Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 713 ggr
Zorros
2019-08-01 12:50
0

Alltid hungrig

Min katt är alltid hungrig och går runt och skriker jämt för han vill ha mat. Går igenom slasken och tallrikar om jag råkat glömt något framme, sitter och gömmer sig när man äter middag för att smyga sig fram och sno mat så fort man råkar kolla åt ett annat håll. Går man ut i köket och inte ens hunnit ta ett glas vatten eller öppnatkylskåpet är han där på en gång. Såhär har han alltid varit. Har nog provat alla möjliga foder genom åren men då han hade gått upp nått kg sen sist vi var och vaccinerade honom så har jag bytt och han äter nu bozita blötmat vilket han ätit förr i tiden och får 2ggr per dag, en förpackning räcker kanske till 3 måltider.Men han är ju ändå fortfarande alltid hungrig. Har ni tips på foder som ska ge känslan av att vara mättare?

Uppkatten
2019-08-01 12:56
6

Blötmat brukar vara att föredra, däremot så tänker jag att du kan ge samma mängd mat men uppdelad på fler måltider. T ex två frukostar med en stund emellan, liksom två kvällsmål med en stund emellan. Det sägs kunna påverka mättnadskänslan. 

Många katthem serverar även flera mål mat per dag därför att det minskar stessnivån hos katterna + minskar därmed även risken för övervikt. 

Vad händer om ni aktiverar honom istället för att ge mat? Ibland är matfixering ett tecken på att katten behöver annan typ av stimulans (mer lek, gos o s v).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-08-01 13:01
5

Hur mycket väger katten och vad är hans idealvikt? Vilket foder och vilken mängd åt han när han gick upp i vikt?

Jag tror också på att servera fler mindre mål än 2 stora.

Sajtvärd Katter iFokus

frijoh
2019-08-01 13:31
0

Barf ger mycket mer mättnadskänsla om man ger stora köttiga bitar och ben som tex kycklingvingar så katten får tugga ordentligt!

Uppkatten
2019-08-01 17:56
1

#3 beror sannolikt på att katten får ägna längre tid åt att få i sig samma mängd mat. Att ge mindre måltider oftare, eller att låta katten få "jobba för maten" kan nog antas ge samma effekt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Eremitkräftor?
2019-08-01 18:46
0

Min katt gör också det! Min katt hade dåligt minne och glömde att han redan hade ätit! Det ända man behöver göra är att låta den skrika! Det kan även vara att den inte mår bra! Då kan ni gå till veterinär och fråga!

Pia-69
2019-08-02 12:06
3

Det finns ju sjukdomar som ger onormal aptit, ett besök hos veterinär för att utesluta sjukdom kanske vore en bra ide?🤔

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

S.L
2019-08-02 21:33
1

Hur gammal är katten? Äldre katter kan bli senila och då kan dom gå och skrika och vill ha mat trots att dom tillomed har mat på fatet. Hur stor är katten och när var den hos veterinären senast? Vad får den för mat idag? Hur ofta? Är det innekatt har den kompis? Tänker en uttråkad katt kan få mani på äta. Är katten tjock?