Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 605 ggr
vendelay
0

Ampelliljla till katt

En bekant till mig var hos veterinären som sa att ampellilja var farligt för katter att äta på. Katterna har något hälsoproblem, men jag minns inte exakt vad. Något vanligt, njurproblem kanske. Kan det stämma angående ampelliljor?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sindri
2

Menar du att ampelliljor är farliga för just din bekants katt för att den har något hälsoproblem? Annars anses ju ampelliljor kunna fungera om ersättning för kattgräs. De uppges inte på något ställe vara farliga för friska katter. Våra barns katter är här ibland och ampelliljorna har vi aldrig flyttat på.

http://www.stoy.se/tips-kop-ampellilja-istallet-kattgras/

[[eskils_]]
3

#0 Konstigt. FirstVet säger att ampellilja är ok för katter:

https://firstvet.com/sv/fragor/1197/vaexter-och-katt

Uppkatten
1

Kan veterinären ha menat att det kan finnas kemikalier på köpta ampelliljor? Och att det belastar redan dåliga njurar?

Jag har själv en riktigt stor ampellilja i köksfönstret (hemmaodlad). Katterna rör den knappt (något enstaka blad är lite tuggat på längst ut), däremot älskar de kattgräs (har alltid 3 krukor igång). Så får katterna här hemma välja så är kattgräset att föredra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
1

Jag vet inte vad veterinären menade och min bekanta förstod inte heller. Jättemärkligt tycker jag med. Jag har kollat katternas problem, och det var njurproblem. Har försökt googla men inte hittat något om att ampellilja skulle vara farligt för någon katt. Veterinären måste nog haft dålig koll, eller ev som #3 säger att det kanske finns kemikalier som inte är bra?

Dimocarpus
0

Jag läser allt från ASPCA för att hålla koll på vad som är giftigt eller inte  för hundar, katter och andra smådjur. Om du söker Spider plant (så heter det på engelska) på ASPCA så ser du att det är totalt ofarligt till katter och hundar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
3

Kanske hade veterinären inte koll på att Ampelliljor inte hör till Liljeväxter (som är giftiga)? Att äta stora mängder ampellilja är inte nyttigt för kattens mage och tarm, men det gäller alla sorters gräs.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
0

Tack för all er hjälp!