Avmaskning
Om man avmaskar en katt men inte ser att maskarna åkt ut, innebär det att hon inte hade mask? Eller kan de ibland inte synas
Men din katt fick ju ut spolmask, så nu hänger jag inte med riktigt? Eller tyckte veterinären att du skulle avmaska ytterligare en gång?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nej jag valde att avmaska en gång till nu mot spolmask för att hon har symptom på spolmask i lungorna. Men eftersom hon inte fått ut något mer synligt så funderar jag på om de isåfall är andra orsaker, isåfall åker jag till veterinären på måndag. Hon andas snabbt. Hör henne när hon andas. Andfådd snabbt vid lek. Annars pigg och ökar i vikt, 1,2 kg nu.
Anser veterinären att katten "har symptom på spolmask i lungorna"…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Lungsymtom på mask är hosta, men det har väl inte din katt haft? Friska kattungar är fulla av energi och andas snabbare än vuxna, lata katter. Att kattungar blir andfådda och flämtar med öppen mun vid lek beror oftast på att de blir lite överexalterade då, det är alltså symtom på mental påfrestning/anspänning mer än fysisk.
Sajtvärd Katter iFokus
Precis som de andra skriver är det helt normalt att man andas snabbare vid ansträning oavsett om man är katt, hund eller människa. Det du skriver låter fullt normalt. För din egen skull tror jag det bästa är att du slappnar av lite nu. Jag förstår att ni haft en tuff start men du måste slappna av och njuta av att vara kattägare nu. Katten har ju avmaskats tidigare (dessutom bör du inte avmaska utan att vara säker på att katten har mask) och det jag läser är inte symtom på mask i lungorna. Att hon är pigg och ökar i vikt är ju jättebra tecken.
#4 https://m.youtube.com/watch?v=3LT9XFATB-0 Såhär har hon låtit, de är antingen nysning eller hosta, kommit nån gång per dag. Sen vissel ljud från näsan ibland och snabb andning vid vila till och från. Man hör när hon andas
Om man lyssnar noga här så hör man andningen. Kanske behövs ett par hörlurar. Låter nästan som en människa
Katten på Youtube-filmen hostar som att den är på väg att hosta upp hårbollar.
Visselljud förekommer hos människor vid t ex bronkit. Be veterinären lyssna på din katts andning nästa gång ni är där, eller ring veterinären för diskussion tidigare om du är orolig.
oki, Aa får ringa imorgon eller i veckan. Känner vill inte heller stressa henne med ett veterinär besök i onödan.
Hör inga ljud på din egen film, har inte tillgång till hörlurar. Kan tillägga att katter kan "snuffla", snarka och låta på olika sätt när de sover, utan att det behöver vara något fel på katten. Har en som ofta låter lite.
Men är du orolig så är det veterinären du måste vända dig till, vi varken kan eller ska försöka göra veterinärmedicinska bedömningar. Det skulle kunna bli precis hur tokigt som helst, och det vill vi förstås inte.
Jag är inte expert på hosta, men tycker att katten på "host"-filmen nyser mer än den hostar…? På din egen film hör jag möjligen ett enstaka litet andningsbiljud (snarkning).
Sajtvärd Katter iFokus