Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 818 ggr
batmanthebun
5/8/19, 2:12 PM

Katt konstant hungrig

Hej! Vår familj skaffade en katt från katthemmet för lite över ett år sedan, en 6årig gammal kastrerad hona,  och vi älskar henne och hon passar in i familjen perfekt. Det enda negativa är att detta är en väldigt, och när jag säger väldigt menar jag extremt, matglad katt.  Vi ger henne mat 3 gånger om dagen, morgon middag och kväll men hon går runt och skriker om att få mat hela tiden, det är värst på morgonen då hon kan dra igång kl 5 på morgonen och slutar inte förrän hon fått mat och sen går hon till nästa familjemedlem en timme senare och försöker få en måltid till. Hon är lite tjock så vi har henne på en "diet", inte lika mycket att få henne att gå ner men för att hålla henne i vikt, som ni kan tänka er går det inte riktigt att ha fri tillgång till henne. Vi har testat med bantningsfoder som ska vara mer bukfylla, testat råfoder, massa olika typer av torrfoder men inget som riktigt hjälpt. 

Har ni några tips på vad vi skulle kunna göra? Vi ger henne kvällsmat precis innan vi lägger oss så hon ska vara mätt så länge som möjligt men det håller inte så bra, vi vill ju inte heller ha en katt som rullar fram.

Annons:
OlgaMaria
5/8/19, 2:34 PM
#1

Vad gav ni då ni provade råfoder och hur länge höll ni på?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Uppkatten
5/8/19, 3:49 PM
#2

Många har erfarenheten att blötfoder fungerar bättre än torrfoder om man behöver banta katter, eller förhindra att de går upp i vikt. Mjau är ett blötfoder som jag själv har använt för viktminskning hos katt, och det fungerade utmärkt. Har också hört att andra kattägare har fått ner sina katter i vikt med Mjau-blötmat (men gör i så fall övergången till det nya fodret mycket långsam, så att katten inte får magbesvär). Kanske äter er katt också för fort, vilket gör att den sannolikt får en sämre mättnadskänsla. Prova med att servera katten samma mängd mat men fördela på ännu fler måltider. T ex två frukostar med en timmes mellanrum. Katter som lever i det fria är "småätare" men äter inte så stora portioner åt gången.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

batmanthebun
5/8/19, 4:28 PM
#3

#1 Vi gav henne VOM med kyckling och lax och höll på i lite över ett halvår men hon var inte så intresserad i det, tog lång tid att övergå till råfoder och hon lämnade det och gick runt och försökte tigga till sig annan mat istället. 

#2 Vi kan testa blötfoder och så kanske det blir den perfekta blandningen mellan råfoder och torrfoder, ideallt skulle jag ju vilja ha henne på rå då det är det som är mest naturligt för katten med så lite "skräp" som möjligt men då hon inte gilla det kanske blötmat kan bli en liten blandning. Får ta och testa det! Vi använder oss av en aktiveringsskål för hundar när vi utfodrar henne så hon får hålla på i ca 10min att äta sin mat då hon annars kastar i sig maten, det har hjälpt mycket men då jag ska flytta hemifrån helt snart (bor på internat så kommer på lov och helger bara) och min pappa är den som kommer ge henne mat hela tiden hädan efter och han uppskattar inte att blir väckt av katten och att hon står och skriker om han jobbar hemma och har t. ex möten (vi måste låsa in henne i mitt rum när han har möten). 

Kan testa att dela upp det ännu mer, om man kanske ger morgon, lunch, middag, kväll  och eventuellt mellanmål? så hon får runt varje fjärde timme minus på natten. Hon är ganska bra när jag och min pappa inte är hemma (a.k.a dem som ger mat) så hon är tyst när bara min mamma är hemma men så fort någon av oss kommer hem börjar hon skrika och alltid någon timme innan hon ska få mat, då hon lärt sig vilka tider hon brukar äta.

kattöga
5/8/19, 4:43 PM
#4

Dels kan katten vara stressad när det gäller maten - katthemskatt som kanske har känt att hon måste äta maten innan någon annan katt snor den, pga tidigare erfarenheter. Jag vet ju inte vad orsaken var till att hon hamnade på katthem, kanske hade behövt kämpa för att hitta mat om hon t ex varit vilse eller liknande.
Stress över huvud taget kan skapa hetsätning.

Dels är det vanligt att torrfoder skapar mer hunger - eller egentligen "sug". Kolhydrater i både kattmat och människomat har oftast den effekten att man vill ha mer ganska snart.

Så om du går över till blötmat tror jag att hetsätandet/suget på mer mat lägger sig ganska snart. Mjau och Bozita är bland de bästa (och prisvärda) färdigmaten som vi kan köpa . Men som #2 skriver, fasa in maten långsamt, då katter har känsliga magar.

Vi hade svårt att få två av våra katter att äta råfoder (Mush vaisto Cat) - men med smulat, frystorkat kött-godis gick det bättre. Men  det tog lång tid. Just nu äter de bara Mjau eller Bozita dock.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
5/8/19, 7:12 PM
#5

Äter katten torrfoder i dag så behöver hon alltså få fortsätta äta torrfoder också under en "övergångsfas" till blötmat. Under den perioden kan ni prova att gömma torrfodret runt om i bostaden så att katten får "gå på matjakt". På det sättet så tvingas hon äta lite långsammare och måltiden tar lite längre tid. Det är också nyttigt för katten att få använda sin nos, d v s det blir en bra aktivering/aktivitet i sig. Prova både lättare och svårare "gömställen" på olika höjd i bostaden så hon får lite att jobba med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

batmanthebun
5/10/19, 6:39 PM
#6

Vi köpte Bozita och håller på att långsamt övergå till det men hon tycker om det iallafall, hon puttar inte bort och lämnar det som hon gjorde med råfoder. #4 Hon hade blivit instängd i ett rum med massa andra katter som hade förökat sig en massa innan hon kom till katthemmet men han knappt lämna karantän innan vi norpa upp henne. 

Det jag dock undrar nu är när hon helt kommer gå till blötfoder hur vi kan aktivera henne, går ju inte direkt att använda hundmatspussel med blötmat längre. Innan hade hon att hon va tvungen att klura hur hon skulle få ut dem från under lock och liknande. Eftersom  hon är innekatt vill jag ge så mycket utmaningar och aktivering som möjligt i samband med lek. Att ha massa skålar med blötfoder är inte direkt optimalt då det blir dåligt om hon inte skulle hitta

Annons:
Uppkatten
5/10/19, 7:17 PM
#7

#6 Försök hitta aktivering som inte inbegriper mat. Det skulle kunna vara att leka med Da Bird, boinkar, pingisbollar, prasseltunnlar, kartonger, utevistelse på in-nätad balkong eller uteplats, laserpekaren o s v. Ofta tror vi att katter vill ha just "mat" när de "tjatar", men ibland vill katten bara att det ska "hända" något. Kanske en skön stund med massageborste kan vara något? Se också till att katten har bra ställen att t ex sitta och spana på (vilket är viktigt för katter!).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
5/10/19, 8:51 PM
#8

#7 Jättebra tankar! 
Just att vi ofta tar till mat när katter pockar på uppmärksamhet är lite "typiskt människor". Jag vet inte varför, men vi människor är ganska matfixerade. Men många gånger är det lek, gos och annat som katter egentligen behöver och vill ha. 

#6 Om du vill att hon ändå ska få nåt godis att aktivera sig/nosen med så kan frystorkat kött vara ett bra alternativ. Vi har t ex Cosma Snackies här hemma som är jättepopulärt. 100% kött, inga andra tillsatser. Cosma är ganska mjukt, särskilt Kyckling-smaken, och den är också perfekt att smula över mat som kräsna katter inte gärna äter.

Och din beskrivning om hur katten haft det innan ni tog över beskriver helt varför din katt är en hetsätare. Klar konkurrens om maten, för att överleva! Det kan ta tid, men det kommer att lugna sig ju tryggare katten blir - och ju bättre mat som serveras. Vi hade en övergiven katt som åt allt han kom åt, tills han förstod att han inte behövde sluka allt för att överleva. Det fanns alltid tillräckligt med mat åt honom.

Bra att mjukmaten gillas av den lilla pälsklingen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

batmanthebun
5/11/19, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hon har flera olika läten, ett "hej här är jag", "jag vill ha uppmärksamhet", "jag är hungrig", "jag är obekväm" och "vart är ni?" När det är hennes hungrig mjau så springer hon till matskålen och vrålar och börjar försöka välta lådan vi har fodret i (så den är nu inlåst på översta hyllan i skafferiet pga hon brytit sig in när vi "tog för lång tid") Hon har flera leksaker att leka med och vi aktiverar henne så gott som möjligt för att va innekatt, är mest hur man kan få maten att räcka lite längre när det är blötmat, kan man köpa en sån matskål för hundar som stressäter kanske? Så hon får jobba lite föt maten också? Vi ger maten uppe i hennes favorit fönster både för lite extra motivering att hoppa och röra sig. Hon sitter ofta vid fönstret och kikar ut, mitt fönster är nätat så brukar ha det uppe om dagen så hon även kan känna dofter och höra lite bättre det som är ute (pippifåglarna på baksidan är alltid klar favorit). Hon har blivit bättre med hetsätandet så hon äter i normal takt nu, är mest vi vill ge extra aktivering (bara hunden min som får mat i skål annars, kaninerna, marsvinen och hamstrarna fick scatterfeed, gömde maten, gav dem pussel, etc) då jag vill stimulera dem så mycket som möjligt, de brukar oftast tycka det är roligare om de fått kämpa lite för maten, vilket jag märkte med torrfodret i aktiveringsleksaken (den på bilden) så hon va tvungen att vända och vrida för att få maten

Upp till toppen
Annons: