Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 533 ggr
Ajax1
4/8/20, 1:30 PM

Registrering

Hej, jag har en utekatt, chippad + tatuering i örat, han är registrerad i SKK o Djurid. Finns det fler register som han bör vara med i eller räcker detta?

Annons:
Fridaaaa
4/8/20, 1:43 PM
#1

Finns bara dem två :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
4/8/20, 5:40 PM
#2

SKK (Svenska kennelklubben) har ett id-register för både hundar och katter som heter DjurID.  https://hundar.skk.se/agarreg/

Kattförbundet SVERAK har det andra id-registret. https://www.id-registret.se/

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
4/8/20, 6:42 PM
#3

#2 Står i inlägget att katten redan är registrerad där

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
4/8/20, 6:44 PM
#4

#3 Det står bara SKK och DjurID, men det är samma register. SVERAK är det andra registret.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
4/8/20, 6:47 PM
#5

#4 Läste det som sverak innan, läste för snabbt :P
Jo vet att det är två olika

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
4/8/20, 6:49 PM
#6

SKK har i sin tur medlemskap i Europetnet, så katter reggade i SKK finns även - per automatik - med i Europetnet som jag förstått det. 

Just nu är det SKK och SVERAKs id-register som man bör regga sin katt  i. På sikt kommer det eventuellt/troligen att bli lag på obligatorisk ID-märkning och ägarregistrering av katt, och då är det möjligt att katten även SKALL vara reggad hos Jordbruksverket.  (Jordbruksverket har i dagsläget inget ägarregister för katter).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
OberonsMatte
4/8/20, 6:50 PM
#7

#5 Ja, jag misstänker att det även var en felskrivning av TS, men SKK och SVERAK är det alltså för tydlighetens skull.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4/8/20, 6:57 PM
#8

#6 Ja, att id-numret är sökbart i Europetnet är viktigt! (stor fördel för SKKs DjurID där). 

Än så länge är det säkrast att registrera i båda, för kunskapen om att det finns 2 register är inte 100%-ig ens hos de som bör ha koll (jag vet ett fall när t.o.m. Länsstyrelsen bara kollade det ena registret och överlät katten till ny ägare efter det… trots att aktuell ägare fanns registrerad i det andra registret).

Sajtvärd Katter iFokus

Ajax1
4/8/20, 8:46 PM
#9

Tack för alla svar! Då känns det lugnt.

OberonsMatte
4/8/20, 8:54 PM
#10

En viktig sak är att aktivt godkänna att kontaktuppgifterna är synliga för den som söker på id-numret i registren. Sverak och SKK har bara öppet under kontorstid och får egentligen inte lämna ut personuppgifter till privatpersoner, så det kan bli väldigt krångligt då för ev. upphittare. Finns ju även privatpersoner som hjälper till med att scanna efter id-chip och tyda öronmärkningar när upphittade katter uppmärksammas i ägarefterlysningar och på facebook.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4/8/20, 9:44 PM
#11

#10 Ja, det är verkligen superviktigt! Man hamnar i ett otroligt jobbigt läge när katten man hittat är id-märkt men har dolda ägaruppgifter. SVERAK vägrar att lämna ut kattägarens kontaktuppgifter, även om katten befinner sig i en miljö där kattens liv kan stå på spel. De påstår att veterinär o polis har möjlighet att skaffa inloggningsuppgifter och gå in i registret för att se dolda kontaktuppgifter - och att DE (polis/veterinär) därefter kan kontakta kattens familj. Men de veterinärer/poliser jag har pratat med (i ett relativt akut läge!) hävdade att de inte kunde få fram några andra uppgifter än de jag själv fått fram i registret (d v s enbart KATTENS identitet - inte kattägarens). Och dumt att ta upp polisens/veterinärens tid när jag själv vet hur man söker i registren…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
4/8/20, 9:53 PM
#12

#10 Ja, det är viktigt att göra det! Bara att klicka i den rutan om det inte är gjort redan. 👍

Extra viktigt förstås om man har utekatt, som #0.

Upp till toppen
Annons: