Katter iFokus

Katter

Läst 351 ggr
[Mattetilltvå]
0

Vilken färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej
Jag har en katt som är svartsilver med vitt. Men det framträder mer och mer fläckar i pälsen. Tydligast syns det på ryggen. Börjar fundera på om det verkligen är svartsilver? Ni som kan det här med färger, vad säjer ni?

19Mikaela93
0

Kan du ta en bild framifrån med ansiktet? Lättare att avgöra teckningen då 🙂

[Mattetilltvå]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Japp! Här kommer fler bilder

OberonsMatte
1

Det är med all sannolikhet rufism. Det är en rödbrun pigmentering som kan framträda och ge kattens genetiska pälsfärg en varmare ton, men som inte påverkar färgbenämningen. För svartsilver är rufism inte så önskvärt när det gäller registrerad avel och utställning.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-03-20 10:44 av OberonsMatte
[Mattetilltvå]
0

#3: ok,tack! Aldrig hört om det. Jag trodde att jag kanske fått nåt så ovanligt som en sköldpaddsfärgad hane, men så var det alltså inte 😂.
Min lilla pojke är en blandning mellan mainecoon och ragdoll och alltså en huskatt som inte ställs ut så då gör det ju inget alls med såna oönskade fläckar. För mej är han väldigt vacker med dessa skiftningar 😍.
Tack för att du förklarade vad det är.

OberonsMatte
1

#4 Jättetråkigt att du valde att stödja oansvarig avel. Det är helt oförsvarligt att registrerade raskatter utnyttjas i lönsam huskattproduktion.

Eftersom genetisk grundfärg (svart eller röd) ärvs genom x-kromosomen som är en könskromosom så ärver hanar (xy) sin enda x-kromosom från en av mammans (svart eller röd) . Honor (xx) ärver en x-kromosom (och färg) från mamman och en x-kromosom (och färg) från pappan och kan därmed bli svart+ svart, röd + röd eller svart+röd (sköldpaddsfärgade).

Får hankatten både svart+röd har det blivit något fel med kromosomuppsättningen eller vid embryobildandet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mattetilltvå]
0

#5: Jo, jag känner till att det är ett kromosom fel och ytterst ovanligt men dock så förekommer det.
Men troligare är väl rufism då som jag nu läst på om och det är ju inte helt ovanligt vad jag förstår.

19Mikaela93
1

Helt klart rufism. Måste bara säga att det var en väldigt fin katt du har! 🙂

[Mattetilltvå]
2

#7: Tack,snälla! Vi tycker också att han är väldigt fin 😍🙏