Tandborstning
Min katt fick igår tandsten borttagen och vi fick ett papper med info hur man ska göra nu. Min första fråga - första 2 veckor ska man badda tänderna i en munskölj. Det stod två st föreslagen, eller liknande. Vi har hemma corsodyl och den kan man använda men först ska spä ut den. Men jag hittar ingenstans - hur mycket? Samt hur rent praktiskt baddar man tänder på en katt🤔
Och andra fråga - han hatar att borsta tänderna, eller rättare sagt, det går helt enkelt inte rent praktiskt - när man väl lycckas att öppna hans mun, så rycker han på huvudet och allt börjar från början😕 Är det nån här som har nån tips på hur man ska göra?
Corsodyl är ju väldigt starkt, så där måste du nog kolla med veterinären hur mycket det ska spädas för just din katt. Passa även på att fråga hur du baddar på ett bra sätt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här är en mycket bra artikel/ tråd om tandvård, trådstartaren finns ej längre kvar på forumet dock.
https://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jag håller med #1 Fråga veterinären om styrka på lösningen.
Vet inte hur gammal din katt är men att lära sig att borsta tänderna som katt handlar mer om att locka än om tvång för min del. Jag köper babytorrfoder eller om viktproblem finns ett torrfoder som har väldigt små bitar, som tex Perfect fit för steriliserade katter. Som muta. Kanske verkar kontraproduktivt men så länge de sväljer bitarna hela så blir det inte så mycket skräp på tänderna av det.
Utsidan av tänderna är det viktigaste och också det lättaste att komma åt. Det inre av tänderna görs delvis rent av tungan och det kan man börja med när katten har vant sig lite. Att få använda tandborste inne i munnen tar lång tid innan man får som regel.
Ska man borsta varje dag så kan man använda tandkräm med enzym 2-3 dagar i veckan och en utan resten av tiden. Minsta babytandborsten man hittar i vanliga affärerna.
För att vänja sig vid hantering kan man börja med att ge ett par godisar och borsta hörntänderna/"huggtänderna", också för att katten ska börja koppla ihop godis och tandborstning. Mer godis efter.
Sedan kan man börja borsta lite mer åt sidorna, man märker vad katten tolererar.
När man till slut börjar borsta inne i munnen börjar man i övre tandraden för där nere är tungan i vägen, ingen hit tycker katten, så det tar man sist strax innan godiset. Som tur är är allt glömt så fort godiset kommer fram här. 😃
Det här med att borsta tänderna på katter tycker jag är absurt. Menar inte att det är fel ni som gör det, eloge till er men man undrar ju varför man lägger ansvaret på djurägarna och inte fodertillverkare. Har katter genom tiderna alltid haft problem med tänderna, för det känns som en ny grej att man ska borsta tänderna. Vi lämnade in en förvildad tamkatt för tandvård i veckan och fick också hem ett papper att katten ska få tänderna borstade och munnen ska sköljas med klorohexidin tills rodnader lagt sig på tandköttet. Ursäkta mig men va fan. Det är precis att vi får klappa kissen och nu ska vi skölja munnen med klorohexidin, kommer inte hända. Vi har massa förvildade tamkatter som vi försöker placera ut i nya hem efter att min morfar gick bort ( han har matat vildkatter på gården). Ska vi tämja dom så man kan borsta tänderna kommer vi aldrig hitta hem till dom.
Jag köpte den minsta barntandborsten och sådan gummiborste man sätter på fingret men de får ju inte plats i kattmunnen ( har provat på mina tamkatter hemma). Ok med caninerna men kindtänderna då. Nä herrejösses, blir riktigt upprörd att man sen ska stå och skämmas och läxas upp vid årliga kontrollen hos veterinärer för att man inte borstar tänderna på sina katter. Sen fick vi höra att går man en gång om året med katten för tandvård så motsvarar det att man går var sjunde år som människa. Så man ska ha dåligt samvete och känna sig som en pissig kattägare för att man inte dagligen borstar tänderna på katten samt inte tar den till tandläkaren var 6:e månad. Våra katter får svindyr mat från veterinären, ska inte det räcka? Jag börjar undra vad det är för skit tillverkarna stoppar i maten eftersom de flesta katter verkar ha problem med tänderna
I love not man the less, but Nature more…
#4 Benägenheten att få tandsten är till största del individuell och beror inte enbart på vilken sorts foder katten får. Bäst är om katten vill gnaga på ben och brosk, men det kan vara svårt att få en katt att göra det om den är van vid annan mat.
Den veterinärmedicinska utvecklingen och den ökade benägenheten att kolla upp katters tandhälsa ökar även antalet konstaterade fall. Om katter "förr i tiden" hade tandsten var liksom inget som uppmärksammades och ännu mindre åtgärdades eller försökte förebyggas.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, som #5 säger, idag vet man bättre tack vare vet.med. utvecklingen! Sannolikt har katter haft lika mycket tandproblem förr som nu. Bra också att kattägare uppmärksammas om det, då många tandproblem är mycket smärtsamma för katter. En av orsakerna till dålig tandhälsa hos katter är kolhydratrik kost.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!