Katter iFokus

Katter

Läst 539 ggr
MeMyself&I
2021-01-20 20:43
0

Hellre billig blötmat än dyrt torrfoder?

Jag har senaste veckan läst på och tagit reda på massor om kattfoder som jag inte visste innan. Väldigt intressant! Men också väldigt förvirrande då många säger olika. Men jag litar nog mest på det Jackson Galaxy och andra kattexperter säger. Att ge rått eller blötmat istället för torrfoder. Rått är inget alternativ för mig så i så fall tänkte jag börja gå över till bara blötmat. Men nu är det så att min ekonomi inte är den bästa för tillfället och jag har råd att lägga ner max 1500kr per år på min katts mat. Det betyder att jag antingen har råd att köpa ett dyrt bra torrfoder eller det absolut billigaste blötfodret.
Jackson sa att den sämsta blötmaten ändå är så mycket bättre än det bästa torrfodret. Jag tror på det han säger men har ändå lite svårt att bestämma mig. Det är ju spannmål och tillsatser och sånt där som så många säger inte är bra i den billiga blötmaten. Finns ju många torrfoder utan det.

När jag tog upp frågan i ett annat forum fick jag massor med otrevliga kommentarer om att jag inte brydde mig om min katts hälsa och att det är värt att lägga ner många tusen per år på riktigt bra blötfoder och att katten annars blir sjuk. Jag blir så trött. Och förvirrad. Hur kan så många ha råd att lägga ner så mycket pengar på kattmat undrar jag.

Vad skulle ni gjort i min sits?

Håll en trevlig ton och inga kommentarer om att jag borde lägga mer pengar på kattmat eller inte ha katt pga min ekonomi mm. Har redan fått så många sådana kommentarer hittills. tack ❤️
Hade jag haft mer pengar hade jag ju självklart lagt det på att ge henne dyrare och bättre spannmålsfritt blötfoder.

Kram på er!

Uppkatten
2021-01-20 20:51
8

Jag vet ju inte hur mycket din katt behöver äta per dag, eller vad fodret kostar där du bor, men Mjau-tetror är nog bland det absolut bästa du kan ge katten, och det får nog betraktas som ett billigt foder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2021-01-20 20:54
6

Även Mjaus konserver är prisvärda, och spannmålsfria såvitt jag minns.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MeMyself&I
2021-01-20 21:04
0

#2: tack för svaret men dom är lite för dyra ändå trots det bra priset. Blir runt 3000 kr per år med mjau. Kanske har turen att hitta på extrapris nånstans dock.

Men skulle du satsa på det billigaste blötfodret med spannmål i eller spannmålsfritt torrfoder?

Uppkatten
2021-01-20 21:06
2

Vilket är det billigaste blötfodret, menar du, och vilket spannmålsfritt torrfoder överväger du?

MeMyself&I
2021-01-20 21:08
0

#4: t ex catessy eller whiskas. Det är dom jag hittat inom den priskategorin.

Torrfodrena står mellan purizon, Applaws eller bozita grainfree.

Uppkatten
2021-01-20 21:17
0

Catessy känner jag inte alls till. Men kolla om Catessy och Whiskas i gele verkligen innehåller spannmål…? Ofta är det de sorter som är i sås som innehåller spannmål, och det beror på att en del kattmatstillverkare anser att det behövs spannmål för att göra såsen.

Purizon har jag aldrig hört talas om.

Applaws använder jag själv sedan flera år tillbaka, men ger huvudsakligen blötmat.

Bozita grainfree har jag inte heller någon erfarenhet av.

MeMyself&I
2021-01-20 21:25
1

#6: catessy och purizon är Zooplus egna märken tror jag. Inte så kända med andra ord. Är oftast därifrån jag beställer allt då dom har så bra och prisvärd Kattsand och levererar fram till dörren :)

Men åh TUSEN tack!! Hade ingen aning. Min kisse har inte varit så förtjust i varken paté eller gelé förut (men jag har bara testat båda en gång var) så därför när jag väl köpt blötmat har det bara blivit i sås.
Såg nu att catessy i gelé inte inne håller spannmål! Det var ju helt suveränt. Får hoppas att hon kan börja vänja sig vid konsistensen.

Uppkatten
2021-01-20 21:34
3

Mosas maten ordentligt i början så kanske katten accepterar konsistensen bättre.

Om du har fortiflora hemma kan du prova att pudra över lite sådan i början, tills katten vant sig vid konsistensen. Fortiflora är tydligen väldigt gott för våra katter, och brukar få dem att oftare äta även sådant de kan vara lite tveksamma inför annars.

Uppkatten
2021-01-20 21:35
4

Tänker också att den lilla mängd spannmål som behövs för att göra sås knappast är "livshotande" för katten….

Du kan alltid mejla tillverkaren och höra hur mycket spannmål det är i maten, och varför de använder spannmål.

catarina.lindgren@gmail.com
1

#0: hej! Jag har 3 katter och jag ger dem blötmat i första hand. Numera rekommenderar de svenska Mjau, spannmålsfritt, utan socker o salt. Det använder jag. En burk 800 g kostar 14,50kr. Sedan förvarar jag resten i kylskåpet och micrar sedan den ca 10 sek så den blir ljummen. Med de dyra internationella vm får man betala mycket för marknadsföringen. 😻

Mandra
2021-03-05 06:27
0

#7: Precis, på ZooPlus är maten billigare. Och man kan få det levererat hem till dörren om man vill. Firman ligger i Tyskland.
Jag köper kattmat för ca 2000 - 2500 kr i månaden. Vilket skulle bli väldigt mkt dyrare att köpa i vanlig affär.
Har 5 egna katter + att vi just nu matar 4 hemlösa katter. Det blir lite dyrt.
Men blötfoder är att föredra. Enbart torrfoder kan ge katten njurskador. Våra får både ock, men de äter mest blötmat.

Uppkatten
2021-03-05 07:20
1

#11 Har du någon källa på att torrfoder kan ge katten njurskador? Jag har inte sett någon sådan källa så är lite nyfiken.

Mandra
2021-03-05 16:01
0
De flesta katter dricker för lite vatten. Eftersom de är ökendjur är kroppen inställd på att få vätska från maten. Men i dag äter många katter torrfoder med litet vatteninnehåll.
Uppkatten
2021-03-05 16:23
2

#13 Så vitt jag kan se så är det här ett företag som vill sälja på oss kattägare vattenfontäner (och annat), inte vetenskaplig forskning som visar att torrfoder ger njurskador?

Mandra
2021-03-05 18:26
0

#14: Det har funnits sådan forskning på nätet förut. Men hittar det inte i hastigheten.
Men jag har haft många bekanta genom åren vars katter fått njursvikt och veterinärerna säger då alltid att det beror på att de fått i sig för lite vätska.
Det är ett faktum att katter dricker för lite. Och givetvis får de i sig ännu mindre vätska när de bara äter torrfoder.
Så % vatten de talar om i annonsen går nog att lita på.

Uppkatten
2021-03-05 19:28
2

#15 Enligt min kompis som är veterinär saknas tillförlitliga studier. Det finns däremot en del tveksamma studier som foderfabrikanterna själva har gjort.

Katter har dålig törstreflex, eftersom de är gjorda för att få i sig vätska från bytesdjur. Men det verkar vara svårt att få fram tillförlitlig data som verkligen visar att torrfoder leder till njurproblem.

Vi har ett stort problem med njursvikt hos katter generellt, njurarna är s a s katternas "svaga punkt". Vet att det har pågått forskning om detta och orsaken till detta, men har inte sett något forskningsresultat, och ffa inget som har med torrfoder att göra.

Sedan kan jag hålla med om att det är rimligt att anta att torrfoder inte är bra för ett djur med dålig törstreflex.

Mandra
2021-03-05 19:40
0

#16: :)
Varför finns det inga smileys numer?

• Redigerat 2021-03-05 19:41 av Mandra
Uppkatten
2021-03-05 19:45
0

Jodå, det gör det. Tryck på "flagg-symbolen" på ditt tangentbord och därefter på punkt så kommer det upp smileys 😊.

[Moon AppleGrey]
2021-03-05 19:47
0

#17: har du inte windows (eller som jag, kör med ett tangentbord från Mac), så kan du kopiera och klistra in smilgubbar från den här webbsidan; https://getemoji.com/

Copy and paste every emoji with 👍 no apps required. 😊🥺😉😍😘😚😜😂😝😳😁😣😢😭😰🥰
Mandra
2021-03-05 22:24
0

#18: tack.