Katter iFokus

Katter

Läst 281 ggr
nottheonly
2020-10-16 14:16
0

Mat

Jag har fått Hill's urinary care torrfoder till min katt av veterinären som hon tyckte att katten skulle äta 3-4 veckor och endast den.

Men jag vet ju att veterinärer vill sälja "sitt" märke och inte har full koll på mat.. hon tyckte alltså inte att Sippan (min katt) skulle äta något annat utöver denna dvs ingen blötmat men vätska är ju viktigt o det får ju Sippan genom den maten?

Så vad tycker ni, kan jag ge henne blötmat också eller borde jag endast hålla mig till Hill's torrfoder som vet sa?

Vi var till veterinären idag igen och röntga urinblåsan o det var något därinne, inte nått stort men hon kunde inte säga på rak arm att det är sten så därför skulle vi prova med maten och så röntga igen o eventuellt ultraljud om några veckor; eftersom Sippan mår bra förutom att det är blod i urinet så verka hon inte tycka det var akut och hon ville prova med mat innan man öppnar upp o kollar.

[[eskils_]]
2020-10-16 15:13
0

Hill's urinary care finns som blötmat i burk också.
Du kan ju höra med veterinären om du kan ge den också.

nottheonly
2020-10-16 15:29
0

#1: hon sa att hon kunde äta den blötmaten också men som jag förstår det så är egentligen Bozita bland den bästa blötmaten på marknaden.. men det kanske inte spelar någon roll i dessa fall när det är problem i urinblåsan då kanske specifika foder som är för det är bättre ändå?

Har läst mycket härinne om att veterinärer inte egentligen är så utbildade inom just mat utan får utbildning från sitt märke liksom därför jag blir lite förvirrad vad som är bäst.

Uppkatten
2020-10-16 15:44
6

När det gäller sjuka katter/katter med hälsorelaterade besvär så är det rimligt att man lyssnar till sin veterinär och gör som veterinären har ordinerat för att hjälpa katten.

Om den ordinerade behandlingen sedan inte fungerar så kan du ta ny ställning i framtiden.

Finns fodret som blötfoder skulle jag i första hand välja det för att få i katten extra vätska (om det är ett helfoder).

Man måste skilja på foder till friska och sjuka katter, och det är inte rimligt att du - om en tid - ska stå inför veterinären och säga att katten inte fick ordinerad behandling därför att du tyckte Bozita var bäst… I så fall är det bättre att du kontaktar veterinären nu och tar upp dina funderingar.

Sedan tycker jag att man ska vara lite försiktig med att diskutera sjuka katter på den här typen av sajter, för det finns alltid folk som tycker en massa och man kan få "hur galna råd som helst" (och det får man ofta också). Och att komma till veterinären och säga "att folk på nätet tyckte något annat så jag gjorde så istället" är inte heller OK.

Känner du dig inte trygg i din veterinärs bedömning - be om second opinion hos annan veterinär.

Det är bara veterinären som har undersökt katten, och som har veterinärmedicinsk utbildning. Och katten lär knappast ta skada av att äta ett specialfoder under den tid som utredningen pågår, tänker jag, oavsett vilket foder som "är bäst".

Man får nog tänka att olika mat är "bäst" i olika sammanhang och för olika katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-10-16 15:46 av Uppkatten
[[eskils_]]
2020-10-16 15:45
1

Om det vore min katt skulle jag lita på veterinären och ge endast Urinary care (helst blöt) i de här 3-4 veckorna, för att få bort ev urinsten.

Sedan när problemet är löst skulle jag ge Bozita blötmat.

nottheonly
2020-10-16 15:53
1

#3: tack för ditt svar! ja såklart det kan bli tokigt när det finns så mycket olika åsikter. Fick träffa en ny veterinär idag då den jag tidigare haft var ledig så kände mig inte helt trygg.

Men som du skrev så är det ju ingen längre period så ska beställa blötmaten också! Köpte torrfodret hos veterinären,hon sa att jag kunde köpa blötmaten också men att hon inte tyckte det var nödvändigt. Men tror ändå det känns bättre för mig att göra det 🙂

#4 tack för ditt svar! ja ska fixa hem blötmaten också så får jag hoppas att det ser bra ut om några veckor. Blir så orolig och ångesten är skyhög så har svårt att tänka klart 🙂

[Mattetilltvå]
2020-10-16 16:08
1

#0: Jag skulle absolut följa veterinärens råd och ge det fodret som du blivit rekommenderad. Har tidigare haft katt med urinsten och fodret ska hjälpa att lösa upp stenarna så att man slipper operera.

nottheonly
2020-10-16 19:57
0

#6: tack för ditt svar! Vilket foder gav du din katt och hur lång tid tog det innan du märkte förbättring?

nottheonly
2020-10-17 10:04
0

Vad ska jag göra om katten inte äter den maten hos måste äta? Förstår inte hon är så matglad och åt medicin o så med god aptit men den här maten har hon knappt rört?

Uppkatten
2020-10-17 13:45
0

Dessvärre är det inte alla katter som gillar specialfodren… Har hon fått medicin nu - i så fall vilken sorts medicin?

Accepterar hon inte maten så får du diskutera med din veterinär. Prio ett är förstås att hon äter. Kanske finns det något motsvarande specialfoder av annat märke som hon tycker bättre om?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nottheonly
2020-10-17 14:23
0

#9: hon har ätit Amoxival men slutade med det för en vecka sen. Och så har hon ätit Metacam. Har beställt mjukmaten men den kommer inte förens i början av nästa vecka (bor på liten ort så finns inte nån djuraffär i närheten) så förhoppningsvis äter hon den iallafall..

Ska kontakta veterinären igen i början på veckan för igår fick jag träffa en ny vet men henne kände jag mig inte lika trygg med så ska försöka få tag på den som jag haft tidigare

[Mattetilltvå]
2020-10-17 14:48
0

#7: Hej igen
Min katt hade även kronisk njursvikt. Hon åt först njurdietfoder. När hon sen fick urinsten fick hon byta tillfälligt mot fodret som skulle lösa upp stenarna. Är ett tag sen men tror det var royal canin hon åt. Tyvärr, går ju inte njursvikt bota och hon blev akut sämre och vi fick låta henne somna in. Hann aldrig se att urinstenarna försvann men jag vill ändå råda dej att följa veterinärens rekommendationer. Är ju bättre om stenarna kan lösas upp och man slipper operera tänker jag. Katt med njursvikt äter ofta dåligt och vi fick växla mellan RC och Hills. Vi fick också tips att strö på fortiflora över maten . Det smakar gott och kan locka till att äta. Man får ta till lite knep om dom ratar det nya fodret.

nottheonly
2020-10-17 22:59
0

#11: åh jag beklagar sorgen☹️ min andra katt gick bort för några år sen också pga hennes njurar💔 tack för tipset om fortiflora,köper man det på apoteket?
Har blandat torrfodret i lite blötmat så då har hon ätit en del iallafall. Ursh det är så jobbigt det här,man känner sig så hjälplös och oron är hemsk.

[Mattetilltvå]
2020-10-18 07:41
0

#12Tack!
Jo, förstår att det känns jobbigt och oroligt. Viktigast att du får i maten nu. Fortiflora finns på apoteket. Jag började prata med min man om tiden när våran katt hade stenarna och han sa att vi var på nytt ultraljud efter en tid efter vi börjat med fodret och att stenarna minskat men inte försvunnit. Jag minns inte riktigt det här för sen blev hon ju sämre i njurarna som jag skrev. Men han kommer ihåg att det var så.