Forl? đą
VÄran lille kille var till vet i fredags (skrev i tidigare inlÀgg). Han Àr bara 1,5 Är. Har mÀrkt ett tag att han verkat annorlunda. Ni vet, en kÀnsla man fÄr utan att kunna sÀja exakt. Lite tröttare, mindre intresserad av bus. Ibland nobbat maten och nÄn gÄng krÀkts. Han har stÄtt pÄ gastro intestinal sen han kom till oss och det hette att han hade kÀnslig mage. Vi har Àven hans bror och sjÀlvklart leker dom och busar men ibland sÄ vill han inte. SvÄrt det dÀr nÀr det Àr sÄ smÄ , smÄ signaler att nÄt Àr fel. Hur som helst, har tidigare haft en hona med njursvikt som inte hann fylla fyra. SÄ jag Àr vÀldigt nojjig och gÄr hellre en gÄng för mycket till vet Àn för lite.
Idag ringde vet och provsvaren hade kommit. SĂ„g bra ut men nĂ„got förhöjt krea ( njurvĂ€rde). LĂ„g pĂ„ 156 och ska ligga under 140. Min vĂ€rsta mardröm!!! VettrinĂ€ren inte jĂ€tteorolig utan sa att vi tar om provet pĂ„ 2 mĂ„n. DĂ€remot ville hon göra tandsanering för hon misstĂ€nker forl. Jag Ă€r nu helt förkrossad och vet inte vad jag ska tro. Vet inte om jag tog in allt hon sa men kan verkligen njurvĂ€rdena bli högre vid forl? Och han Ă€r ju sĂ„ ung, kan forl komma sĂ„ tidigt? Vet inte vad som Ă€r det vĂ€rsta, njurarna eller forl? Ăr nog i chock och allt gĂ„r bara runt đą
Om nÄgon hÀr har erfarenhet av forl sÄ snÀlla, skriv gÀrna. Jag letar och lÀser allt jag kan hitta nu.
Min lilla kille â€ïžâŠ.
Men.. SĂ„ hemskt.. Hoppas att det löser sig för dig â€ïž
Jag har en katt med Forl/TR och (begynnande) njursvikt. Minns inte hur gammal hon var nÀr det upptÀcktes. Kring 6 kanske. Nu Àr hon 11 Är och visar Ànnu inga tecken pÄ att mÄ dÄligt. TÀnderna sanerades dÄ, och hon har fÄtt Àta mest blötmat. Sista mÄnaden har det lilla torrfodet hon fÄr bytts ut mot njurfoder. Hon Àr pigg o glad o verkar mÄ utmÀrkt. Hennes jÀmnÄriga kompis har ocksÄ Forl/TR. Katter klarar sig bra Àven utan tÀnder om de Àr innekatter. Mina har dock de flesta av sina tÀnder kvar Ànnu. Men njursvikt Àr inte kul i lÀngden. Hoppas ni fÄr ordning pÄ kissens tÀnder o njurvÀrden.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-12-13 21:19 av Uppkatten
#2: Tack â€ïž
#1: Tack â€ïž
#2: Vad fint att lÀsa om din katt, det ger hopp. Verkar ju vara sÄ olika med njursvikt. VÄran tidigare hona vara bara strax under tre Är nÀr hon blev sjuk. Syntes inte alls pÄ henne annat Àn trötthet och att hon slutade leka. Vi bytte till njurdiet direkt och hon fick medicin dagligen. Trots det sÄ fick hon bara ett Är till. SÄ jag har dÄliga erfarenheter tyvÀrr.
Men vet du om njurvÀrdena kan pÄverkas av att katten har forl eller Àr det tvÄ helt oberoende av varandra?
Normalt sett brukar jag sÀga att bÄde FORL och njursvikt kommer med ökande Älder, och att det ffa Àr dÀrför som man ofta ser det pÄ en och samma katt. MEN jag har faktiskt lÀst nÄgongÄng om att det skulle kunna finnas ett samband (annat Àn Älder) mellan Forl och njursvikt. Men jag minns inget nÀrmare om det, eller hur sÀkra forskarna var. Men förhöjda njurvÀrden kan kattet fÄ av flera orsaker, som infektion, uttorkning och om de fÄtt i sig nÄgot olÀmpligt, om jag inte minns fel. SÄ det Àr en bra strategi att ta om proverna framöver.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
Förbaskade FORL. Lider med dig och din kisse. Min förra kisse Miss Felicia, led av FORL. Hon var 11 Är nÀr det upptÀcktes och blev opererad en gÄng för det. DÄ tog dem fyra tÀnder som var angripna av FORL och sÄ en hörntand, som var bruten.
Hon klarade maten fint efterÄt, fick blöta torrfodret nÄgra dagar, eftersom hon vÀgrade blötmat.
Vad jag vill sÀga Àr att Àven om kissen fÄr dra ut flera/alla tÀnder pÄ grund av FORL, sÄ kan dem ÀndÄ leva ett bra liv.
Pyssliga hÀlsningar Marina.
SajtvÀrd pÄ PÀrlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
HÀng med in i det nya Àventyret pÄ BeadCraft
_
Min gamle katt Moritz fick FORL nÀr han var 5 Är. Till slut hade han bara sina huggtÀnder kvar. Han blev 17 Är och verkade aldrig ha nÄgra problem.
/Maria
#0: DÄliga tÀnder har samband med bÄde njurproblem och hjÀrtproblem, det Àr infektionen i tÀnder och tandkött som pÄverkar vÀrdena i övriga organ. DÀrför Àr det farligt att inte ta hand om sina tÀnder eller sanera vid behov, Detta gÀller sÄvÀl mÀnniskor och alla dÀggdjur.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
- Redigerat 2021-12-14 11:02 av Pia-69
#0: Tack alla fina som skrivit till mej hĂ€r i trĂ„den. KĂ€nns lite bĂ€ttre idag Ă€ndĂ„ nĂ€r jag hunnit smĂ€lta allt lite, men sov dĂ„ligt i natt Ă„ tankarna bara snurrade. VeterinĂ€ren rekommenderade ju tandsanering som första steg och jag ringde imorse och hade sĂ„n tur! De hade en avbokning redan imorgon sĂ„ vi fick den tiden. Hade inte stĂ„tt ut att vĂ€nta till efter jul, jag vill veta nu!! Passade pĂ„ att frĂ„ga lite mer kring det förhöjda njurvĂ€rdena och om det kan ha samband. Ăr mest orolig för njursvikt eftersom vi förlorat en katt med det. Nu var det ju bara en sköterska som jag pratade med och hon sa att hon inte TRODDE det hade nĂ„t med tĂ€nderna att göra. Det kĂ€ndes vĂ€ldigt oroande i sĂ„fall. Men nĂ€r jag lĂ€ser vad du Pia-69 skriver sĂ„ lĂ„ter det ju logiskt att det pĂ„verkar. I sĂ„fall kanske vĂ€rdena kan bli bĂ€ttre nĂ€r vi Ă„tgĂ€rdar ev problem i munnen.
Kommer ju fÄ prata med veterinÀren imorgon nÀr vi hÀmtar honom efter saneringen sÄ dÄ ska jag stÀlla tusen frÄgor.
Iallafall Àr njurvÀrdena bara ytterst lite förhöjt och vi ska ta om det pÄ 1-2 mÄnader. Jag Àr bara sÄ rÀdd för njursvikt men ska försöka ta en sak i taget. Och nu först kolla tÀnderna.
#11: Men tack snÀlla! SÄ bra lÀnk om symtom pÄ dÄlig tandhÀlsa frÄn evidensia. Hur har jag missat den? DÀr stÄr ju om njurarna. Jag hoppas innerligt att det Àr det som Àr fallet för vÄran kille. Det borde ju betyda isÄfall att den lilla förhöjningen av njurvÀrdena han har, kanske kan gÄ till sej nÀr vi ÄtgÀrdar tÀnderna ,om det nu Àr dÀr felet Àr. Han Àr ju sÄ ung (1,5Är) sÄ förhoppningsvis har det inte gÄtt sÄ lÄngt.
Ja,vi fÄr se vad dom sÀjer imorgon. Jag uppdaterar.
#12: Lycka till imorgon!
#0: DĂ„ har vi varit pĂ„ tandsanering idag. Fick hĂ€mta hem honom kl 17. Stackarn! Hela dagen utan mat. Fortfarande lite groggy men Ă€tit lite iallafall. Fick beskedet att det inte Ă€r forl och inget annat med tĂ€nderna eller munhĂ„lan. Var en annan vet som gjorde saneringen Ă€n den första som misstĂ€nkte forl. Dagens vet sa dĂ„ att det bara var en liten rosa rand pĂ„ tandköttet men inte inflammerat. Dock att vi bör sanera en gĂ„ng/Ă„r för att hĂ„lla koll. Iallafall sĂ„ var det fint i munnen och ingen fara men vi fick lĂ€xa att börja borsta tĂ€nderna i förebyggande syfte. (Ja,jag erkĂ€nner att jag aldrig borstart tĂ€nderna pĂ„ mina djur đ men nu ska jag genast börja! Har inhandlat fingertutor hos vet.)
Skönt att slÀppa det dÀr med forl sÄklart men det kvarstÄr ju att han inte Àr helt piggelin ÀndÄ.
Han har ju nÄgot förhöjt njurvÀrde och det Àr inte normalt för sÄ ung katt. Vi ska tillbaka efter julhelgerna och ta om proverna och dÄ ev göra en utredning pÄ njurarna.
DET kÀnns jÀtteoroande med tanke pÄ tidigare erfarenheter.
Men ska försöka slÀppa det fram tills vi ska tillbaka till vet (hur det nu ska gÄ?)
En dag i tagetâŠ.
InlÀgg redigerat av SajtvÀrd p.g.a. otillÄten rasspekulation
- Redigerat 2021-12-16 12:51 av OberonsMatte
SÄ skönt att det inte var FORL
Pyssliga hÀlsningar Marina.
SajtvÀrd pÄ PÀrlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
HÀng med in i det nya Àventyret pÄ BeadCraft
_