Kattsvans
Vad innebär det när ens katts svans börjar vibrera? Min kisse gör det när hon väntar på mat
Nu funkar inte min hjärna så jag kommer inte på ett svenskt ord men "excited". Upphetsad på svenska tror jag.
"I'm too old for this shit."
Min katt gör också så när hon väntar på mat eller något annat gott, men även när hon hälsar på mig efter att inte ha sett mig på ett tag. Jag har tolkat det som någon form av iver, (positiv) spänning eller att hon är förväntansfull inför något. Eller "excited" som #1 säger. Jag har aldrig sett henne göra det samtidigt som hon är nervös eller liknande, så jag ser det som något positivt.
Men några gånger när hon varit irriterad eller liknande så kan hon vibrera svansen på ett annat sätt. Det är oftare bara övre delen av svansen eller svanstippen och vibrationen är snabbare men mer kortvarig, eller lite mer som ryckande. Det positiva vibrerande är oftare hela svansen och lite jämnare och mer ihållande typ. Svårt att beskriva trots att skillnaden är väldigt tydlig i verkligheten.
//Jessie
Ja, som #1 och #2 också skriver så betyder det att katten är upphetsad och positivt förväntansfull.
Eftersom det ser i princip likadant ut när katter urinmarkerar minns jag att jag blev lite förskräckt när Ruben var helt nyinflyttad och okastrerad och det såg ut som att han urinmarkerade (!) på en gardin.. 😮Jag kastade mig fram och kollade, men det var falskt alarm varje gång. Han var bara exalterad och glad. 😺
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Haha, det känner jag igen! Vår gamla (kastrerade) honkatt urinmarkerade ofta utomhus, så särskilt med henne var det alltid första reaktionen när svansen vibrerade nära gardinerna, soffan osv.
//Jessie
Okej vad bra! Läste någonstans att när katter var irriterade så vibrerade deras svansar, trodde att hon var frustrerad över att hon inte fick maten smabbt nog. Men vad skönt att så inte är fallet! :)
Jag skulle gissa på att texterna menade som #2 skrev, ett mer ryckande med svanstippen. Det har hon aldrig gjort, hela svansen vibrerar ganska "jämnt". Vad bra att hon bara är positiv förväntansfull istället för negativt irriterad/frustrerad 😺
Jag håller med om att vibrerande svansar = positiv, förväntansfull känsla hos katten. Har lärt mig det på studiedagar/kurs om katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.