Raka ner hela pälsen
Hej
Ni som av någon anledning rakat ner pälsen på eran katt, hur upplever ni katten efteråt? Så klart svårt att veta vad katten egentligen tycker om saken men det syns väl kanske om den verkar tycka det är skönt eller om den blir deppig typ?
Våran ena katt har fått problem med hårbollar och vi har varit tvungen åka in akut två gånger på en månad. Tack o lov så har vi inte behövt göra nån operation. Nu har vi bytt foder som ska hjälpa det hela men annars blir det nedrakning säjer vet. Såklart gör vi det om det behövs men det känns ju inte jättekul precis. Om man rakar på våren när fällningen startar när har pälsen växt ut igen? Och som jag frågade i början, hur mår katten av det mentalt?
De flesta brukar nog uppleva att kstten uppskattar det, som jag har förstått det. Mycket bättre att lejonklippa katten än att riskera operation/smärta/kattens liv. När det gäller foder så finns en del specialtorrfoder. Min veterinär rekommenderar dock i första hand blötmat vid hårbollspriblematik. Hur lång tid det tar för pälsen att växa ut helt varierar nog mellan olika katter. Grannen rakade sin utekatt 1 ggr per år och den var rejält påpälsad vintertid. När jag fått raka bakdelen på min inmekatt så har jag upplevt att det tagit lång tid för pälsen att växa ut. Men i det här läget måste kattens hälsa och säkerhet alltid vara viktigast, även om en del tycker att katten är snyggare med all päls på. Det är ju trots allt katten som person och inte dess utseende som är det viktiga.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Tack för svar! Han är innekatt, huskatt ,blandning av Maine coon/ragdoll och har mycket päls och är såå vacker!
Men självklart är hälsan viktigast! Jag tänkte mest på om han blir olycklig om pälsen försvinner?
Han äter både torr och blöt mat. Det är den torra vi bytt nu till Gastro intestinal hairball på vet’s inrådan. Vi delar upp maten, inte fri tillgång . Eftersom han äter upp direkt så sätter vi lite vatten i också. Han får kattmalt och gräs i kruka samt borstas morgon å kväll. Men om det inte hjälper nu med foderbytet så blir det rakning.
Det blir nog bara bra för kisse att slippa få i sig en massa päls när han tvättar sig, och skönt för kisses familj att slippa ha päls överallt. 😊 Dessutom minskar ju risken för tovor, vilket också är skönt för katten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker min katt är typ likadan i sättet rakad som orakad. Förra ägaren upplevde honom piggare som rakad på sommaren. Någon gång har han haft lite dålig aptit när han varit precis nyrakad, det kan ju ha varit en slump dock då han har det ibland. Annars kan det ha varit förändringen i sig, jag tror inte att det var för att det blev kortare men kanske att det blev plötsligt annorlunda, han gillar inte förändringar.
Om du menar hur ofta du behöver klippa för att hålla det kort, skulle jag säga ca varannan månad (för min perser, det är säkert individuellt). Om du menar hur lång tid det tar att växa ut fullt, så skulle det (åter igen, för min katt) ta rätt många månader, säkert mer än ett halvår.