Foder, bra eller inte?
https://vetzoo.se/katt-kattfoder-farskfoder
Vaisto, fungerar det till en katt med känslig mage?
Annars så blir det detta då vi har detta torrfodret. Vi gav detta blötfoder i en vecka och vi såg en liten förbättring, men färskfoder ska ju vara bättre för en katt. Vi ska ge det mer än en vecka om vi väljer detta fodret.
https://shop.anicura.se/royal-canin-gastro-intestinal-feline-a-100-g-12-stk?gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzj6NiYxksig34fcDePv0yI6-4YVVZvtdDPfAX8wPpxrsFlSGBtWXG_hoCzVwQAvD_BwE
Vad hade ni valt?
Mvh
Mig
Beror på varför katten har känslig mage
Fungerar på min ena katt som har allergi mot kyckling, hon får den vita, och känslig mage.
Rekommenderar inte torrfoder, inte hälsosamt för katter, och speciellt inte royals
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi började med att byta torrfoder då han får det en gång om dagen. Får blötmat morgon och kväll. Tanken är att vi ska minska torrfodret och ge mer blöt mat. Frågan är bara vad. First vet eller om det var vet hem som tipsade om detta torrfodret. När jag ändå var hos veterinären så köpte jag det blötfodret.
Räcker det med två påsar om dagen?
Mvh
Mig
Färskfoder är inte bäst i alla lägen. Säger veterinären att din katt bör gå på skonkost just nu så bör du göra som veterinären säger, tycker jag, och stabilisera kattens mage på det fodret.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
TS: Min katt som har (icke-diagnostiserade) magproblem/känslig mage svarade mycket bra på byte till RC Gastrointestinal när hans mage efter en tid med andra hälsoproblem, antibiotika o.s.v. kraschade. Han fick enbart blötmaten med torrfoder som "godis" och i aktiveringsboll ibland. Nu, ca ett år senare, har vi börjat varva in annan blötmat igen som vi tror är bättre i det långa loppet. Hittills går det fint, men han kommer nog alltid få en del RC gastro, för att minimera risken för problem/återfall och hjälpa magen med balansen.
Jag rekommenderar att testa minst en vecka men gärna en månad eller två, för att se om det blir en långsiktig förändring. Vi märkte av förbättring inom 3-5 dagar när vi bytte.
Vikten får man bevaka såklart och RC har en guide som ger en utgångspunkt för hur mkt man ska fodra beroende på kattens vikt och om man kombinerar torrt/blött. Vår kille väger 5,9-6 kg och han får 3 påsar om dagen, men då äter han bara blötmat som huvudkost.
#3 I de flesta lägen är det mycket bättre
Gäller att fasa in långsamt. INte bra för en katt att leva på torrfode,r och speciellt inte spannmålsbaserat som royal
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du är inte veterinär och har inte undersökt katten. Jag har mött mängder av katter med dåliga magar på katthemmet varav de flesta blivit hjälpta av en tid på skonkost såsom t ex intestinal eller det foder som TS rekommendrrats. #4 ger ett mycket bra exempel på hur man kan använda skonkost på ett bra sätt. Katter faller inte döda ner eller blir sjuka för att de serveras ett foder med kolhydrater i över en begränsad tid. Jag vet att du är såld på mush. Men det innebär inte att det är det enda rätta i varje läge.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Blev lite fel insåg jag nu. Skulle vara "När jag ändå var hos veterinären och köpte torrfodret så köpte jag blötfodret." De tyckte också att vi skulle testa maten först och se innan vi åker in med katten.
Mvh
Mig
#6: Det var ett mycket bra svar!!!