Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2303 ggr
Retriever456
2020-04-17 08:30
0

tappat klo!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

VARNING FÖR ÄCKLIG BILD‼️‼️ För er äckelmagade alltså😆😆 Så, vår katt kom in igårkväll och allt va som vanligt, han åt lite och sen gick vi o la oss i min säng för att sova. När jag lägger mig till rätta så hittar jag då hans klo i min säng, så jag försöker hitta tassen den då lossnat från. Och det gör jag, och det är det ni kan se här på bilden. Bilden är rätt så suddig men ja tror ni ser ändå, det är alltså HELT öppet in till hela skiten. Jag skickade iväg ett sms att ingen i min familj skulle släppa ut honom på morgonen men min pappa fick ej smset så han råkade då släppa ut honom imorse. Vi ska försöka få in honom (lite mission impossible då han kan vara ute 1-2 dygn och leka rövare) men när vi väl får in honom ska vi såklart då ta honom till veterinären. Har detta hänt någon av er? Vad gjorde veterinären? Blir det rengöring och sen bandage tills det läker? Har ni något minne av vad det kostade? Vi har då tagit bort försäkringen på honom för några år sen och bara tvättat o gett antibiotika själva till honom när han skadat sig men detta kan vi inte ta hand om själva. Tacksam för snabbt svar!!

Vixxen
2020-04-17 09:04
4

Håll rent och besök veterinär

Retriever456
2020-04-17 10:01
0

#1 ja jo det är det vi tänkt göra men det är lite svårt att hålla rent nu när han är ute haha, men såklart när han kommer in ska vi ta bort eventuellt smuts och åka till veterinären direkt. Det stod på anicuras hemsida att man helst ska besöka veterinären inom 1 dygn så vi hoppas på att kunna åka nångång i eftermiddag eftersom det var runt 22-23 tiden igårkväll den gick av. Men ser det ut som att pulpan är skadad eller av? Vet inte om detdär som är i mitten är pulpan som dragit sig tillbaka eller om det faktist är pulpan som gått av. På/i klon är det lite blod och något ljust typ. När jag tryckte på trampdynan åkte pulpan eller vad det nu är ut lite, men den kan ju fortfarande ha gått av då den ser väldigt tjock ut, och pulpan går ju ut i klon. Vet att vi kommer få reda på allt detta sen när vi är hos veterinären men försöker klura i hur det kan vara och hur stor skadan egentligen är.

Retriever456
2020-04-17 10:03
0

Man ser även på bilden längst upp i såret att det är en liten liten del av klon som sitter kvar, kan pulpan sitta kvar där i? Hur som helst är det ändå ett stort sår runt. Har väldigt mycket frågor och funderingar som ni troligtvis knappast kan svara på men är orolig över lilla gubben.

jollycox
2020-04-17 15:41
0

En av mina förra katter skadade klon såpass att veterinären fick sedera honom och ta bort klon, då skulle han ha bandage men det var inte alls lätt att få det att sitta kvar. Jag fick göra en tub som jag sen knöt över ryggen och så sydde jag en krage(som en uppblåsbar krage) som han hade och typ ständig övervakning ifall han skulle få av sig det.
På mammas katt har en klo lossnat en gång och då åkte vi inte in, vi tvättade morgon och kväll med koksaltlösning och det blev bättre och bättre. Inget bandage. Båda var/är innekatter.

Finns det klorester kvar måste man åka till veterinär och ta bort dom och rengöra ordentligt men jag skulle nog inte besvära med att hålla på att sätta på bandage, tratt kan behövas. Och så hålla katten innne tills en ny klo börjar växa ut över pulpan. Förutom att det är geggigt och klorester kvar så tycker jag att det ser normalt ut vad jag kan se på bilden.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ragdolls2
2020-04-17 16:01
3

Detta måste behandlas av veterinär. För ett par år sedan skadade min ena katt klon så att pulpan liksom stack ut och veterinär bedömde att det var bäst att ta bort den. Katten fick lugnande och klon opererades bort. Efter detta var tanken att han skulle ha bandage som som skulle bytas i 5 dagar, tratt och metacam. Bandaget åkte av 20 min efter vi kom hem men tratten fick sitta på. Viktigt om katten inte kan ha kvar sitt bandage (dom är ju listiga och hittar på alla möjliga knep för att få av sig det) att man gör rent såret efter att de varit på lådan om det fastnat sand. Själv använde jag klorhexidin och koksalt. Tyvärr strulade läkningen och blev några återbesök, antibiotikabehandling samt ytterligare ett ingrepp men till slut läkte det. Oftast läker det bra men just klor kan vara lite knepiga så man måste ha tålamod med att det kan ta ett tag . Åk till veterinär så snart som möjligt så de får bedöma. Var noga med att rådgöra ang efterbehandling, sådan skiljer sig beroende på hur skadan bedöms. Se till att katten äter och dricker ordentligt trots tratt-för tratt eller motsvarande kommer behövas. Och givetvis ska katten hållas inomhus tills det är helt läkt och behandling avslutad - var beredd på att det kan ta ett tag. Vad gäller kostnad vill jag minnas att mitt första besök där klon opererades bort gick på ca 2500. Att ni valt att inte ha försäkring är ju givetvis upp till er men kan inte nog betona vikten av en bra försäkring då man alltid ska ha möjlighet att ge sitt djur korrekt veterinärvård när behov uppstår. Så skulle starkt råda er att försäkra katten igen.

Retriever456
2020-04-17 16:04
4

#4 han är hos veterinären nu! Vi åkte dit vid klockan ett tidigare idag. Han har varit där sen dess då han ska sövas och behöver va på fastande mage o han hade varit utomhus så vi visste inte hur mycket han hade ätit (plus att jag gav honom lite kattgodis och blötmat när han kom in innan ja visste att han skulle behöva sövas). Så de ska alltså söva honom och ta bort klorester. Sen ska han ha tratt och vara inne i 1-2 veckor. Vi ska hämta stackarn ikväll runt klockan sex.

Retriever456
2020-04-17 16:09
2

#5 mitt överstående svar är till dig med då! Angående försäkring har vi kommit fram till att det inte lönar sig. Han fyller 13 i år och då stiger kostnaderna något otroligt. Vi tog bort försäkringen för några år sen just av den anledningen. Vi ”självmedicinerar” hemma genom att tvätta hans sår han brukar få i slagsmål o ge rhonom antibiotika om det behövs som vi haft kvar från något veterinärsbesök för fleeera år sedan. Vi har pengar att lägga ut om det skulle bli större kostnader, såklart får han alltid den bästa vården om det skulle behövas!

Retriever456
2020-04-17 16:11
0

#5 och absolut, tack för tipset! Vi ska vara noga med att rådfråga hur vi ska rengöra osv.

Retriever456
2020-04-18 11:18
0

Vi hämtade honom igårkväll runt klockan sex och han va såklart då groggy hela kvällen. Han har dock inte sovit på hela kvällen igår och knappast något inatt heller. Jag sov med honom inatt och han väckte mig många gånger genom att lägga sig nära och på mig och hoppa upp och ner i sängen och bara var väldigt aktiv. Det är inte likt honom alls, han brukar sova hela nätter igenom. Nu på hela morgonen har han inte sovit något heller, han sitter bara o kisar med ögonen typ och ibland går runt lite och tjatar på att få gå ut. Jag tänker att han inte kunde sova inatt för att han blev pigg efter det lugnande han fick började gå ut ur kroppen, men nu har han inte sovit något nu heller ju. Han ser otroligt trött ut men han lägger sig inte riktigt ner o somnar. Kan det ha med det lugnande han fick eller att han inte känner sig bekväm med att sova med tratten? Vad tror ni? Han är annars väldigt van med att ha tratt och det är inget som stör honom men ja tänker att han kanske tycker det är jobbigt att sova med den. Å andra sidan har vi aldrig märkt att det varit något problem med det tidigare. Vill verkligen att han ska sova han ser så otroligt trött ut och jag vill kunna göra något så han blir mer bekväm så han kan sova. Vad tror ni det kan bero på?

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
2020-04-18 11:57
0

Det är sannolikt en effekt av läkemedlen han har fått i samband med sövningen. Gissar att han kommer att sova gott senare idag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-04-18 12:04
0

#9 Att han har svårt att slappna av kan absolut bero på att han har varit sövd, men när det gått över kommer han säkert att vänja sig vid att sova med tratten. En av mina katter fick några trasiga klokapslar på baktassarna bortopererade för några år sedan och fick förutom en ovanligt stor tratt även bandage med små remsor mellan tårna som skulle bytas dagligen. Har er katt också bandage på tassen nu?

Sajtvärd Katter iFokus

Retriever456
2020-04-18 14:58
0

#12 nej han är inget bandage, veterinären sa att det ingen var ide att sätta bandage på katter då dom ändå alltid lyckas få av det. Han har tratt bara.

Retriever456
2020-04-18 14:58
0

Har***

OberonsMatte
2020-04-18 15:41
1

#13 Vad konstigt… Jag kan förstå om det gäller t.ex. en katt som inte går att hantera på det sättet, men att inte rekommendera att ens försöka förstår jag inte alls.

Jag har läst om ett annat fall där veterinären inte heller tyckte att bandage behövdes och det ledde till att utdragen läkningsprocess med envis infektion som krävde flera återbesök. Kommer inte ihåg hur det gick, men har för mig att veterinären till slut t.o.m.  föreslog att amputera hela tån istället.

Sajtvärd Katter iFokus

Retriever456
2020-04-18 16:08
0

#15 jag tror inte riktigt att det är någon fara att han inte har något bandage. Han skulle lyckas få av det ändå, han lyckas få av det mesta han inte vill ha på sig. Tex har vi inte kunnat ha något halsband på honom under hela hans liv, bara ibörjan då vi fick köpa nya konatant för han fick av sig dom utomhus. Vi är noggranna me att hålla rent och att han ska vila mycket. Där klorna sitter är ju ändå ett väldigt skyddat ställe.

Retriever456
2020-04-19 09:21
0

Han har sovit hela natten och nu på morgonen också! Han är extra gosig och vill ligga och sova tätt tätt tätt intill en hela tiden. Han brukar vilja sova nära men nu är det extra. Vi har fått något antibakteriellt och smärtstillande utskrivet till honom men vi har inte fått något att rengöra med, båda det antibakteriella och smärtstillande är pasta som man trycker in i munnen eller blandar ner i mat. Tror ni man kan rengöra med vanligt koksalt eller vatten bara, skulle det hjälpa? Vi vill inte ta något för starkt som sårtvätt som vi använt tidigare på honom när han har fått krigsskador då detta är mer ett öppet stort sår. Han fick in lite Kattsand i såret igår som jag försökte få bort med ett bomullspad men lyckades ej, vet ej om kulan är kvar. Vad skulle ni testat?

Retriever456
2020-04-19 09:27
0

Han tar ju något slags antibakteriellt. Han fick egentligen antibiotika utskrivet men det var slut visade det sig när vi var på apoteket så veterinären skrev ut något annat liknande. Det borde väl ändå vara viktigt att vi hjälper honom att hålla rent? Juste, han har börjat lukta väldigt äckligt på senaste. Märkte det innan hela incidenten. Jag tror han inte längre kommer åt att tvätta sig i nacken (antagligen pga åldern, han tvättar sig på andra ställen) och runt där så det har börjat lukta väldigt surt, plus att nu kan han inte tvätta sig alls pga tratten. Någon som varit med om samma? Kan man hjälpa dom rengöra sig på något sätt? Ta någon trasa med vatten bara eller vet ni om det finns någon produkt som är till för just detta? Igen då, väldigt mycket frågor haha, men vi är vana med att ta hand om sår från slagsmål, typ på huvudet o nacken osånt. Det är ju annorlunda med ett ”opererat” sår på tån.

jollycox
2020-04-19 13:30
1

#17 Ja rengör med koksalt. Spruta med en liten spruta eller häll över klon så att det blir ordentligt rent. Torka sen försiktigt torrt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
2020-04-19 16:21
1

#18 Verkar han smutsig och fet i pälsen eller är det bara en obehaglig lukt du känt? Riktigt illa kan det lukta om katten tömmer analsäckarna vilket kan hända om katten t.ex. blir väldigt skrämd eller rädd (kanske hände i samband med kloskadan?). Den lukten är väldigt frän och stark och kan sitta i ett tag.

Är pälsen smutsig och fet på ett sätt den inte varit tidigare kan det bero på sjukdom och med tanke på åldern skulle det även kunna bero på t.ex. artros, dvs. att katten avstår från att tvätta sig p.g.a. stelhet och smärta. Tand/mun-problem kan också leda till att katter slutar tvätta sig. Det mesta går att lindra och behandla efter att orsaken fastställts hos veterinär.

Sajtvärd Katter iFokus

Retriever456
2020-04-23 09:34
0

#20 han är inte fetare i pälsen än vanligt efter kloskadan. Jag upptäckte det några dagar innan det hände. Han tvättar sig fortfarande mycket och är väldigt noga men det känns inte riktigt som att han kommer åt på nacken typ. Det luktar typ lite surt fisk typ, ofräscht bara. Han har otroligt mycket tandsten och det går inte att göra något åt egentligen för då skulle dom bara dra ur alla hans tänder och då är hans liv som utekatt över. Jag tror det har något med stelhet och göra, för som sagt så tvättar han sig på andra ställen och har alltid varit extremt noga med att tvätta sig. Men det känns som att han bara typ inte kommer åt där i nacken. Kan jag hjälpa honom på något sätt? Nu är iallafall tratten av, såret ser fint ut men stygnen har gått upp, såret är liksom öppet men vi håller det rent och veterinären säger att vi kan avvakta. Han slickar inte eller biter på såret så vi behöver ej ha tratten heller. Han är väldigt trött och sover mest hela dagarna men vi tror det bara beror på medicinen plus kanske lite deppig över att inte få gå ut.

Ragdolls2
2020-04-23 19:30
3

Jag skulle vända mig till veterinär för dina funderingar. Gällande tänderna så undrar jag om det är veterinär som kommit fram till den slutsatsen och gett er det rådet. Om inte så tycker jag absolut en veterinär ska titta på tänderna för bedömning. Gällande såret så skulle jag boka tid för återbesök så att veterinär få följa upp läkningen.

Uppkatten
2020-04-23 20:47
5

#21 Förstår inte resonemanget kring tandsten? Tandsten tar man bort - precis som på oss människor. 

Och gör man inte det så får katten precis som vi så småningom tandlossning…. 

Har katten däremot TR/FORL (vilket är vanligt bland katter) så måste man låta veterinären ta bort de dåliga tänderna, eftersom TR/FORL är extremt smärtsamt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Retriever456
2020-04-23 21:10
0

#22 #23 han har såpass mycket tandsten att nästan alla hans tänder kommer dras ut. Vår pudel har/hade tandsten och de behövde dra ut 15 tänder på henne, och hon hade inte alls lika mycket som han har. Om han inte har några/få tänder kvar kommer han inte kunna vara ute på samma sätt som han är nu, jaga fåglar, möss osv. Han kommer också inte kunna förvara sig på samma sätt när han hamnar i slagsmål och kommer antagligen ”förlora” en del av hans revir genom det. Vi har inte varit hos veterinär och pratat om tänderna men vi ska fråga nästa gång vi är där. Me tanke på att han är snart 13 år och lever ett härligt liv som utekatt tror jag att han skulle må sämre av att få nästan alla sina tänder utdragna. Vi ska iallafall boka ett återbesök och även någon slags ”checkup” sen. Kolla njurvärden då vi har märkt nu att han mjauar innan han kissar som att han har ont (inget vi märkt tidigare då han gör alla hans behov ute) och kolla tänderna osv. Men som sagt, tillbaka till min fråga, finns det något sätt jag kan hjälpa honom att rengöra sig? Bara nu innan vi får hjälp av veterinär.

Uppkatten
2020-04-23 21:59
6

#24 Man drar inte ut tänder för att det är tandsten på dem. Tandstenen tas bort hos veterinären, och det är något man brukar göra regelbundet under kattens liv.

Däremot kan man behöva ta bort tänder om man INTE har tagit bort tandsten när så har behövts, eftersom katten då så småningom drabbas av tandlossning (men det beror alltså på att katten har fått gå för länge med svår tandsten).

Tandsten i sig är alltså ingen orsak till att ta bort tänder - men det är viktigt att man tar bort tandstenen så att katten inte får problem med tandlossning framöver.

Dock kan katter drabbas av TR/FORL och då måste de ändå ta bort tänder (p g a smärtan).

OberonsMatte
2020-04-23 22:13
2

#24 Tandsten leder till tandköttsinflammation som i sin tur kan leda till parodontit (tandlossning) om/när inflammationen sprider sig ner till tandfästet och käkbenet.  Parodontit är väldigt vanligt hos hundar och när det gått så långt finns inget annat att göra än att dra ut tanden.  Dålig munhälsa med mycket tandsten och obehandlad parodontit kan dessutom leda till komplikationer som förutom utbredd inflammation även kan leda till bakteriella infektioner och rotspetsbölder.

Samma sak gäller för katter, men hos katter är det dessutom vanligt med den smärtsamma tandsjukdom som kallas Forl/TR. För att se tecken på den i tandfickorna behöver först ev. tandsten avlägsnas. Behandlingen av Forl/TR är tandutdragning.

Varken innekatter eller utekatter som regelbundet serveras mat i  sväljbara bitar  av sin ägare behöver tänder. Katter behöver inte heller tänder för att bevaka sitt revir och sin status. Att en utekatt kan tillfoga andra utekatter djupa bitskador är varken nödvändigt eller önskvärt. Mina katter har stött ihop med många främmande katter utomhus (med varierande reaktioner), men några bett har faktiskt aldrig utdelats.

Sajtvärd Katter iFokus

Retriever456
2020-04-23 23:03
0

#25 #26 han har så mycket tandsten att de kommer behövas dras ut tänder. Det som hände med vår hund var att vi inte märkte att hon hade fått tandsten, det blev alldeles för mycket och antagligen blev det väl någon slags inflammation så de behövde ta bort 15 tänder. Han äter knappast hemma, han äter mer fåglar o möss, och mat hos grannarna. Men jag tar in det ni skriver! Vi ska kolla upp det och diskutera med veterinär hur vi ska ta hos väga. Men som sagt, det var inte min fråga, undrade om det fanns något sätt att hjälpa honom att rengöra sig.