Bli ensam katt
Jag har i dagsläget bara två katter kvar, men pga allergin så känner jag att det skulle vara bättre med endast en och min pappa har erbjudit sig att ta den ena så hon stannar i familjen.
Nu till det jag oroar mig för, katten som blir kvar har aldrig varit ensam katt… Jag tog över henne för snart 1 1/2år sedan på grund av att hon skulle avlivas för att hon kissa i soffor och sängar, när personen i fråga kom och lämnade katten så var anledningen uppenbar - deras barn jagade katten och skulle till och med slita upp henne ifrån lådan… Hemma hos mig har hon varit rumsren från dag ett, men jag är rädd att det finns risk att hon kan börja när hon blir själv… Jag kanske oroar mig i onödan!? Vad tror ni? Har ni erfarenhet av detta?
Den vanligaste orsaken till felkissande är att lådsituationen är otillräcklig eller har egenskaper som inte motsvarar kattens behov. Att felkissandet yttrar sig i samband med annan stress beror oftast på att det finns befintliga brister i lådsituationen och att ytterligare stressfaktorer blir droppen som får stressbägaren att rinna över.
Med utökad och förbättrad lådsituation är risken för felkissande alltså väldigt liten även om förlusten av en kattkompis och mer ensamtid kan innebära viss stress. Att behöva dela låda med andra katter är också en stressfaktor som katten kommer slippa helt när hon blir ensam.
Sajtvärd Katter iFokus
Dom får förbli två hemma hos mig för jag har inte hjärta att lämna bort den ena ❤️
Tack iallafall för ditt svar 😊