"Normalvikt" på 5 månaders hankatt?
Jag undrar vad en 5 månader gammal hankatt brukat väga på ett ungefär? Förstår att det är helt individuellt förvisso, men vet ni vad era hankatter vägde vid 5 månader och vad dom sedan väger som vuxna?
Min kille väger nu vid 5 månader 4 kg, normal i hullet (enl. vet., jag själv tycker kanske han är lite rund men jämför lätt med hans syster som är ganska liten och nätt). Lite nyfiken på hur stor han kan tänkas bli. :)
- Redigerat 2021-10-28 21:31 av [pamm]
Det är jättesvårt att gissa vad en kattunges slutvikt kan tänkas bli när den är vuxen. Föräldrarnas storlek och viktutveckling kan ge ledtrådar, men samtidigt är storlek och viktutveckling (hur snabb och när den avstannar) individuell.
Med tanke på att många katter inte ens väger 4 kg som vuxna är 4 kg vid 5 månaders ålder ganska mycket, men en viktsiffra är inte heller hela sanningen om hus STOR katten är (en lite överviktig katt kan väga mer än en större, men smalare katt).
Har kattungen/ungkatten stort huvud, stora tassar och ser lite oproportionerlig ut med lång/hög kropp är det vanligtvis tecken på att den har mycket tillväxt kvar (iallafall är det så för de raser jag har erfarenhet av).
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Okej, tack så mycket. :) Enligt veterinären är han somsagt fin i hullet. Jag tycker väl inte han ser så värst oproportionerlig ut, men han är ganska grov eller hur man ska säga. Allt är ganska stort och brett på honom. Han låter stor haha, undrar ibland vad det är som händer, om huset håller på att rasa eller något, innan jag inser att det är han som ligger och spinner. ;)