Katter iFokus

Katter

Läst 205 ggr
Nora2012
0

Bak med öronen!

Min katt brukar ta bak öronen när jag bär henne som en bebis! Varför gör hon det?

OberonsMatte
2

Hur det ska tolkas beror på vilka övriga signaler hon ger. Att öronen fälls bakåt kan betyda att katten är orolig, försvarsberedd/ beredd att gå till anfall (på lek eller på allvar) , men i de fallen känns katten vanligtvis även stel och obekväm i situationen och har utvidgade pupiller.

Om katten istället verkar helt tillfreds och avslappnad när hon blir buren som en bebis och t.ex. spinner och blundar när hon fäller bak öronen kan öronpositionen istället tolkas som att katten ger uttryck för att vara undergiven i den situationen.

Jag som har flera katter har ofta märkt att vuxna katter fäller bak öronen när de sträcker fram huvudet för att mysa och bli tvättade av en kattkompis med högre "status". Känner även själv igen att katter kan fälla bak öronen när de blir burna om de är jättegosiga och verkligen vill bli gosade med. Att bli tvättad är för en katt en undergiven situation eftersom den påminner om när de blev tvättade som kattungar av sin kattmamma.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-12-13 19:19 av OberonsMatte