Två katter = svårt
Vi har svårt att få de att gå ihop med två katter. Sambon jobbar borta under veckan så allt faller på mig. Jag är så HIMLA LESS på att katterna bajsar på badrumsgolvet och i duschen FAST LÅDAN ÄR STÄDAD…. Varför?!…. De har en låda i sovrummet och en låda i badrummet, båda går på båda men ändå bajsar de på golvet i badrummet ibland… 😭.. Det är äckligt och luktar illa. Vi har märkt att stora katten gör i duschen och lilla katten gör de mitt på badrumsgolvet och täcker över med nån plastpåse eller tidningar. Jag städar lådan varannan dag och våttorkar golvet med diverse rengöringsgrejer, de har jätte mycket sand i båda..
Städa båda lådorna varje dag, helst så fort någon varit i dem, om det är möjligt.
Se till att ingenting ligger på badrumsgolvet som kan inspirera till felplacering av avföringen.
Fundera över vilka medel du använder för rengöring, vissa medel kan ha doftämnen som uppmuntrar katterna att betrakta området som toalettplats.

Vad har du för sand ?Vad har dy för låda`?
Har man kater som kissar/bajsar utanför så kan man behöva en låda per katt plus en extra.
Stolt ägare till tre La permer
Utöka och förbättra lådsituationen. Fler lådor (stora och öppna) som rensas flera gånger per dag (viktigt!) så kommer de använda lådorna istället.
Sajtvärd Katter iFokus

Ta bort luckan.Katter är känsliga för dofter.Du kan ju tänka dig hur det luktar där inne för katten.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Hejsan .
Jag har aldrig behövt tagit bort någon lucka , har man haft katter sen dem varit kattungar , då har man lärt dem att gå på lådan . Men du måste hålla rent , ta bort bajs o kiss , rensa lådan minst 2 ggr/ dagen. Gör inte rent lådan med starka medel , det tycker dem inte om. ( i alla fall inte mina katter) Jag köpte den där Ever Cleen aqua en gång, men mina katter tyckte inte om den . Köpte annan Kattsand.
Lycka till ! Hoppas det går bra !
HH 🙂
#1 Som övriga säger, städa lådorna minst morgon och kväll, men helst efter varje besök på lådan. Tänk dig själv om du var tvungen att gå på en toalett som bara spolades varannan dag, eller ett överfullt utedass/bajamaja……😨Lycka till!😊
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Om ni ställer öppna lådor utan tak/lucka på golvet där katterna brukar göra sina behov, vad händer då?
Här kommer mitt tips så man slipper få ut sand när katterna kraffsar i lådan. En helt vanlig plastlåda större modell sen mycket sand lådan. På så sätt har man en grävvänlig låda som är stor. Flytta lådan till hallen om det går för se om golvbajsningen upphör. Skaffa en till låda och köp parfymfri sand är mitt tips.
#10 Problemet med att ha lådan i hallen är att det ofta är mycket spring i just en hall. D v s det kan vara en miljö som upplevs som stressande av katten. På samma sätt som man bör undvika att ha kattlådor under trappor som det ofta rör sig folk i. Kattlådor bör placeras så att katten inte blir störd när den är på toa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
11. Jasså det visste jag inte. Här är det inte så mycket spring våran lådkatt går hellre till lådan i hallen än den som står i gästrummet som är 99,99% ostört rum. 😁
Ingen katt har bajsat på golvet hittils men de har bara gått tre dagar, jag städar den nu varje dag flera gånger, ser jag dom har gått på den så rensar jag den och sopar upp sand från golvet när jag ser det, har också våttorkat golvet med ett annat rengöringsmedel som är till för kakel istället för golv Ajaxen, dom har nosat på golvet men ingen har gjort något på de ännu.
Våran lägenhet är liten och trång så det är svårt att placera lådorna var som helst, hunden är ofta i hallen, köket och vardagsrummet, ställer vi lådor där kommer han äta deras bajs när vi inte är hemma.
Sen vet jag inte riktigt hur man kan överleva kattlådor utan parfymerad sand, de luktar ju fruktansvärt! Jag hade dock föredragit något slags träaktigt eller typ Öko Plus, eftersom jag är dammallergiker och ska jag städa lådorna så ofta så behöver jag ett dammfritt alternativ.
#13 Prova Soft Cat - ett ekologiskt strö, som kan komposteras om man vill. Dammfritt, absorberar även lukt jättebra, sandlikt och mjukt för de små tassarna (Öko kan vara för vasst för tassarna).
Sedan jag gick över till Soft Cat kan jag inte tänka mig att använda vanlig Kattsand - som alla dammar, vad tillverkarna än säger… och som inte kan förstöras eller komposteras, utan bara bygger högre och högre sopberg… för att inte tala om vad bentonitsanden gör med våra och katternas lungor… Jag mådde inte alls bra av den dammande bentonitsanden. Jag gissar att man kan få "stenlunga" /dammlunga av den.
Jag vande våra katter vid ströet genom att blanda det med resten av kattsanden vi hade tidigare. (Öko Plus vägrade de helt.)
Ajax innehåller ammoniak, vilket, liksom klorin, luktar "kiss" enligt kattnosar. Så "om det luktar kattkiss så är det där man kissar", Det är alltså bra att göra rent kattlådorna med klorin, för att locka till att göra sina behov där.
När jag använt Ajax (på andra ställen än i lådorna) så avslutar jag alltid med att torka av stället med vatten med lite ättika i . Ättika tar bort lukt som katternas nosar känner,, även de lukter som inte våra människonäsor känner.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Rengör inte lådorna med något som doftar citron - urrk säger katterna. 🤢 Ta ett annat rengöringsmedel istället och skölj efteråt.
Prova sedan att torka lådornas botten och innerväggar med lite Klorin. Det har en doft som är inbjudande för katter. 👍
Betonitsand? Vad tusan! Att de alltid ska vara pengar som styr istället för vett… Ska utbilda sambon när han kommer hem om allt som sagts i denna tråd så han är med på noterna också. ☝️
Just Öko plus vägrade mina katter helt att använda, verkade vara för vass för tassarna. Oparfymerat fungerar dock alldeles utmärkt om man använder EverClean. Men jag håller med dig om att det annars kan vara svårt att hitta en Kattsand som håller låd-lukten borta när man bor i liten lägenhet. Soft Cat har jag inte provat - men det är något jag avser att prova framöver. Ser att den får bra omdömen!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mina katter får blandat EverClean oparfymerat och Aqua breeze, och det går så bra.