Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsabeteendekosthållning
Läst 354 ggr
Pfransson
0

Katt hulkar efter intag av mat

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,
Jag har en liten hankatt på 8 månader som haft lite problem kring maten. Började med att han spydde upp en blötmat han fick. Gick vanligtvis på torrfoder (Bozita kitten) men fick blötmat utöver ibland. Efter att han spydde upp blötmaten (en sort han aldrig hade testat tidigare) tappade han aptiten helt och åt nästan ingenting. Var hos veterinären en fredag då och fick andapsin som vi skulle testa och se om det blev bättre, men blev värre då han även slutade dricka och fick feber. Blev inlagd på dropp på måndagen därpå och mådde bättre när han kom hem. Han har sen dess gått på Purinas gastrointestinal torrfoder. Men nu har han under en tid fått som hulkningar efter maten, tuggar konstigt ( https://katter.ifokus.se/discussion/1369070/katt-vill-inte-ata-+-later-annorlunda låter liknande som denna katt) och äter väldigt lite (är i vanliga fall ett matvrak). Detta har nu pågått i över en månad och varit fram och tillbaka hos veterinären nu utan något direkt resultat. Blodprov taget, röntgen av buken är gjord, allmän undersökning och gastroskopi ska göras. Han fick nämligen urinvägsinfektion nu och har svårt att kissa. Veterinären trodde det var en följd av att han har något som är fel nånstans. Undrar om det någon som varit med om något liknande eller vet vad det skulle kunna vara?

Välkommen till Katter iFokus, sajten för kattintresserade! Här är det tänkt att alla kattintresserade skall kunna läsa om och diskutera kring olika kattrelaterade ämnen, och lite till. Vi har en levande och öppen diskussion med såväl nya som gamla som blivande kattägare. Stämningen hos Katter iFokus är härlig och generös! I vårt forum finns flera vitt skilda grupper, även sådana som avhandlar djur-frågor i största allmänhet, relationen mellan djur & människor m m och inte minst några exklusiva trådar för endast medlemmar - så vad hindrar dig från att också bli en av oss, välkommen in i gänget!
  • Redigerat 2021-12-15 22:22 av Pfransson
[Mattetilltvå]
0

#0: Tänker direkt på tänderna!
Har det gjorts tandsanering? En riktig undersökning under narkos och där de röntgar tänderna för att se om katten lider av forl?
Har precis gjort det på våran katt där veterinären hade misstankar om forl, så har fått läsa på och lära mej om det. Nu var det inte forl på våran katt men känns skönt att ha kollat upp det. Har inget med ålder att göra utan även unga katter kan få det och det påverkar mycket i kroppen. Läs i min tråd Forl? här på forumet, jag fick mycket bra och intressanta svar på mitt inlägg och finns flera här med erfarenheter och kunskap.
Nu behöver det ju inte vara forl i ditt fall men värt att ta upp med veterinären iallafall.

Pfransson
0

#1: Tack, ska kolla upp det! Han ska på gastroskopi nu på måndag så kanske kan be dem kolla lite nogare då när han ändå är sövd. Hoppas dem hittar vad det är snart så jag kan hjälpa lillen!!

Silvestris
0

Katten är 8 månader, osannolikt att det är tandrelaterat.

Det kan handla om gastrit, främmande föremål i matstrupe/magsäck, problem med gallblåsan/gallgångarna… en hel del att välja på.

Han skulle kunna behöva något mot illamåendet och något mot refluxen tex. omeprazol.

MonicaLagerquist
0

#3 Har han bytt och tappat alla mjölktänder,.Det händer ibland att de nya kommer upp och de gamla sitter kvar.

Stolt ägare till tre La permer