Missnöjd katt
Har en kastrerad hane på 2 år som inte verkar trivas så bra hos mig. Han visar tydligt att han är missnöjd, en period kissade han inne flertalet gånger om dagen, kissar sällan inne längre men det händer ibland. Han öppnar lådor och skåp där han drar ut saker ifrån, bla sopor. Han jamar nog 12 timmar om dygnet, river på mattor, får ryck där han springer fram och tillbaka i lägenheten och bryr sig inte det minsta ifall där står något i vägen, han springer in i de, så lägenheten är ofta kaos när han varit ensam hemma under dagen. Det är en katt med extremt mycket energi, det kvittar om jag leker med honom i flera timmar, han har så mycket energi kvar trots det. Han har massor med leksaker men leker inte med dom. Enda han leker med är såna kattspö när jag drar dom över marken. Tror det absolut bästa hade varit om han fått vara utekatt men jag bor på tredje våningen mitt i stan i en större tvåa. Så jag kan inte ge han möjligheten att få vara ute tyvärr.. Nu står jag med valet att antingen skaffa en kompis till honom så han kan då någon att leka med under dagarna jag är på jobb. Eller ifall jag ska försöka hitta ett nytt hem där han kan få utevistelse. Det sista jag vill är att hitta nytt hem åt honom, vill ju mer än gärna ha han kvar honom men får tänka på hans bästa.. så en kattkompis eller nytt hem, vad hade ni gjort?
Jag hade testat med en kattkompis.
Mvh
Mig
#1 Är bara rädd att det inte hjälper och/eller att den andra katten inte heller trivs. Då står jag plötsligt med två missnöjda katter och ska försöka hitta nytt hem till dom. Också väldigt rädd att han inte går ihopa med den nya katten jag isåfall ska hämta..
#2 Ta hjälp av ett katthem och prova med en av deras katter. Går det inte så tar de tillbaka den.
Mvh
Mig
#3 Aah, de visste jag inte. Tack så otroligt för tipset!
Har du en högaktiv katt så bör du välja en likasinnad högaktiv - och i det här fallet - ung katt.
Högaktiva katter ställer höga krav på utrymme, stimulans, aktivitet o s v. Det ska hända något! Stora delar av dygnet!
Att en katt jamar 12 timmar om dygnet är inte normalt, eller OK. Det indikerar att katten är understimulerad/stressad.
Jag befarar att en kattkompis kanske inte är "en tillräcklig lösning" om du inte samtidigt ser till att katterna får den stimulans de behöver i övrigt, i form av utrymme, upptåg, umgänge, aktiviteter o s v. Det måste som sagt hända grejer kring de här katterna, många timmar om dygnet för att de ska må bra. De måste få stimulans både fysiskt, psykiskt och socialt.
Ett exempel på en högaktiv ras är t ex bengalkatten, och där ser vi rätt ofta hur folk väljer att ha sin dyrgrip ute (trots stöldrisk etc) just därför att de inte står ut med att ha dessa högaktiva katter inne. Det händer också att bengalkatter hamnar på katthem därför att ägarna inte orkar med dem längre.
Har även träffat på andra högaktiva katter som kommit till ro först när de fått flytta ut på landet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-09-03 17:29 av Uppkatten
#5 Jo precis, han trivs inte då han är understimulerad som jag skrev.
Givetvis gör jag allt för min katt ska trivas, leker med honom flertalet gånger under dagarna, köpt massor med leksaker till honom som han kan sysselsätta sig med under tiden jag är på jobb men han leker sällan med de. Och trots att jag leker med honom så är han ändå understimulerad, troligtvis för att jag han är ensam när jag är på jobb. Kan tyvärr inte göra något mer än vad jag gör, bortsett från att lämna iväg honom eller skaffa en kompis till honom.
Skulle jag skaffa en till katt så blir det isåfall en ung, har en vän som har kattungar nu så troligtvis blir det en ifrån hennes.
#6: Har du provat att låta honom jobba mer för mat eller godis? Tex med olika aktiveringsleksaker eller enkla DIY-varianter? Seltränat och gått på koppelpromenader?
Min erfarenhet är att katter generellt tycker att "döda" leksaker är ganska så tråkiga. Precis som din brukar det vara mycket roligare med saker som beter sig som ett byte, som tex kattspön. När ni leker, kör du då slut på honom ordentligt så han verkligen får ösa ur sig sin energi?
Föder din vän upp raskatter så man vet ungefär vad man kan förvänta sig för temperament?
Annars hade jag vänt mig till ett katthem som har fler katter i olika (unga) åldrar där man kan hitta en som har samma energinivå som katten du har.
Lycka till!
// Harley
#7 Har testat det mesta, försökt aktivera honom på olika sätt, med bollar med mat i, några olika DIY tips osv. Men det tycker han är tråkigt då det inte rör sig om han inte själv går fram först och rör de, vilket han inte gör.
Koppel har jag testat men han rör sig inte en meter i de, han slänger sig ner och rör sig inte ut fläcken. Testat många gånger och försökt vänja honom vid att gå i sele hemma men han rör inte sig alls då.
Och ja, jag kör slut på honom ordentligt, leker med honom tills han absolut inte vill leka mer eller tills han går och lägger sig. Men 5 minuter senare är han lika taggad på lek och bus igen. Kan hålla på sådär flertalet gånger om dagen
Överväger att köpa en robotdammsugare och sätta en leksak på den så han kan jaga den när jag är på jobb hahah.
Inte raskatter, vanliga bonnakatter men som inte har hittat hem än och är då villig att testa ifall det fungerar med honom. Hade ju varit kanon om det fungerar, isåfall får han en kompis och kattungen äntligen ett hem. Skulle de inte fungera så får jag lämna tillbaka katten igen och prata med ett katthem.
Har hittat ett underbart katthem jag pratat lite med men vi delar tyvärr inte samma åsikter gällande att ha katter. Då tanken är att jag ska flytta inom ett år till hus eller marklägenhet ute på landet så skulle jag vilja att mina katter får ja tillgång till att vara ute. Katthemmet går inte med på att katten ska vistas ute bla. Sen är där lite andra saker gällande operationer mm. Vi behöver inte gå in mer på det men så ligger läget till iaf.
- Redigerat 2021-09-04 18:29 av mynilssons