Katter iFokus

Katter

Läst 261 ggr
anwa94
2021-05-26 17:20
3

Astma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då var det konstaterat. Efter många besök hos olika veterinärer och mycket oro och ångest över vad felet kan vara så har vi kommit fram till att min ena katt på 11 månader har astma. Köpte hem en Aerokat igår som vi ska börja vänja in. Lillebrorsan som är 5 månader yngre har troligtvis också astma.. men ingen diagnos på det än då han är lite för ung för att testa kortison. Misstänker att uppfödaren rökte inne alternativt avlar på katter med astma. Blir så ledsen av tanken.. Har ni några tips på hur man underlättar livet för en astmatiker? Flyttar snart till en annan lägenhet som förhoppningsvis har bra luft, annars köper vi en bättre luftrenare. Kommer att bygga en rastgård till katterna så dom får frisk luft. Har gått över på pellets som ska damma väldigt lite istället för Kattsand. Fler tips?
Otroligt tacksam för all hjälp jag fått i tidigare trådar!

OberonsMatte
2021-05-30 11:49
0

Hur fastställdes det att katten har astma?

Sajtvärd Katter iFokus

Teddysmatte
2021-05-30 22:40
0

Vad skönt att du fått en diagnos så att det blir lättare att jobba på en lösning. Har tänkt på er o undrat hur det gått.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av katter med astma, har däremot haft en ponny i många år med kronisk hosta så jag vet att det är jobbigt och en massa att tänka på hela tiden. Där är det också viktigt med frisk luft. Hon mådde sämre på vintern än sommaren, man fick aldrig sopa när hon var inne i stallet, och allt hö skulle vattnas innan det gavs till henne. Och ju bättre kondition hon hade desto lättare var det att rida utan att hon hostade. Svårt att tillämpa samma tips på en katt kanske, men förstår i alla fall att det är jobbigt.
Fint att katterna fått en matte som bryr sig i alla fall!

anwa94
2021-05-30 22:54
0

#1: Han påbörjade en behandling med kortisontabletter som han svarade väldigt fort och bra på. Alla hans symptom styrker också att det är astma han har. Så vi försöker nu träna och vänja honom vid inhalator så han så småningom slipper tabletter.

anwa94
2021-05-30 23:06
1

#2: Vad fint att du tänkt på oss! Det har varit en bergochdal bana senaste månaderna. Jag visste hela tiden att något var fel men när flera veterinärer säger att det inte finns något fel så vet man inte vad man ska tro.

Astma verkar vara relativt vanligt bland djur och är antagligen varför det finns så pass bra hjälpmedel idag. Hittade fina youtubevideos på hur man tränar en katt med inhalator så jag håller tummarna för att min kisse också accepterar den. Och i kombination med frisk och ren luft kommer han nog må lika bra som vilken katt som helst :)

Rafflan
2021-05-31 05:15
1

Är det brittisk korthår?

Min brittiska korthår fick sin astma diagnos när hon var 10 år, vi gjorde ingenting speciellt hemma utan gav inhalations medicinen. Men har man dålig ventilation kan det vara bra att vädra regelbundet eller använda luftrenare.
Viktigt även att säga att katten har astma ifall den behöver sövas hos veterinären någon gång.

Min katt mådde jätte bra efter vi satte in inhalations medicinen och hade aldrig mer symtom från sin astma :)

anwa94
2021-05-31 09:54
0

#5: Ja precis, brittisk korthår! Båda 2 har uppvisat symptom redan från första dagen dom kom hit så vi har varit många vändor till olika veterinärer som inte har kunnat luska ut att det var just astma. Vad skönt att höra att det funkar bra med inhalator 😁 nuvarande boende är ganska dammigt trotts regelbunden städning. Vi har även luftrenare men tycker inte det gjort någon större skillnad. Inom en månad flyttar vi till en annan lägenhet med bättre ventilation och möjlighet att bygga rastgård så jag är hoppfull att det ska hjälpa!