Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsa
Läst 272 ggr
OberonsMatte
0

Digital veterinärvårdsrådgivning

Veterinärvårdsrådgivning genom veterinärbesök online har blivit väldigt populärt. Försäkringsbolag erbjuder gratis rådgivning och videosamtal för sina kunder genom apparna Firstvet och Agria vårdguide. Evidensia ("Min veterinär") och Anicura har också egna online-tjänster.

Jag har aldrig använt någon av de tjänsterna, men tycker att det verkar smidigt för att t.ex. "visa upp" något man undrar över utan att behöva ta med katten till veterinär (bara för att höra att det ser normalt och bra ut). Bra också att få veterinärs bedömning om riktigt veterinärbesök är befogat (när det är det).

Att försäkringsbolagens veterinärtjänster är "gratis" för kunder innebär dock inte att de är gratis. Kostnaden betalas av alla som har sina djur försäkrade där.

Har du använt den här sortens veterinärtjänst? Vad gällde det och hur upplevde du "besöket"?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-06-12 12:15 av OberonsMatte
Maleficum
0

Jag har själv aldrig använt det (men är nyfiken på hur det funkar).

Har ju turen att min svägerska är veterinär så brukar rådfråga henne om hon anser något behöver åkas in med. Det är ju väldigt skönt när man inte behöver åka in "i onödan" och stressa djuren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Uppkatten
0

Agria uppgav något i stil med att deras avsikt är att få ner de skenande veterinärkostnaderna genom att själva ha telefonveterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-06-12 12:56 av Uppkatten
OberonsMatte
1

#2 Ja, iallafall minskar det trycket på de befintliga veterinärklinikerna, och det är ju bra. Förhoppningen är ju att de som verkligen behöver uppsöka veterinär får möjlighet att göra det.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Jag har aldrig använt det och kommer nog aldrig att göra det.

Stolt ägare till tre La permer

Glaze
0

Jag har använt det vid ett par gånger. Super smidigt och bra tycker jag och min katt som slapp lida i onödan. Han blir stressade av att åka bil och gillar inte heller att vara hos veterinär.

new2ragdoll
1

Visste inte ens om att en sådan tjänst existerade. Har nyss registrerat mig för tjänsten. Bra att ha ifall det är lite oklart om man behöver åka in till veterinären asap eller kan avvakta osv.

MsHisingen
0

Jag har använt det en gång. Mina små var lösa i magen så jag var orolig. Skrev en beskrivning av problemet inför samtalet, sen pratade jag med veterinären som ville kika i munnen (gick la sådär, var inte lätt att filma/hålla fast/öppna munnen samtidigt) innan jag fick råd om magvänlig kost, probiotika och avvakta 2-3 dagar. Märktes ingen förbättring då var rådet att åka in. Det behövdes aldrig :)

Tyckte det var väldigt skönt att ha en expertåsikt att luta mig mot, och råden var klockrena (fick dem dessutom skriftligt efter samtalet).

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Jessiejoystick
2

Jag har använt det flera gånger och är högt förvirrad.
Som jag har förstått det så är väl tjänsterna till för att man ska ringa när det inte är akut och man kan få råd om vad man kan göra hemma eller om man bör åka in till en veterinär. Men när jag har ringt med dessa o-akuta problem (tex, smutsiga öron, litet sår osv) så har jag alltid fått attityden att jag är löjlig och inte borde ha ringt. Och när jag har ringt med mer allvarliga problem (tex. förstoppning, kräkningar & diarré) så är svaret bara att man ska åka in och hej då.
Så jag vet inte riktigt vad de menar att dessa tjänster är till för, om man varken ska ringa när det inte är allvarligt eller när det är allvarligt. Kommer nog inte använda igen, ringer till min veterinär istället.