Mushboll
Hej! Har en kattunge på 6 månader som jag ger gula påsen med mushbollar till, till min fråga. Hur ska tinade bollar lukta? Ska dom lukta mycket eller lite? Är det normalt att dom är lite bruna? Vill inte ge dålig mat åt henne

Katter är väldigt bra på att undvika dålig mat. Hundar äter men katter brukar inte äta dålig mat.
Med dålig mat menar jag alltså skämd mat.
Jag tycker inte att det luktar annat än kött och är kött dåligt så luktar det lik.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har inte hanterat mush för katt men vår hund åt färskfoder ett tag och jag tyckte det luktade ungefär som köttfärs. Att kött/köttfärs blir lite brunt beror på att det varit i kontakt med syre och är inget farligt, så jag antar att detsamma gäller för mush. Enligt min erfarenhet brukar man märka tydligt om kött blivit dåligt, det brukar inte vara någon tvekan när man känner lukten.
Så om det luktar ungefär som kött gör, katten äter det och mår bra skulle jag inte oroa mig för det
//Jessie
Tycker det luktar som köttfärs. Vi tar upp bollar på kvällen som dom sen får nästa dag och de bollar som varit uppe 24h kan vara lite brunaktiga men det är ingen fara.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag har matat min 6-åriga katt med mush kattmat (gula påsen) i ungefär en månad nu. och jag kan säga att maten inte luktar så mycket alls och jag fick en väldigt känslig näsa för dåliga eller starka lukter.
Det jag kan säga är att om du tinar upp den i rumstemperatur, se till att du tar ut den ca 6 timmar innan matningstiden och har en plastfolie runt den så att den håller den fräsch medan den tinar.
Jag gör likadant om jag skulle tina den i kylen över natten. men eftersom min katt föredrar att äta mat i rumstemperatur tinar jag upp den i rumstemperatur 5-6 timmar före måltid.
Hej! Hoppar på denna tråd…när er katt har fått mush, äter den sitt andra foder då ?
Jag har köpt 2 kattungar som är uppfödda på mush och vägrar därför att äta något annat alls…
Tips på vad ni ger för annat foder.
mvhanna

Varför sluta med det som är det bästa för katterna?
#6 Nu är det ju långtifrån alla som hävdar att det är det bästa för katterna…
I mitt tycke är det ungefär som att benhårt hävda att stenålderskost är det bästa för människan.
Jag förstår inte hur man, utan omfattande vetenskapligt belägg, kan hävda tveklöst att råmat är det bästa för katter "bara" för att deras naturliga kost i det vilda är/var möss/fåglar (vilket dessutom bara utgör en del av deras "naturliga" kost).
För oss är det mest att det är äckligt och det är en jäkla procedur när vi ska fodra med rått kött fullt med äckliga bakterier o sånt….
Vi diskar i klorin och sen i diskmedel….sanerar köket känns det som varje gång jag fodrar…..
Finns så mkt annat smaskigt man kan ge dom som inte är rått.
Uppenbarligen finns det ingen som haft samma problem som oss :). Verkar snarare som att en del har svårt att få sina katter att äta mush…haha

#8 MUSH innehåller inga bakterier .
Att diska i klorin är rent hälsovådligt.
Är ni veganer själva?
Man får nog räkna med att även Mush innehåller bakterier https://www.mushbarf.com/sv/vad-ar-esbl/
Att diska med klorin låter inte hälsosamt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9 I USA gjordes en studie för ca 10 år sedan som visade att förekomsten av både salmonella och listeria är mycket högre (och faktiskt ganska hög, 7,6% respektive 16,3%) i rå djurmat.
Det är väl jättebra att vara medveten om riskerna och försöka förebygga dem i stället för att låtsas att de inte finns.
Och här är en sammanfattning av studien som hänvisas till i länken i #10.
Här konstaterades ingen salmonella men en rad andra bakterier. Mush skriver själva:
"Eftersom vi ännu inte kan erbjuda noggrannare uppgifter vad gäller MUSH-produkterna, vill vi ändå svara på den oro som denna undersökning kan ha väckt hos några."