Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 619 ggr
Virans<3
0

Skrikiga katter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två katter och båda jamar så extremt mycket! Vi har två ragdolls en gammal 16-åring(Igor) och en 9-årning(Minou) Igor den gamle har alltid varit sån, på morgonen kommer han och jamar och på ock på kvällen. Nu när det är sommartid jamar han på dagen också, men det RÄ för att han vill ut(de båda är inne katter) Minou den lille(INTE SÅ LITEN) har nu också börjat att jama massor! När jag var liten brukade jag bära in honom i tvättstugan och leka med honom i torkskåpet och jag brukade även ta med honom in på toaletten. Men nu har det blivit en vana så han sitter utanför tvättstugan och jamar, o jamar( extra störande då han har en mycket pipig röst) Och nu har han börjat gå runt och jama hela tiden! Finns det någonting man kan göra för att få de sluta? Jag har försökt ge Minou uppmärksamhet. Han är dock en rätt märklig katt, eller märklig och märklig. Han är inte kelig, bara ibland, sköter inte sin päls så bra(han har massa tover, vi försöker borsta så gott det går) Det ända han vill är att jag följer efterhonom genom hela huset medans han smeker sig mot varenda föremål ha kan hitta tills vi kommer till tvättstugan där han vill att jag ska klappa honom tills han får nog(och man får ingen för varning!) detta orkar inte jag göra varje gång han jamar!😂 Snälla hjälp! Det känns som ni kan vara rätt bra på sånt här

Uppkatten
3

Om det är en långhårig katt så kan du inte förvänta dig att den ska kunna klara av att sköta sin päls själv. Den behöver hjälp med kamning flera gånger per vecka, samt att man rakar bort tovorna.

När det gäller den äldsta katten så verkar den jama mer dagtid nu än tidigare, om jag förstått dig rätt. Du tolkar det som att katten vill gå ut. När det gäller katter i den åldern så kan "överdrivet jamande" ev. vara ett tecken på (begynnande) demens.

När det gäller den andra katten så låter det som att katten kanske är understimulerad och skulle behöva aktiveras mer…? Enda sättet är nog att ignorera jamningar om du vill få slut på dem, men det är ofta lättare sagt än gjort (samt att katten ändå måste aktiveras om den är understimulerad).

Hade själv en katt som skrek i högan sky flera ggr/dygn för att jag skulle komma in i badrummet och gosa med honom :-) men jag tyckte det var så mysigt (och han tyckte det var ännu mysigare) så jag "lydde honom" under alla år som vi hade ihop. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mangochanti
4

Jag tycker oxå det låter som att dina katter behöver stimulering. Den äldre kanske du kan ta ut på koppelpromenader? Eller får den vara ute på ngn inhängnad balkong, terass eller dyl? Där katterna kan ligga och spana, klättra mm. Den yngre tycker om leken du själv lärt den. Den tycker om tvättstugeleken, kan du utveckla den, leker ni annat? Dina katter är ju äldre, hur brukar du stimulera dom? Jamandet är kommunikation även för katt, så det gäller att ta reda på vad de vill. Pälsen behöver du jobba med, möjligen åka till veterinären och göra en lejonklippning och börja om från början och hjälpa katterna med att borsta och kamma. Ha en mysstund i tvättstugan, där du fixar en bra plats och borstar kisse, belöna med ngt, godis eller ngt kisse gillar och hitta även en plats för den äldre, där det blir en positiv stund. Lycka till.

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Pia-69
0

Jag skulle rekommendera en seniorkoll hos veterinär eftersom båda katterna är så pass gamla.😻

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Virans<3
0

Tack! WoW, ska verkligen tänka på allt det här! En lejonklippning låter som en bra idé. Och jag får försöka stimulera du på bästa sätt. Tack!!😃🙏🏻💗