ormbunke + katt?
Hejsan.
Har nyligen läst inne på sajten kanin frågan om huruvida ormbunkar är farligt att äta (angående besprutning och så).
Vilket fick mig att börja fundera på min sexåriga spjutbräke som tösen gärna tuggar vissna blad av (hon rör aldrig färska blad då hon av någon anledning inte tycker de är smakliga).
Tror ni detta är något att oroa sig över?
Ormbunkar ska ju vara "ofarliga" för katter, men ev. besprutning har aldrig slagit mig förut.
Självklart har spjutbräken duschats i omgångar, men man blir ändå tveksam när man läser sådant här.
Jag undviker att servera köpta växter till mina katter. Jag befarar att de kan vara besprutade, och katter är känsliga för kemikalier, som jag förstått det. Vi har alltid 3 krukor kattgräs igång här hemma. Har en massa ampelliljor också, men det är sällan någon katt tuggar på dem och de är hemodlade sen flera tiotals år tillbaka. Men kattgräset är väldigt populärt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: åhå, på det viset.
Får nog ta och se till att vissna blad slängs innan hon får tag på dem i fortsättningen då.
Kommer odla mer kattgräs åt henne.