Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 806 ggr
[riiitzzz]
0

Ångrat adoption av katt

Hej, 

Jag känner mig riktigt hemsk nu, men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen. För en månad sen tog jag och min sambo oss an två omplaceringskatter från en privatperson. Två vuxna kastrerade hanar, en på 2 år och en på 5 år. Dom är supergoa, keliga och snälla. Men jag tycker inte att det känns bra. Jag har funderat på att skaffa katt i över ett år och tyckte att det kändes rätt nu när jag ändå jobbar hemifrån pga corona, men jag är konstant on edge. Förra ägaren sa att katterna är hur enkla som helst att ha att göra med, att dom älskar att bli borstade, inte klöser på möbler, inga problem. Men hittills har de både kissat och bajsat utanför lådan, klöst på möbler, dom hatar att bli borstade och det går knappt att klippa klorna på dom. Dom har bitit sönder riktigt dyra saker, förstör och stökar ner. Jag tycker mig ha köpt in allt de ska behöva. Leksaker, stort katträd, klösmöbler, ser till att ha en pedantiskt städad kattlåda osv. Har köpt in klösvänliga mattor, kattsäkrat balkongen och fixat platser i fönster där de kan sitta. Jag tror egentligen att de trivs ok, men de är ouppfostrade från tidigare ägaren. De bodde på 97 kvm förut och vi har 50kvm. Kanske är det för litet nu. 

Till problemet - jag mår verkligen skit av att dom är här. Ibland kan jag titta på dom och tycka att de är världens härligaste, men ofta har jag mest ångest. Jag klarar inte av håret eller kattsanden som sprider sig i hela lägenheten. Jag får panik av tassavtrycken på skrivbordet, av håret på tangentbordet. Och allt damm från kattsanden driver mig till vansinne. Jag städar varje dag, noggrant, men det hjälper inte. De hatar ju att bli borstade så jag kan inte ens försöka minska pälsen på det sättet.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Sambon trivs med dom, men han är inte lika noga med städning som jag är. Jag klarar inte av oron att de ska klösa, jag blev riktigt ledsen när de förstörde min nya dyra kaffemaskin och jag mår konstant dåligt över allt damm och hår. Jag tror att den gamla ägaren verkligen glorifierade katterna för dom är inte alls så som hon sa. Jag vet att det fanns andra intressenter på katterna, och jag undrar om det är själviskt av mig att överväga att omplacera de vidare? Jag tänker att de kanske mår bättre i en villa med trädgård, där de kan gå ut och där de inte blir jagade konstant av en dammsugare eller tillsagda för att de hoppar upp på köksbänken. Jag vet att det är mitt fel och att det är jag som borde anpassa mig (och att katter ÄR såhär) men jag klarar det inte. Vad hade ni gjort? Jag vill ju katternas bästa, och även om jag tänkt på att skaffa katt i över ett år fattade jag uppenbarligen inte hur det egentligen var. 

Kan tilläggas att jag haft både kaniner, hamster, hund och hållt på med hästar hela livet så det är inte smuts i sig som stör mig, men mer att katternas päls och smuts hamnar ÖVERALLT. Och sen att de förstör mina saker… :( känner mig hemskt men vad ska jag göra?

Uppkatten
8

Katthår och Kattsand kommer att fortsätta finnas överallt, och det blir mycket städande. 

En del av det du upplever beror nog på att katterna är nya hemma, och varken de eller du har hunnit vänja er vid den nya situationen. 

Men märker du att det här inte går så får du ta ditt ansvar och försöka hitta världens bästa för-alltid-hem till dem. Välj ett hem som har haft katter tidigare och som vet vad det handlar om, för det är inte rimligt att omplacera katterna gång efter annan, utan då måste det bli till ett varaktigt kattkunnigt hem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Varför omplacerades katterna?

Sajtvärd Katter iFokus

[riiitzzz]
0

#2 Hon sa inte riktigt varför. Jag tror pga ekonomiska skäl, men jag frågade inte. Mitt misstag, uppenbarligen. Det var rätt smutsigt hemma hos henne och det stank verkligen av Kattsand. Vi tänkte att katterna kommer få det bättre hos oss men jag borde tänkt steget längre att något uppenbarligen inte stämde och att hennes idé om en "perfekt katt" kanske inte var så lik min. Känner mig sjukt dum och oansvarig nu i efterhand.

91Marran
0

Har många kattlådor har du? Visa vill kissa i en och bajsa i en annan. Har du sagt till katterna att nu ska vi borsta och ni får försöka finna sig i det? Fungerar på min brors katt. Man låter inte arg eller sådant utan lite bestämd i rösten. Ingen hög röst, utan lugn samtalston. Köp en sån där handborste. Då blir det som att du klappar men du får med dig håret. Det funkar på min ena.

Mvh
Mig

Uppkatten
6

Men hur man än borstar så brukar det ändå bli väldigt mycket katthår där hemma…

Men att se över lådsituationen verkar vara rätt akut, så att det blir "rätt" lådor, "rätt" antal kattlådor, "rätt" Kattsand, "rätt" placering av kattlådorna o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[riiitzzz]
1

#4 #5 

Vi har en kattlåda. Jag är medveten om att man borde ha 3 st (1 per katt plus en extra) men det har vi liksom inte plats för. Vi bor som sagt på 50kvm. Kattlådan vi har är väldigt stor och båda använder den vanligtvis. Båda är ok med kattsanden (ever clean).  Det kanske bara har varit olyckor när det kommit utanför på mattan, men jag vet inte om jag kan hantera det. Det är fysiskt omöjligt med fler lådor såvida vi inte vill ha en framför TVn typ eller sälja våra möbler, och det går inte. Då förtjänar dom att bo större istället. 

Vi har olika borstar. 3 st olika och en sån där handske. Dom vill inte. Måste liksom hålla i en av dom i nacken om det ska gå och det vill jag inte. Då tycker jag att det känns bättre om han får bo med nån som inte är lika brydd. Dom är verkligen supergoa katter, det vill jag verkligen säga. Problemet ligger liksom hos mig för jag är nog för pedantisk. Insåg inte det förrän nu.

[riiitzzz]
0

Katterna var oförsäkrade innan, bör tilläggas. Trots att hon i meddelanden sa att dom var det, men när vi kom dit sa hon att hon aldrig "kommit till skott"…

Ajax1
2

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Omplacera katterna igen, inget du ska må dåligt över! Katterna får det bättre hos ngn som gillar dem och vad som medföljer. Du kan kontakta ett katthem, ibland tar de emot omplaceringar. Lycka till!

[riiitzzz]
4

#8 Stort tack för ditt svar. Man bemöts ofta av mycket kritik när man säger att man vill omplacera, men ibland blir det ju inte helt rätt bara. Jag pratar med en familj nu som bor på 150kvm med trädgård och kattlucka. Katterna får kanske flytta dit om allt känns rätt.

Calcifer
3

Jag bor mindre än er men har plats för tre kattlådor. Och det är inte som om jag inte har några möbler, för det har jag.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
8

Det är alltid tråkigt när omplacerade katter ännu en gång ska omplaceras  och det redan efter så kort tid som EN månad i det nya hemmet.

Alla katter med päls fäller (blir tokig på folk som påstår annat), men däremot så kanske man upplever det som mer eller mindre besvärande beroende på personlighet och (faktiskt) även på vad för slags textiler, material och färgval man har i sin inredning. Mörk inredning och svarta kläder är t.ex. rena mardrömmen i kombination med katter (särskilt om katterna är ljusa).

Att katterna förstör saker och stökar till är till viss del något man får räkna med (precis som med småbarn), men det mesta går ändå att förebygga genom att välja bort att ha ömtåliga saker framme och åtkomligt.

Att katter hoppar upp på ytor de KAN hoppa upp på (när de vill hoppa upp där) är något man får räkna med och handlar inte om att katten är ouppfostrad. En del katter har kanske inte lust eller behov av att vara på vissa bänkar och hyllor, men det är knappast för att behaga ägarens nycker som katten inte är där.

Att katter kissar och bajsar utanför lådan är däremot inte normalt och betyder vanligtvis att den befintliga lådsituationen inte motsvarar katternas behov (när det gäller t.ex.  lådantal, lådplaceringar, lådmodell, lådstorlek, sandsort, sandmängd och renlighet), och lådsituationens egenskaper är något som enbart ägaren själv kan (och bör) ändra och förbättra då. Vad man får plats med handlar om prioriteringar.

Har du berättat för tidigare ägare att du (ni?) funderar på att omplacera dem till ännu ett nytt hem?

Är de utekatter eller innekatter? Stor trädgård (med kattlucka) kan låta idealiskt, men det gäller för katter som är vana vid utevistelse, invanda i området och med  trädgård som ligger i kattsäker miljö. Att omplacera innekatter som utekatter kan sluta med katastrof, så glöm inte att kolla upp allting ordentligt innan du (och din sambo) gör nästa eventuella val.

Sajtvärd Katter iFokus