Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 396 ggr
Catmum
0

Efter kastrering

Hej! Min ena tjej kastrerades i måndags. Hon fick body på sig och har varit så annorlunda. Knappt kunnat gå, ätit dåligt, mest legat på samma ställe. Har inte velat prova att ta av bodyn då jag vet att det är i princip omöjligt att få på den igen. Men pratade med veterinären ikväll som rekommenderade att jag testar att ta av den så gjorde det. Hon blev sig själv på en gång! :) Men nu till nästa problem: vågar jag lämna henne utan body och tratt? Vad är det värsta som kan hända om hon slickar på såret osv? (Ska ringa vet imorgon men vill gärna höra era erfarenheter)

MonicaLagerquist
2

Jag skulle inte lämna katten utan tratt/body. Men jag skulle ta av den och ha koll. Sen sätta på den igen.

Stolt ägare till tre La permer

Randomel93
1

Värsta som kan hända (som är tyvärr vanligare än man tror om än inte vanligt) är att katten slickar i såret så att det blir en infektion och/eller att stygn går upp så hon får sys om, eventuellt sätta en dränslang om infektionen blir kraftig, vilket skulle resultera i mer medicinering och ännu längre tid med tratt. Med drän på magen är inte heller body ett alternativ, enbart tratt. Men som MonicaLagerquist säger så kan saker vara av sålänge du har koll och kan stoppa från att det slickas vid stygn :)

Catmum
0

Tack för era svar! Får försöka med tratt, bodyn kommer vara omöjlig att få på igen. Fick knappt av den 😓 Vet att det var för tidigt att ta av men hon mådde så dåligt av den, det är tydligt nu. Så skönt att se henne vara sig själv igen 😍

Randomel93
2

Tratt är ofta att föredra framför body, om dom har enbart body och inte tratt så kan dom fortfarande börja slicka när läkningen kliar och då stänger tyget in fukten så det ändå blir infekterat, så tratt är nummer ett! :)

Scorpio97
1

Min katt gnagde/bet på stygnen så fort hon fick chansen och hade förmodligen fått upp stygnen om hon fick vara utan tratten en natt. Men hon var väldigt olycklig och vägrade äta med den på. Jag gick i skolan och hade lov just den veckan, så jag var hemma med henne i princip hela tiden så hon kunde slippa tratten så mycket som möjligt. Hon lärde sig snabbt att så länge hon höll sig nära mig behövde hon inte ha tratten. Men jag var tvungen att sitta bredvid henne när hon åt för att hon inte skulle börja bita på stygnen istället. 

Har hört att en del honkatter knappt rör såret alls, men jag hade inte vågat chansa. Även om dom är olyckliga med tratt/body så är det i alla fall begränsad tid, och bättre än att dom får infektion eller liknande.

//Jessie