Katter iFokus

Katter

Etikettkattstatus
Läst 316 ggr
elilav192
0

Leker eller bråkar katterna?

Hej! Jag har sedan tidigare en kastrerad honkatt på 10 månader och för 6 dagar sedan hämtade vi hem kattunge (12 veckor, hona, veterinärbesiktad, försäkrad och ID-märkt). För att lugna miljön här hemma köpte jag feliway doftavgivare och katterna fick sakta introduceras med varandra. Till en början var den äldre katten ”grinig” och reste ragg mot lilltjejen men vi märkte snabbt att dom började bli kompisar. Nu sover de ihop, leker, myser och den äldre katten tvättar kattungen.

Nu till min fundering, emellanåt kan katterna ”leka” lite våldsamt och ibland kan jag höra den lilla katten pipa till (jag tror att den stora katten biter henne) och lägger sig över henne. Av erfarenhet vet jag att katters leker kan uppfattas som bråkiga och stökiga, men hur vet jag om dom bara leker med varandra eller om dom faktiskt bråkar? Kan jag gå emellan om uppfattar att situationen eskalerar? Är det normalt att katter leker på detta sätt?

Uppkatten
4

I mina öron låter det normalt, speciellt som du berättar att katterna har en bra relation där de sover ihop, leker, tvättar varandra osv. Det är också två väldigt unga katter, och då brukar det mer sällan bli några problem. Bra att de får träna gränssättning mm med varandra tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Katters lek går ut på att öva jakt och slagsmål, så det jagas, brottas, sparkas, fäktas, nafsas och huggs…men är det på allvar så blir det med en helt annan hastighet, kraft och intensitet.

Eftersom båda katterna är så pass unga så är det inte förvånande att de redan kommit så långt i sin relation att de inte bara accepterar varandra utan t.o.m. känner samhörighet. Att sova ihop, leka, mysa och tvätta/bli tvättad gör bara katter som känner samhörighet och då är risken minimal att de börjar slåss på allvar när de leker. Eftersom fysisk lek är en kraftmätning så är det naturligt att det finns inslag som ser våldsamma och dominanta ut, särskilt när den ena katten är så pass mycket yngre och mindre, men det är bara naturligt.

Att den yngre katten känner sig underlägsen den äldre katten i styrka och storlek underlättar faktiskt för att forma deras framtida relation och förhållningssätt till varandra. Den äldre katten har fördelen av att vara både först på reviret och äldre, starkare och större och markerar det i lek, men visar samhörighet och välvilja genom att mysa och sova ihop med och tvätta den lilla. Att tvätta är också till viss del en dominanshandling (där katterna tar rollerna mamma och unge). Att den lilla söker sig till den stora katten och accepterar att bli tvättad visar att det är i fullt samförstånd.

Att den äldre katten hävdar högre status på de här sätten är viktigt för att relationen inte ska urarta i statuskonflikter när kattungen blir äldre.

Sajtvärd Katter iFokus

elilav192
1

Tusen tack för att ni tog er tid att svara på mitt inlägg, det är säkert så som ni säger att det är naturligt i relationen och att de känner samhörighet med varandra. Detta är ett så bra forum att dela kunskap och erfarenheter!