Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 349 ggr
Clarissa
2020-06-16 13:41
0

Diabetes..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina älskade katter fick diagnosen diabetes igår. Vi börjar med första insulinsprutan ikväll och har fått till mig att katter kan leva länge med detta. Är dock svårt att se ljuset i tunneln just nu, och skulle uppskatta lite solskenshistorier när det gäller detta, så kanske det går lite lättare. Känner mig som världens sämsta djurägare som inte reagerat tidigare, hoppas verkligen inte att det blev för sent. Kissen är fortfarande pigg och glad, precis som vanligt, så jag tror ju inte att han har mått särskilt dåligt förutom den extrema hungern han fått den senaste veckan, men det gnager lite i magen att han kanske mådde dåligt utan att jag såg det. Usch vad det här är jobbigt 😭

MonicaLagerquist
2020-06-16 15:46
4

Jag vet många katter som kunnat klara sig utan sprutor med att äta rätt kost.Dvs blötmat utan spannmål.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
2020-06-16 16:07
4

Diabetes hos katter kan vara ett livslångt tillstånd men det behöver inte vara det. Håller tummarna för att kisse blir av med sin diabetes framöver.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
2020-06-17 12:04
7

Hej!

Min katt har också diabetes, han har fått insulin lite över 1 år nu. Många katter har blivit friska med hjälp av strikt och livslång diet. Dvs skippa torrfodret helt och ge endast Mjau och Bozita blötmat. (Det finns några till låg kolhydrat blötmat på marknaden.)

Jag vill tipsa dig om den grupp på facebook som heter Kattdiabetes, där finns veterinärer samt ägare till katter med diabetes med mycket kunskap och support för oss som har diabetes katter.

Lycka till med kissen! Kom ihåg att man måste ha tålamod, vissa katter blir friska direkt med rätt kost, andra efter en tid och en del får leva med det.