Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratdjurskydd
Läst 245 ggr
Ninja12
2021-10-22 11:10
0

Djurförsäkring - tips?

Så, nu har vår lilla tjej varit hos oss i några dagar och jag sitter fast i tanken om djurförsäkring. Lite info, jag adopterade henne från katthemmet, hon är cirka 1,5 år, vanlig huskatt och inga tidigare kända problem som jag är medveten om.

När hon kom hem så hade hon Agrias leveransförsäkring och funderar om jag ska fortsätta med Agria eller använda ManyPets som jag läst en del bra om.

Åsikter om dessa två föret? Tips på andra försäkringsbolag för katt?

[Moon AppleGrey]
2021-10-22 14:00
0

Har min försäkrad hos Folksam.
Rimliga priser/villkor de har, tycker jag.

Vad gäller Agria så har jag hört både gott och dåligt om.
Det andra försäkringsbolaget känner jag inte till alls.

• Redigerat 2021-10-22 14:02 av [Moon AppleGrey]
Marinas Mix
2021-10-22 14:28
0

Jag har Svedea till min kattfröken. Fördelen med dem är att de även täcker för FORL

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

19Mikaela93
2021-10-22 14:50
0

Jag rekommenderar Sveland, bytte själv till dom efter många år som trogen Agria kund och har inget att klaga på :) Agria var bra men dyra, jag betalade nästan 300kr /katt…

MonicaLagerquist
2021-10-22 16:17
2

Hur du än väljer glöm inte att läsa det finstilta noga.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2021-10-22 16:42
1

#1 Vi har också alltid haft Folksam. Trevliga att ha med och göra.

/Maria

[Moon AppleGrey]
2021-10-22 17:00
1

#5: Håller med. Uppskattar trevligt bemötande. ^_^

OberonsMatte
2021-10-22 18:07
5

Innan man tecknar försäkringen måste man vara medveten om vad veterinärvård faktiskt kostar, särskilt om det handlar om akuta inläggningar på obekväm arbetstid där det behövs många olika provtagningar och undersökningar som dessutom först därefter ibland leder till en kostsam operation.

Viktigt alltså att inte välja för lågt ersättningstak. Jag anser att 60.000kr/år är en någorlunda trygg mellan-nivå (finns alltid olika nivåer att välja på). Den lägsta är 30.000 och den högsta är 150.000.

Vilka självrisknivåer man väljer är också viktigt. Självrisken består av dels en fast självrisksumma - fast självrisk - (som man alltid måste betala innan försäkringen börjar ersätta sin del) och dels en rörlig självrisk som innebär att djurägaren dessutom betalar en viss procent av den summa som överstiger den fasta självrisken. Rörlig självrisknivå finns i 15%, 20% och 25%. Jag rekommenderar 15%.

För att ha råd att vara kattägare även den dag katten blir sjuk kan det vara helt avgörande vad man väljer för ersättningstak och självrisknivåer. Väljer man ett osannolikt högt ersättningstak så är det ingen trygghet alls om man väljer högre självrisknivåer än man kommer kunna betala (kanske inte kommer ha råd med ens för betydligt lägre vårdkostnader).

En ful sak som Manypets infört är att locka med låg självrisk och i det finstilta informera om att självrisknivån "kan komma att ändras", vilket betyder i klartext att 15% rörlig självrisk höjs till 25% fr.o.m. 9 års ålder + att fast självrisk tillkommer då. Så välj INTE Manypets.

En annan viktig sak att ha koll på är ev. ersättningsmöjlighet för den relativt vanliga och kostsamma tandsjukdomen TR/Forl. Den kostar ca 8-12.000 kr per behandling och de flesta försäkringsbolag har särskilda förbehåll för om, när och i vilken omfattning TR/Forl- kostnader ersätts.

Om försäkringsbolagets representanter är trevliga eller inte spelar ingen roll eftersom ersättningar endast betalas ut enligt försäkringsvillkoren.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-10-22 19:07 av OberonsMatte
OberonsMatte
2021-10-22 18:23
3

Jag har förresten alltid haft Agria och har valt 60.000 kr i ersättningstak och 2.350 kr+ 15% för alla katter, oavsett ålder. (hade jag haft färre katter hade jag valt högre ersättningstak). De av katterna som ännu inte drabbats av TR/Forl har tilläggsförsäkringen Agria TR/Forl (som ersätter 8.000kr/år efter fast och rörlig självrisk).

Agria har inga åldersgränser för nyförsäkring och inga ändringar av försäkringsvillkoren när katten blir äldre. De ger rabatt på den fasta självrisken fr.o.m. 2 skadefria år (300, 600 eller 900kr). Id-rabatt för id-märkt huskatt och samlingsrabatt fr.o.m. 3 försäkrade katter. Kostnadsfri och digital veterinärrådgivning dygnet runt genom Agria Vårdguide.

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
2021-10-23 10:51
2

Jag har också Agria, har aldrig haft några problem med att få ut på försäkringen, oftast har jag använt direktreglering hos veterinären.
Numera kan man även tilläggsförsäkra mot Forl, vilket jag har på mina två siameser.
Oavsett vilken försäkring man har så blir det dyrt när man går till veterinären. Det som skiljer i priser är vilken klinik man går till, särskilt när det gäller tandvård, det lönar sig att ringa till olika kliniker och kolla priser. Om det inte är akuta besök då naturligtvis, då får man ju åka till den som har tid snabbast!

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!