Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 771 ggr
Retriever456
1

Utekatt = elakt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta skrev då PETA på sin instagram, att det är djurplågeri att ha en utekatt. Vad är era åsikter om detta? Själv har vi 2 utekatter (en snart 13 år och en snart 8) och dom lever deras bästa liv! Ena kan vara ute i 2-3 dygn ibland för att han tycker det är så härligt och andra är ute hela dagarna och springer o leker och kommer sen in o äter o sover. Jag tänker att när det kommer till deras livslängd osv, att det är lite kvalitet över kvantitet. Jag hade inte velat leva ett helt liv i tristess tills jag blev 95, hellre ett fartfyllt, spännande liv tills jag blev 75. Och att PETA skriver detta blir jag lite chockad över, de som är så emot tex köttindustrin osv och vill typ fria alla grisar och kossor och tycker att de ska få leva utomhus, varför vill dom då stänga in en katt hela dennes liv? Jag vill bara säga att jag tycker verkligen inte er som har innekatter gör något fel! Det är helt upp till ägaren och jag vet att många med raskatter väljer att ha dom som innekatter då folk tyvärr snor katter och säljer dom. Som sagt, det är ju helt upp till ägaren och det är inget fel på vardera!

Retriever456
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så denhär bilden också, detta var då inlägget!

Maria
8

Jag håller med PETA .

/Maria

Maria
10

Varför är det mer synd om en katt? Alla andra husdjur släpper man ju inte vind för våg.

/Maria

Uppkatten
10

Det handlar inte om utekatt eller innekatt, utan om hur man bor och vad katten kan erbjudas för liv. Att släppa ut en katt bland bilar, grannar som inte gillar katter o s v är aldrig OK. 

Läste nyligen en efterlysning där en kattägare sökte sin försvunna katt som hon hade släppt ut mitt i stan. Hon bodde med stans mest trafikerade bilväg på ena sidan om flerfamiljshuset och järnvägen på andra sidan huset. Där tyckte hon att hennes katt skulle vara utekatt… Det är förstås INTE OK. 

Men bor man på landet, utan trafik, och utan alltför mycket rovdjur och rovfågel in på knuten så kan man kanske se annorlunda på det.

Själv skulle jag nog föredra att ha katt i stor katt-rastgård, med möjlighet till koppelpromenader.

Själv bor jag i stan med "balkongkatter" (som ser ut över en fin grönskande gård). Inte det bästa, tycker jag, men det är vad jag kan erbjuda. Och med 150 000 hemlösa katter i landet får man kanske ändå tycka att det är OK även med mindre bostäder o s v.

Tyvärr är det nog så #0 att de flesta (okastrerade) utekatter inte "får ett spännande liv tills de blir 75", utan dör än mer i förtid.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
10

#1 Avser man här utekatter (med möjlighet att gå in) eller avses katter som aldrig får gå in, alternativt övergivna katter? För självklart är det djurplågeri om det är övergivna katter som avses. 

Katten på bilden ser ju inte ut som det vi avser med "utekatt" - utan det ser snarast ut som en hemlös katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

JMW
10

Jag undrar varför man har katt öht om den inte är hemma på 2-3 dagar eller ute hela dagen för att komma hem och äta och sova. Vad är grejen?

[[eskils_]]
7

Ja, det är elakt. Nuförtiden bor mycket få av oss så att det är lämpligt att släppa ut en katt!

"Utekatter utsätts för faror dagligen. En utekatt har ofta en betydligt kortare livslängd än en innekatt."

https://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/utekatt-eller-innekatt/

Chinesecrestedlover
6

Jag håller med om att det är elakt att ha utekatt och inte bara mot katten, hur många smådjur dödar inte utekatter då de är ute på drift? 

Det finns en lag som säger att man inte får ha hundar lösa under en viss tid på året för att skydda vilda djur och deras ungar men av någon märklig anledning får katter gå hur som helst och döda alla små som kommer i deras väg? 

Förstår inte logiken i detta, båda arter är rovdjur och båda är husdjur men det finns ju knappast någon (hoppas jag) som hävdar att deras hund måste få vara "utehund" och ströva fritt för att den mår bättre då/det är mer naturligt osv. Att ha en hund inne och gå promenader med den i koppel är ju helt normalt och i sin ordning, varför är det inte samma sak med katter? 

Utekatter riskerar att bli påkörda, plågade av idioter och hamna i slagsmål med andra katter osv. Förstår inte varför man vill riskera sitt djurs välmående och liv? Varför ens skaffa ett djur (i detta fall en katt) om man ändå bara släpper ut den och låter den klara sig bäst den kan, detta skulle ju inte vara ok med vilken annan art som helst…så varför är det acceptabelt med katter? 

Dessutom kan det bli som det blev med en av grannarnas katter där jag bodde tidigare (när jag bodde hemma). Den katten attackerade min dåvarande hund (en osäker stackare som inte hade någon som helst jaktinstinkt och inte ens tittade åt katten, han ville bara få vara ute på tomten och sola). 

Cain, min förra älskling som bara ville sola men började bli rädd för att var ute på sin egen tomt p.g.a. grannens katt <3

Förutom detta låg katten ofta och stirrade på mina kaniner (låg ovanpå deras hagar), de brydde sig visserligen inte nämnvärt (vana utekaniner) men jag tyckte att det kändes obehagligt. 

Katten i fråga gick dessutom upp på vår altan, in i vårt förråd och t.o.m. in i vårt hus och in i tvättstugan! De flesta i min familj (inte jag dock) är kattallergiker = inte speciellt bra. 

Jag fångade därför in katten (som satte klorna i mitt ben som tack) och gick med den till grannarna som ägde den, de slängde i det närmaste igen dörren i mitt ansikte innan de ens tagit emot sin katt och sa inte ett ord när jag bad de hålla katten inne för att den attackerade min hund och gick in till allergiker. De struntade fullständigt i detta och lät katten fortsätta gå ut; vilket gjorde att jag tvingades ta till skrämseltaktiker för att se till att min hund,mina kaniner och allergiska familj blev lämnad i fred. 

Jag jagade efter katten och skrek åt den samt sprutade vatten på den och den lärde sig tack och lov att hålla sig utanför vår tomt och min hund kunde sola igen. Jag råkar anse att man ska kunna njuta av solen på sin egen tomt. 

Jag älskar djur och katter är verkligen inget undantag, jag skulle hemskt gärna ha katter, de skulle bo inne utan tvekan och de skulle varken få möjligheten att störa (eller skada/döda) andra djur eller andra människor och skulle inte få bajsa och kissa i barns sandlådor (vilket ju verkligen är en mysig konsekvens av alla utekatter). 

Observera! Så att det inte blir någon debatt om hur hemsk jag är som människa eller nåt för att jag skrämde en katt. Så länge katterna sköter sig och inte attackerar mina djur osv. så sprutas här inget vatten osv. Nu bor jag i en lägenhet med uteplats i ett väldigt "katt-rikt" område. Ingen av alla katter som strövar fritt här (ser minst 5-6 stycken så fort man går ut typ.) har försökt ge sig på något av mina djur och då slipper de bli blöta m.m. Skulle någon katt börja störa friden här hemma så skulle jag dock inte tveka för en sekund att göra precis på samma sätt som med den katten (den enda någonsin med ett sådant beteende) som var ett rejält störningsmoment. 

/Chinesecrestedlover

VampireGirlElvira
7

Sorry för detta, men jag tycker att utekatter förstör mest hos grannar som har gårdar, som t.ex hos mig och min man.

Dom bajsar överallt, dom revirmarkerar huset, revirmarkerar bilen, dödar småfåglar mm…

Det är bara negativt  med utekatter såhär om man bor i stan eller just utanför stan med grannar i närheten, men om man bor ute i en gård bortifrån storvägar, så ser jag inget problem med det.

Jag och min man har grannar på ca. 50(???) meters avstånd, och katter kommer och går som dom vill på våran gård och dödar dom stackars småfåglarna som vi matar på våran gård.

Vi har inte sett dom på ett tag på grund av katterna.

Bättre att ha inhägnad ”kattgård” om man kan, eller nätad balkong som dom flesta.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Karmatarerskanise
6

Jag håller med peta.

Retriever456
1

Jag förstår era synpunkter! Men själv tycker jag om att mina katter får springa ute lösa, sen beror det ju helt på var man bor. Vi bor i område med hus, väg ganska nära men katterna håller sig borta. Jag tycker att det är naturligt, det är tex naturligt att de jagar fåglar osv, naturens gång. #8 att ha en hund i koppel på promenader är inte heller naturligt, därför låter jag mina hundar vara lösa så mycket som möjligt för att dom ska kunna njuta av det. Har tex en hund av jaktras, därför ska han antagligen få följa med på jakt när han blir äldre, för att han mår bra av det för det är det han är gjord för. Katter ”användes” för att jaga möss osv på tex gårdar, därför tycker jag att mina katter ska få göra det för att det är de dom mår bra av. Men alla har vi olika synpunkter på detta. Jag ser absolut inga fel med att ha sin katt som innekatt då det kan hända mycket ute men jag tycker det inte är elakt att låta sina katter vara utomhus. #6 anledning till att vi har katt? Jo antagligen samma som många andra, men anledning till att han är ute ibland 2-3 dygn kan vara för att han tycker det är otroligt skönt ute på sommarn och lever på att jaga. Men det är sällan det är så, speciellt nu när han är äldre. Andra katten är inne mer men om hon vill vara ute en hel dag för att sen komma in mot kvällen för att gosa ser inte vi några problem i.

Uppkatten
13

#11 Tyvärr tror många kattägare att deras katter håller sig borta från vägen, men tyvärr brukar det inte vara så, och speciellt inte i längden. 

Bor själv i ett område där det går många katter ute, och regelbundet hittas trafikskadade katter ute på den större av vägarna, liksom trafikdödade katter. Jag chip-scannade en av de utegående katterna nyligen sedan den hade trafikdödats. En vacker katt, ett par år gammal bara. Dessbättre chippad och reggad, men jag kan lova dig att det inte var ett roligt samtal att ringa. 

Katten bodde bara ca 100-150 m från den större vägen, och kattägarens spontana kommentar var att "men där ska h*n ju inte vara!" kvävt av en förtvivlad snyftning. 

Nej, där hade kattägaren inte alls tänkt att katten skulle vara, men katter är dessvärre nyfikna och har inget som helst trafikvett. Kattägaren hade tänkt att katten skulle leka och gå på upptäcktsfärd i skogen och på gräsmattorna kring husen. Njuta av ett "naturligt liv". Men självklart är det inte naturligt för en katt att trafikdödas bara ett par år gammal. 

Vårt samhälle är dessvärre - på väldigt många håll - inte planerat och byggt så att det passar att utekatter där. Det saknas trygga grönytor även för våra barn att leka på. 

Man kan inte lägga över ansvaret på katten och tycka att det är upp till katten att ha trafikvett - för den förmågan har inte katter. 

Varje år skadas och dödas ett mycket stort antal katter i trafiken. Alldeles i onödan. I värsta fall skadas även människorna i bilen, när de försöker väja etc… Har träffat flera personer som mått psykiskt mycket dåligt sedan de inte hunnit väja/tvärnita för en katt som rusat upp på vägen… Det är inte heller OK. Eller naturligt.

Kattägaren som jag ringde förmådde inte själv plocka upp sin trafikdödade katt, så jag tog med den bort till veterinären några kvarter bort så familjen kunde säga adjö där. Känner även folk som fått skrapa bort resterna av sina katter från vägbanan. Varken roligt eller naturligt.

Nej - katter och trafikerade miljöer hör inte ihop. Så är det bara.

Karmatarerskanise
8

Varje dag dör katter i trafiken. Varje dag försvinner katter. Jag hade aldrig utsatt mina katter för det. Vi hittade en katt vars bakdel var krossad och som låg och led utan att kunna flytta sig. Hur man vill utsätta sina katter för sådana risker är obegripligt för mig. Önskar att även katter ska hållas under uppsyn som övriga djur.

Uppkatten
13

I var och varannan VILSE-annons kan man läsa att: "Katten släpptes ut som vanligt men kom inte tillbaka." Därefter beskriver kattägaren hur regelbunden katten är i sina vanor, och hur den alltid kommer när man ropar på den eller när det är dags för mat… Men inte den här gången.

Varje år försvinner tusentals svenska katter. Kanske så mycket som tio-tusentals. Många av dem återfinns aldrig.

Samtidigt finns ca 150 000 hemlösa katter. Många av dem är just vilsna katter, eller avkommor till dessa katter. De far extremt illa, och utgör ett av vårt lands största djurskyddsproblem.

Väldigt många av de vilsna katterna saknar ID-märkning eller är inte ägarregistrerade. Det innebär att även om någon uppmärksammar katten och tar sig an den så är det näst intill omöjligt för katten att kunna få återförenas med sin familj igen, eftersom man inte kan hitta familjen.

Jag tycker att man ska tänka sig väldigt noga för innan man släpper ut katten.

Herveaux
6

#13 Håller helt med dig Hera. 

På tal om katter och trafik så kom jag att tänka på det här inlägget om en egen upplevelse av katter och bilar. 

_Nära ögat!
2018-11-13 16:19
#0 av: Herveaux
I morse på väg till jobbet så fick jag och hunden nästan bli vittnen till något hemskt om inte en bilist hade haft ögonen med sig.

I det dunkla morgonljuset springer en (svart) katt över vägen, rakt framför en bil.
Bilen hann tvärnita - tack o lov.

Snälla, snälla, snälla, VAR RÄDDA OM ERA KATTER!!_

// Harley

micki78
7

Håller med Peta! Katter ska inte gå ute fritt, anser jag.

oh-la
9

Varför vi har utekatt? För att han har ett jobb på gården. Vi bor mitt på landet i skogen. 300m till närmsta väg som trafikeras av andra än oss. Den vägen är en grusväg som leder till nästa stora gård. På tre av fyra sidor (fjärde är vägen ner till grusvägen) har vi skog. Fågelvägen har vi 2 km till samhället, som närmast genom skogen. Katten ser till att hålla ordning på mössen. Han är en jäkel på att ta möss och hållet nere beståndet i hönshus och uthus. Han är många gånger effektivare på jobbet än fällor. Självfallet är katten kastrerad innan han fick gå ut, id-märkt och registrerad där han ska (både id-register och skk), vaccinerad och väl omhändertagen. När han är inne får han mysa och kela hur mycket han vill och han har egen lucka och varm och vindskyddad sovplats i hönshuset om han inte skulle komma in när vi är borta. Som musjägare är han ovärderlig! En riktig stjärna som verkligen gör nytta för att hålla nere musbeståndet. Vi har även innekatt. En birma som bott i lägenhet med oss på platser där det absolut inte lämpar sig med utekatt. Hon är ute tillsammans med oss när vi är ute, men aldrig själv. Hon är 12 år gammal och har levt hela sitt liv som innekatt. Hon skulle inte klara sig ute själv, och därför är hon fortsatt inne. Jag har verkligen inget emot utekatter förutsatt att katten är ute där det passar, och att katten passar för uteliv. Därtill ska katten vara kastrerad och id-märkt innan den släpps ut. Att en katt hålls som utekatt förstår jag inte hur det kan vara djurplågeri förutsatt att katten får mat, har en skyddad, varm plats där den kan dra sig undan, får tillsyn, vård vid behov och allt annat som en katt behöver.

Linnea777
3

Vi bor ute på landet och har två utekatter (båda kastrerade). Den ena katten tror jag skulle kunna leva ett helt okej liv som innekatt med den andra hade aldrig trivts med att bara vara inne. Han är ute större delen av dagarna och kommer in för att äta, dricka eller sova innan han går ut igen. 

Katterna betyder jättemycket för mig och det är klart att jag oroar mig för att de ska bli påkörda eller göra sig illa. Men jag skulle aldrig ha hjärta att stänga in de inomhus när jag vet om hur bra de trivs som utekatter. Det är klart att det inte är roligt att ta den risken men jag tycker att det är värt det om de får leva ett bra liv. (Jag säger inte att innekatter inte skulle kunna få ett bra liv men jag vet att mina katter mår bäst när de får gå som de vill)