Bra blötmat?
Hej! Vår katt har ätit Purina Latz i stort sett hela hennes liv (ca 7 år) och vi märker att hon lessnat på den maten, så jag undrar vilken mat som är bäst och inte är för dyr. Hon har normalvikt (5-6kg) och har ingen sjukdom eller liknande, en helt vanlig katt. Hon har fri tillgång till torrfoder och får blötmat ca 3-4 gånger om dagen, när hon är hungrig och sätter sig vid skålen.
Mjau eller Bozita våtmat är det bästa och enklaste att få tag i mataffärerna!🙂
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Som #1 skriver är Mjau och Bozita bra och lättillgänglig färdigblandad blötmat.
Annars är barf (råfoder) det bästa. Om man inte vill eller kan göra egen barf (mycket att lära in) så finns det färdig barf att köpa, Mush Vaisto Cat.
Oavsett vilket foder du väljer, så tänk på att fasa in ny slags mat långsamt då katter har känsliga magar och kan åka på förstoppning och diarré bl a. Ge en tesked ny mat, och öka till 2 tsk om 1-2 dagar om magen är stabil, Fortsätt att öka på nya maten med någon tesked åt gången, samtidigt som du fasar ut den gamla sortens mat lika mycket.
Torrfoder är inte det bästa för en katt. Det innehåller mycket "skräp" som katter inte mår bra av i längden, och dessutom får de inte i sig tillräckligt med vätska när de äter torrfoder. Så, det är bra att du ger blötmat varje dag också. Häll helst någon matsked extra vatten i blötmaten också.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Tack för svar! Det blir nog Mjau
3 återkoppla om hon gillade mjau.
#4 Det ska jag :)
Tror också att Mjau eller Bozita är av bättre kvalitet än Latz, fd Pussi, som lär ha rätt mycket socker/spannmål.
#1 Har dock hört att Mjau blötmat kan vara lite jobbigt för vissa katters magar och att den något dyrare Bozita är snällare (samma tillverkare). Har inte sett att Bozita säljs i vanliga mataffärer, bara i zoo-affärer och på nätet.
Och som #2 skriver, fasa över till nya maten långsamt.
#6 Jag testar Mjau och ser hur hennes mage mår av den maten :)
7 hon gillar mjau?
#8 Jag har inte testat än
Att ge både blöt och torrfoder blir problem med min katt. Om han får blötfoder vill han inte äta torrfoder, vilket jag tycker är viktigt för tänderna. Har någon märkt liknande problem?
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
10 det där med att torrfoder är bra för tänderna är bluff. Vill man undvika tandsten så finns det en sak som hjälper nämligen borsta tänderna. Våra äter både torrfoder och blötmat. Mer blötmat men får även rå kyckligvinge den knaprar dom rätt länge på 😁
#10 Våran katt äter blötmat när hon får, men annars äter hon torrfoder om vi inte gett henne blötmat när hon är hungrig
#10 Torrfoder är lika "bra" för kattens tänder som knäckebröd är för våra tänder. Dvs det gör ingen som helst nytta för tänderna.
Så, som #11 skriver, är råa ben, t ex kycklingvingar m m, eller tandborstning bättre.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Tack för era svar o råd. Jag skulle önska att han ville äta båda sorterna.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#13 Vi har inte torrfoder för tänderna, utan vi har torrfoder för att katten ska kunna äta när vi inte är hemma.
#17 Toppen! Var uppmärksam bara på hur magen reagerar. Vid foderbyten kan det bli kaos i magen, så man måste vara lite försiktig och fasa in försiktigt. Hon kan t ex bli lös i magen av nya maten. Så fasa helst in maten med 1 tesked åt gången, tills magen vant sig. Förhoppningsvis har hon sluppit såna besvär nu i alla fall!
Meeow!
#18 Okej, tack!
Vi brukar köpa olika blötmat till henne och hon reagerar inte på det.
Vi brukar köpa olika blötmat till henne och hon reagerar inte på det.
Mjau blötmat i gelé brukar leda till lös mage här. Sås-varianten är det ingen problem med men den innehåller spannmål
Nelsons fotodagbok ^^
Kul att Mjau föll på läppen! 😃
Vår ragdoll på 1,5 år har ätit mjau och Bozita i gelé (eftersom det i gelé är spannmålsfritt) hela tiden. Hälften av detta och hälften torrfoder. Igår plötsligt vägrade han blötmaten. Lade kulorna ovanpå de gick åt men han lämnade blötmaten. Nu måste jag leta ny spannmålsfritt blötmat. Har bara hittat Applaws. Någon som har erfarenhet av bra spannmålsfri mat. Inte mush det vägrar han. Han är väldigt matfrisk brukar aldrig lämna något. Han har varit perfekt i magen med denna kost.
#24 På zooplus.se har de bl a spannmålsfri blötmat från Mac's och Grau .
Våra katter gillar Mac's jättemycket, men Grau är inte fullt lika poppis, men de äter upp maten ändå. (Fast nu har de inte fått den maten på länge, utan det är Mjau, Bozita eller Mush som gäller för tillfället.)
De luktar mycket mer kött än burkmaten vi varit vana vid, och det lockade katterna. Vi vande oss vid lukten
Meeow!
Ge katten lite köttfärs
Stefan Jonsson
Läs innehållsförteckningen på blötmaten. Den ska inte innehålla några vegetabilier eller socker. Innehållsförteckningen ska vara kort och det ska i princip vara animalier och vatten. Så välj bort de sorter som innehåller vegetabilier och socker som sagt. Finns många sorter som har ett okej innehåll. Men mjau och bozita är svenskt, därför rekommenderas de mest.
Min gamla katt kunde bara äta blötmat i paté-form. Hon blev dålig i magen av både sås och gelé. Sås var dock värst, då blev även hanen dålig i magen. Jag köpte ica basic när båda bara åt blötmat. Då gick det åt en burk (köpte dom små fyrkantiga burkarna) varje matning eftersom honan vägrade äta när maten stått i kylen. Plus att det var billigt och med ett okej innehåll.
Mvh Linn
Katter är jägare och de äter sina byten varma, har aldrig sett min katta lägga sin nyfångade sork eller fågel i kylen
Stefan Jonsson
#24 Ta bort torrfodret så ska du se att katten äter annan mat också..
Mvh Linn