kattunge
Hej på er.
Jag fick hem en 12v kattunge nu den 27, vart här i 2 dagar och allt går bra, förutom det att han äter ingenting, trots samma mat som han fick i förra hemmet, han dricker vatten ibland. Jag ordnade kyckling till mig själv häromdagen och han var jättestollig i kokt kyckling så det fick han äta lite av.
är det något som går över snart då allt är nytt?
Det är vanligt att katter äter dåligt när de byter miljö. Det är en stor omställning för en liten kattunge att skiljas från sin mamma och sina kullsyskon och flytta till en ny familj. Det innebär ordentlig stress för kattungen.
Det är väldigt viktigt att du ser till att kattungen börjar äta. Helst ska den äta samma mat som hos uppfödaren, men vägrar kattungen att äta den maten just nu så får du prova andra sorter tillfälligt, det viktiga är att kattungen börjar äta.
Kokt kyckling är helt OK, men du får absolut inte ge kokta kycklingben, utan bena ur kycklingen noga.
Du får prova att sitta hos kattungen när den får mat för att se om den äter bättre då när du är nära. Prova också om den hellre äter om du matar den ur handen, eller om du lägger lite mat precis framför den. En del katter som inte vill äta äter om de får lite mat på en sked.
D v s en liten kattunge som är stressad behöver trygghet och god mat för att förmås att äta.
Om den är van vid att äta torrfoder så kan du prova att sprätta iväg en torrfoderprick och se om kattungen jagar och äter upp den då. Kanske är det lättare att äta vid lek, eller efter lek.
Får du inte i kattungen mat så måste du kontakta veterinär för handledning. En kattungen har små marginaler och kan bli mkt allvarligt sjuk om den inte äter.
Men lock och pock, massor av gånger per dygn, och närhet och stöd vid måltiderna brukar ofta hjälpa till att lösa situationen.
När kattungen får bättre aptit bör du gå tillbaka helt till det foder kattungen är van vid för att undvika att den får problem med magen nu när den är liten och nyinflyttad. Låt den sedan äta samma foder flera veckor/månader framöver.
På en del apotek finns det förresten något som heter fortiflora. Det kan du ev. prova att pudra över maten "som krydda". Det är tänkt för att balansera oroliga magar, men smakar väldigt gott och kan hjälpa katter att äta lite bättre när de inte har någon riktig aptit.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ett tips som jag fick från min veterinär när min ena katt åt dåligt var att göra soppa på patémat, det finns en sort som är extra lös paté från Hill's som säljs på veterinärmottagningar, den är för både hund och katt för tillfällig giva för att få igång aptiten.. Som akutlösning nu under helgen hade jag om inte Uppkattens tips funkar köpt någon paté och gått till ett apotek och bett om en spruta utan kanyl för att hjälpmata katten. Om den inte börjar äta själv hade jag ringt en veterinär för rådgivning..
Men jag tror att orsaken är, precis som Uppkatten skriver att lillen nyss flyttat hemifrån och att det kommer bli bättre..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Men ska man sprutmata en liten kattunge så måste man vara väldigt försiktig och rikta sprutspetsen in mot kattens kind så den inte sätter i halsen. Och kattungen får absolut inte ligga på rygg när den sprutmatas. Prova de andra tipsen i första hand, de brukar ofta fungera.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.