Etikettertillbehörutrustning
Läst 751 ggr
Jordgubblime
2020-03-02, 00:02

Klätterträd

Hej! Har någon tips på stora klösträd under 1000kr som passar en större katt? Har en grabb på 7 kg och en unge som förväntas bli ganska stor också och vill ha ett stort klösträd som har rejäla liggplatser och inte vinglar om katterna hoppar i det. Gärna mellan 130—160cm. Förstår att dyrare modeller är stadigare men tänka ifall ni vet något billigare 🙂

reflec
2020-03-02, 00:42

Zooplus.se har massor :-)

Caf_Roy
2020-03-02, 02:20

Om du hittar en billig begagnad bokhylla (tex Kallax) kan du klä hyllplanen med vadderat mysigt tyg (eller lägga på filtar som går att tvätta på fastlimmade halkmattor) och såga hål mellan hyllplanen så dom kan hoppa mellan. Sen kan du limma på rep på avloppsrör (som på bilden, den har hållit flera år) och fästa mot bokhyllan som dom kan klättra och klösa på. Utrymmeseffektiv, hållbar, stadig och fler liggplatser än ett vanligt klätterträd!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jordgubblime
2020-03-04, 12:44

#1 Har koll på zooplus. Läste recensionerna på flera av träden och många skrev att deras katter är för stora för liggplatserna så jag har inte vågat beställa där. Vet du om någon modell som kan tänkas passa en ragdoll på ca 7 kg?

Vad smart #2.  Tack för förslaget.🙂

Nina
2020-03-05, 07:15

Bästa träden är de med tjocka pelare med stor klösyts så katterna kan sträcka ut. De kostar lite mer men är verkligen värt det. Jag rekommenderar dessa 2. Det vita har jag haft i snart 5 år och det är fortfarande helt. Det är väldigt stabilt och kräver ingen montering i tak eller vägg. Det andra är paradiset för katter att klättra på, men kräver montering i vägg. https://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_plus_180_cm/384502 https://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_plus_180_cm/408001

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här! Relationer \* Hundar \* Bodyart \* Kvinna \* Fiske \* Viktminskning Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!
OberonsMatte
2020-03-05, 23:01

Det finns mycket att tänka på när man väljer klösträd. De flesta på marknaden är tyvärr ganska undermåliga både när det gäller stabilitet, klösfunktion och liggytornas storlek (de flesta verkar vara avsedda för kattungar…🤔).

Jag har inga jättekatter (alla väger under 6 kg), men behöver ändå klösträd med extra stora liggytor. Jag har Kattens No 1 (Eiffel och Palads) och  som visserligen är dyra i inköp, men är ändå mer ekonomiska eftersom alla delar är utbytbara och alla pelare och liggytor går att köpa styckvis. Det har aldrig hänt att hela trädet behöver bytas ut.

Sajtvärd Katter iFokus
eskils
2020-03-05, 23:27

#5 Samma här!👍

S.L
S.L 
2020-03-07, 21:53

Tips kolla på blocket sett jätte fina där. Sen tips nr två köp gärna vinkeljärn och skruva fast möbeln mot vägg. Har själva våran skruvad på 4 ställen.

Upp till toppen