferenser. Därför provar man ofta att servera buff'e till katter som har svårt med aptiten.

MsHisingen
2022-01-09 20:07
1

#0: Intressant! Låter ju onekligen logiskt.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Chinesecrestedlover
2022-01-10 17:04
0

Inte specifikt för katter men… det är inte alltid det hjälper att bli utsatt för diverse tidigt för att liksom "vaccinera" mot allergier. Min pappa växte upp på landet runt diverse olika djur men är allergisk mot alla möjliga djur, pollen osv.

Sen kan man ju utveckla allergi när som helst också. Att utsättas kan ju även förvärra saken. Allergi är komplicerat och man kan även "bara" vara överkänslig.

Min tidigare hund fick diverse olika godis osv. under sin uppväxt, men började klia sig och kunde bara äta allergifoder resten av livet. Vet ej exakt vad han reagerade på och han blev aldrig helt bra.

En av mina nuvarande hundar (född 2016) blev tidigt sjuk av sin mat (kräktes väldigt ofta redan som åtta veckors valp och hade oftast lösare bajs eller diarré). Han har visat sig inte tåla ex. vete, gris och nötkött. Han är extremt känslig i sin mage. Vad jag vill säga med detta är att även om han nu inte nödvändigtvis föddes allergisk, så visade det sig väldigt tidigt att han inte tål diverse olika födoämnen.