Katter iFokus

Katter

Läst 297 ggr
Fridaaaa
1

Tips kring duschning av katt

Vad är era bästa tips och trix för katt som MÅSTE duschas, men som avskyr det?

Dusch är enda alternativet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
0

Har du duschkabin/ duschutrymme eller finns duschen bara vid ett badkar?

Sajtvärd Katter iFokus

kara_murray
0

Vad har du redan testat/försökt med?? Har katten duschat tidigare eller är det första gången???
Hur van är katten vid hantering???

Fridaaaa
1

#1 Nej jag har bara dusch med draperi.
Vi har inget badkar

#2 ta det lugnt :) Hon har blivit duschad några gånger tidigare och blir inte bättre. Hon är van vid hantering och accepterar det mesta annars

kara_murray
6

#3: anledningen till alla frågor är för att få svar på vad du redan testat, för annars får man ju bara till svar av dig att det har du testat…

MonicaLagerquist
3

Jag skulle fylla upp diskhon med rejält varmt matten-Samt hälla upp varmt vatten i kannor som bada katten där.

Stolt ägare till tre La permer

kara_murray
0

Hur gammal är katten som behöver dusch??

Fridaaaa
0

#6 Ålder spelar ingen roll i sammanhanget, hon är vuxen hittekatt

kara_murray
3

Ålder har faktiskt betydelse. Mycket lättare att lära en yngre katt saker än en äldre.
Jag har alltid duschat mina katter sedan de var små. De har under sitt första år fått duschat en gång i månaden för att lära sig att man behöver duscha. De gillar det inte men är vana vid det.
Jag har som du bara dusch men jag har kabindörrar på min. Jag skulle om jag var du ställa henne i duschen, man kan ha sele på så att hon/han är lättare att hålla i, ha varmt vatten som du med lugn stråle sköljer i lagom takt genom kroppen, undvik huvudet. Stäng av vattnet och börja schamponera katten i cirkel rörelser. (Om du nu ska använda schampo det har inte framgått av dina svar) När du är färdig med det skölj av noga tills allt är borta. Ignorera ljud och annat från katten, prata under hela processen lugnt och stilla med katten så att du inspeglar den lugn. När du är färdig vira in katten i en handduk och prata med den. Torka den som du finner bäst. Och upprepa duschen en gång i månaden tills hon/han iallafall accepterar det, att gilla att bli duschad är det få katter som gör men acceptera det är bra.

Fridaaaa
0

#8 För mig är det bara avsköljning och inte duschning om det bara är vatten, men man tänker säkert olika där

Ja jag har inte haft henne sedan hon var kattunge.
Allt annat fungerar utom dusch.

Ja tyvärr har vi inte duschkabin utan enbart duschdraperi

Ja jag är lugn hela tiden och tar allting i lugn takt, alltid med djuren.

Det svåra är bara att få bort schampoo & balsam, det försvinner inte med bara sköljning utan behöver knåda i pälsen (som man gör på sig själv).

Jo vet att man ska undvika huvudet,badat katter innan, men inte haft detta problemet innan.

[Mattetilltvå]
0

#0: Vet att det kan vara knepigt om katten inte vill. Tips från mej är att man är två som hjälps åt. En som kan hålla så katten inte hoppar iväg och så den som duschar och schamponerar. Då får man båda händer fria. En annan grej är att man ofta har för kallt vatten faktiskt. Katter gillar bättre när det är varmare. Vi hade en katt tidigare som hatade att duscha men när vi hade varmare vatten så gick det mycket bättre.

Fridaaaa
0

#10 Jag måste göra det själv.

För kallt är det inte :) Duschat katter innan och har koll på temp och så :)

jollycox
1

Jag läste ett tips om att bada katt för flera år sen, skruva bort handtaget så vattnet kommer ut som en tjock stråle istället för flera små som bara lever om och fräser. Har testat det själv och tyckte att det hjälpte lite.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin