Katter iFokus

Katter

Läst 432 ggr
Glaze
0

Vår katt mimar!

Hej!
Vi har en katt sedan nio år tillbaka. Vi köpte honom från ett katthem när han beräknades vara två år. Så han är då ca. 11 år nu. Han är en stor katt på 5,7 kg, tigrerad med vita tecken. Jag tror han har något mer än bondkatt i sig. Dels pga sin storlek, sitt hundlika sätt, breda ansikte, avslappnade kropp när man lyfter honom samt hans silkiga päls.
Han har alltid haft lite andra läten för sig men kan jama helt vanligt också.

De underliga är att han inte längre låter alls när han jamar sedan några månader tillbaka. Han bara mimar.

Är det någon som känner igen detta?
Han kan jama med läte. Det gör han någon gång ibland om han inte ser mig. Men mer och mer sällan.

För övrigt är han glad, äter, dricker, går på lådan, sover (gärna i någons knä) är med och kollar vad vi tvåbenta gör eller är ute. Han går ute och inne men han går nästan i ide inne vintertid.

MonicaLagerquist
9

Vissa katter jamar så.

Med tanke på hans åldwer så skulle jag ta honom till vetrinären för en senior koll.
Angående hans utssende och temprament så skulle jag säga att han verkar vara en fullt ut normal huskatt.

⦁ Huskattens standard:
Kropp: Huskatten är en stor katt, såvida den inte är en liten katt eller en medelstor katt.
Svans: Svansen är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Ibland finns där ingen svans.
Päls: Pälsen är kort, mjuk och glänsande, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk, eller kort och rufsig, eller lite av varje.
Färg & mönster: Svart eller vit, röd eller grå eller någon kombination av dessa färger. Den är enfärgad såvida den inte har ränder eller prickar, eller medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
Fel: Inga fel ges för variationer på ovanstående standard.

Stolt ägare till tre La permer

[pamo]
0

#1: Haha den var lite rolig :)

Glaze
0

Hej och tack för svar!
Har tänkt ta honom till veterinären för koll men ville höra här på forumet först. Han blir mycket stressad när han åker bil.

OberonsMatte
2

En del katter har ljusare och svagare röst än andra och jamar ohörbart när det inte är så angeläget att höras utan mer ett socialt samspel. Katter har ju också betydligt finare hörsel än vad vi människor har, så katten kanske tycker att de ger ljud ifrån sig.

Har katten haft vanlig röst tidigare och tappat rösten på riktigt utan att rösten kommer tillbaka igen inom några dagar så beror det på något som veterinären bör kolla upp. På väg dit kanske katten även avslöjar vilka röstresurser den egentligen har, det brukar iallafall mina katter göra.

Sajtvärd Katter iFokus

Glaze
1

Ja, det kommer även visa sig hos våran katt i bilen på väg till veterinären. Men då jamar han heller aldrig på vanligt vis. Mest låter mycket märkligt. Får bli en koll hos veterinären.

Pia-69
0

Jag tycker också att en koll hos veterinären är bra eftersom katten verkar ha tappat rösten.

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Glaze
2

Hej igen,
ville bara skriva och berätta att jag nu varit i kontakt med två veterinärer. De var oberoende av varandra och tyckte inte att problemet med att vår katt "mimar" när han jamar är akut. Med tanke på att han för övrigt är piggelin med allt vad det innebär så kom vi övenens om att om det tillstöter något som tyder på att han inte verkar må bra det minsta, så ringer jag och bokar en tid för kontroll.
Skönt att ha pratat med veterinär iallafall.

MonicaLagerquist
0

Hur mår kissen nu.Jamar han fortfarande tyst?

Stolt ägare till tre La permer

Glaze
1

Hej!
Han mår som en prins som vanligt och idag när han kom in i vårt garage när jag och min man arbetade där så jamade han så det hördes tre gånger. Som jag skrivit tidigare så kan han jama ljudligt men bara när han inte ser mig. Och det var nog en sådan situation i garaget. Det är i alla fall en mycket ovanlig mötesplats för oss så kanske det var därför. Kändes skönt att han lät som vanligt.
Har en kollega med en äldre katt. Den katten jamar också mycket mindre nu. Knappt hörbart. Så kanske det är så med vissa katter att de jamar mindre med åren.

[[eskils_]]
1

Skönt att du fått veterinärutlåtande och skönt att kissen jamade idag! 😺

Glaze
0

Uppdatering.
Det hade gått några dagar och katten Bosse började att hosta lite konstigt vid ett par tre tillfällen. Torrt och hårt.
Men så tyckte jag att han började se ”raggig” ut i pälsen liksom fet och ovårdad. Men jag mindes att det bara var ca. 5-6 veckor sedan jag avmaskade Bosse. Så det kändes lite konstigt att det skulle vara mask. Men så bestämde jag för att avmaska honom för säkerhet skull. Maskmedlet var slut hemma så jag åkte till apoteket och hittade där maskmedlet som man sätter i nacken på katten för det använde jag sist. Jättebra tyckte jag (eftersom han tycker det är jätte jobbigt att äta de i tablettform). Tills jag förstod att den varianten inte tar lika många sorters mask som den i tablettform (som vi brukar använda). Stackars Bosse har alltså inte blivit avmaskad ordentligt på ett halvår!!
Avmaskade Bosse med tablett och efter tre dagar så är han blank i pälsen ingen hosta och har jamar som vanligt… Kan det alltså vara masken som orsakat att han inte jamade? Jag tror det.