Kattborste/kam?
Vilka borstar eller kammar rekommenderar ni och hur ofta anser ni att borstar?
Har läst lite om Furminator men kan denna användas som en vardaglig borste eller endast om katten fäller mycket/har mycket underpäls?
Jag har semi-långhåriga katter (Norska skogkatter, Ragdoll och Helig Birma) och använder enbart Mirakelkammen nr2 Large. Har katten tjock päls är det viktigt att kammen har långa piggar så att det "tar" även i den undre pälsen. Kardor tycker jag bara fjuttar på ytan och de påstås även slita på pälsen. Borstar reder inte heller ut underpäls/underull lika effektivt som en kam gör.
Furminator har jag aldrig använt och det är ett verktyg med knivblad som är till för att glesa ut underull, men eftersom den inte enbart tar bort lös päls så kan det uppstå kala fläckar där man använt den för mycket.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-01-30 14:00 av OberonsMatte
Har flera olika borstar/kammar, men Miss Alice föredrar en gammal klädborste med styva strån, som jag köpte för 5kr på loppis.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#1: Hur ofta kammar du dina katter? Och skulle kardor kunna fungera om det är en korthårig katt ?
#3 Jag kammar när jag tycker att det behövs, så det är lite olika beroende på katt, pälskvalitet och fällningscykel. Jag skulle ha använt stålkam även för korthårig katt för att få loss lösa hår (men kanske med kortare piggar) och möjligen en mjukare borste eller gummikarda.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-01-30 14:38 av OberonsMatte
#2 Haha..ja, så kan det också vara. Jag vet en Sphynx som älskar att bli "kammad" med en liten sopborste!
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-01-30 14:43 av OberonsMatte
#4: Så en stålkam med kortare piggar och en gummikarda/"massageborste" skulle fungera för en korthårig katt?
Jag tycker karda är bäst till korthåriga katter.
Till långhårig katt använder jag helst en kam med roterande piggar (det är vad katten föredrar vad gäller kammar).
Massageborste är jättepopulärt hos en del katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag vet en katt som älskar att bli rollad med en klädvårdsrulle… 😁
Vår katts favorit är en hovborste (egentligen avsedd för häst) 😁
Furminator kan vara GULD i perioder av pälsbyte, men jag har bara erfarenhet av kort päls.
Den jag har använt har bara tagit med sig det lösa håret, inte skurit någon underull. Men det kanske finns olika modeller ?
Till våra långhåriga katter(norsk skogkatt) använder vi kammar från spratts. Vi kammar dom ungefär var-varannan vecka men det kan skilja jättemycket hur ofta man måste kamma(pga tovor) beroende på vilken pälstyp katten har. Våra har väldigt sällan tovor och vi kammar mest för att få loss lösa pälsstrån.
Jag har haft två korthåriga huskatter och på den ena fungerade karda bra men till den andra var kam bättre(och tvärtom). Till dom använde vi furminator då och då, kanske en gång i månaden.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin