Katter iFokus

Katter

Läst 381 ggr
vendelay
0

Matvägrande katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår ena katt är extremt kräsen med mat, hon äter knappt någonting och inte ens godis. Hon äter typ kyckling i buljong (t.ex. Applaws) och Orijens torrfoder, men nu får hon inte göra det längre pga njurarna och hon är INTE nöjd. Har frågat veterinärerna som inte säger något vettigt förutom att jag ska vänta ut henne, men jag blir ju orolig hehe 🙈

Vi har testat två slags blötmat som hon totalvägrar, hon smakar inte ens. Torrfodret funkade de första dagarna, nu äter hon MAX 10-15 bitar per dag (enligt förpackningen ska hon äta 2 dl per dag).

Hon är lite knubbig så det gör ingenting att hon förlorar lite i vikt, men om hon äter såhär lite lär hon ju dels förlora ganska mycket vikt och dels ganska fort? Hon går inte heller och tigger annan mat, hon kan inte komma åt annan mat osv. Hon vägrar bara att äta och går och gör annat istället. Hon har fått njurmat i ca 1,5 vecka nu och ätit såhär extremt lite i kanske 6-7 dagar.

Tips?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
7

Det går inte att "vänta ut" en katt som börjat svälta sig själv, allra minst en överviktig katt med konstaterad njursvikt, så det var ett väldigt dåligt råd den veterinären gav dig.

Katter måste äta för att inte tappa aptiten helt. Katter klarar svält sämre än både människor och hundar och risken för att levern tar skada är extra stor om katten är överviktig.

Hur försämrad är njurfunktionen? Kan det vara det som påverkar aptiten? Vilka njurdietfoder har du testat?

För att öka aptiten kan du be veterinären om aptitstimulerande medicin (Mirtazapin). Om det absolut inte går att få katten att acceptera mat som skonar njurarna så måste du ge den mat hon faktiskt äter. Ev. med särskilda kosttillskott (fosfor/fosfatbindare) som gör den maten något mindre skadlig. Rådfråga veterinär.. (men helst någon annan än den som tyckte att du bara skulle vänta ut henne).

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

Jag instämmer helt med vad OberonsMatte skriver i #1.

Det är superviktigt att du får henne att äta, även om det innebär att du - tillfälligt (?) - måste ge henne annan mat än njurfoder.

Man får aldrig försöka att vänta ut matvägran, det kan sluta riktigt illa när det gäller just katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
0

#1 Tack för svar! Jag får ringa en annan på måndag om hon inte börjat äta mer. Den här veterinären sa att så länge hon äter lite så är det okej, att det bara är ett problem om hon slutar äta helt. Är det fel? Hon äter lite nu, men VÄLDIGT lite. Det ska kanske tilläggas att hon matvägrar ibland ändå, vi har åkt in med henne några gånger till veterinär efter att hon vägrat äta men de har aldrig kunnat hitta något fel och hon börjar alltid äta igen efter veterinärbesöket.

Royal Canin och Purina. Blötmat från båda som hon vägrar. Torrfoder från Purina som hon äter minimalt av.

Senaste blodprovet togs i våras och då var värdena lite förhöjda, så det är inte stor skada men de sa åt oss att direkt byta foder. Vi kunde inte hitta något som hon kunde tänka sig att äta och gick därför tillbaka till hennes vanliga proteinrika kost under sommaren och nu fick vi skäll (med rätta såklart) av veterinären och har bytt kost trots att hon inte äter.

Tack, jag ska fråga veterinären om det!

#2 Tack snälla för svar!

Uppkatten
1

Det räcker INTE att hon äter väldigt lite. Ha koll på hennes vikt - snabb viktnedgång är skadligt för katter (det man är rädd för är t ex att katten ska börja utveckla fettlever).

Av vilken anledning fick ni skäll av veterinären? Nu vet jag inte hur din katts värden ligger, men en del veterinärer vill byta till njurfoder så snart värdena går över gränsvärdet, om än aldrig så lite, för att skona njurarna.

Andra veterinärer rekommenderar att man fortsätter med vanlig blötmat i det läget, eftersom det är bättre för resten av katten (och då går man över till njurfoder först lite senare, när värdena visar tendens att försämras ytterligare t ex).

Rätt eller fel - ja, det är frågan. Men katter behöver äta och katter behöver livskvalitet, inte bara "få ett så långt liv som möjligt".

Min ena katt-tjej såg vi något förhöjda njurvärden hos redan för 5 år sedan eller så. Via ultraljud kunde man konstatera att ffa ena njuren var påverkad. Då hon var relativt ung ville veterinären att hon i första hand skulle fortsätta äta vanlig blötmat.

I år fyller hon 11 år, och visar inga tecken på njursjukdom (jag har haft njursjuk katt tidigare), men nu har vi valt (på veterinärens rekommendation) att byta ut den lilla mängd torrfoder hon får mot njurfoder. Hon får då RCs Early renal och är tokig i det. Hon har aldrig tiggt torrfoder/mat tidigare på det sättet hon gör nu. Fortfarande får hon vanlig blötmat. RCs renalfoder är visst väldigt smakrikt enligt veterinären, så jag får ha koll så att min tjej inte går upp än mer i vikt…

På djursjukhuset här i stan har de gratis provpåsar på njurfoder. Kolla om det finns där du bor, så kan du testa om din katt föredrar någon särskild sort.

I ett senare stadie av njursjukdom mår många katter konstant lite lätt illa, och får därför svårt att äta. Då kan man behöva "ge vad som helst bara de äter".

Ett trick man kan prova är att strö fortiflora över maten. Det får många katter att äta lite extra.

Annars är det läkemedel som OberonsMatte nämner något man kan behöva ta till när det gäller matvägrande katter. För katter är det livsfarligt att inte äta eller att äta för lite, till skillnad från oss människor eller hundar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

vendelay
0

Tack Uppkatten för all information!

Vi fick skäll av veterinären eftersom vi hade gått tillbaka till hennes vanliga mat istället för att fortsätta med njurfodret som inte åt av (och då hade vi åkt in en gång under den perioden för att hon matvägrat helt i typ två dygn, minns inte exakt).

Jag håller HELT med om att livskvalitet är viktigare än ett långt liv. Samtidigt är det ju alltid lättare att säga om någon som inte är ens egen lilla skatt haha :(

Tack för informationen gällande din egen katt, och om att vissa ställen ger ut smakprover!

Kan man strö fortiflora över torrfoder eller bara blötmat?

En till fråga är hur en går tillväga för att väga skyggisar? Hon ÄLSKAR sin transportbur, men inte när hon stängs in i den. Hon kissar överallt, ibland bajsar hon, hon skriker och blir superrädd. Annars är hon lugn och ganska trygg. Det handlar inte heller om att vi jagar henne, utan vi försöker stänga dörren när hon lagt sig för att vila där inne för då blir det åtminstone lite bättre än de gånger vi behövt jaga henne. Vi kan inte lyfta henne, hon sätter sig inte i boxar eller annat. Hur ofta är rimligt att stänga in henne i en transportbur (om det är enda alternativet) för att väga henne när hon blir SÅ rädd?

Hon är för övrigt ca 10 år.

vendelay
1

Vi gav henne en burk av hennes vanliga blötmat idag som hon åt med glädje. Slukade maten efter att knappt ha ätit på en vecka :(

Uppkatten
1

Min veterinär tipsade mig om att man kan lära skyggisar att väga sig själva. Jag har inte kommit dit än, men du kanske har bättre fantasi än jag eller har en mer samarbetsvillig katt 😊. Hennes tips var att skaffa en lämplig våg, montera på någon typ av låg kartong/ett kartonglock ovanpå och sedan få skyggisen att tycka att det är gott och mysigt att kliva upp där, medans matte/husse kollar vad vågen säger. Prova gärna och berätta gärna sedan hur det gick. 😊

Uppkatten
0

"Använd en portionspåse och strö över kattens mat (våtfoder eller torrfoder) en gång om dagen" står det om Fortiflora på en apotekssida på nätet. Jag har dock bara gett det på blötmat.

MonicaLagerquist
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här väger jag mina katter.Numera kliver de i frivilligt men från början mutade jag dem med godis.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2021-10-18 08:14 av MonicaLagerquist