Annons:
Etikettpysselhörnan
Läst 1396 ggr
[Forest]
2019-04-14 21:28

Söker mindre påse gräsfrön

Har köpt "kattgräs" och det var lite havre 10 kr för inte äns en näve havre 😳 Så har jag köpt odling kitt kattgräs det var korn och katterna var totalt ointresserade av äta. Inte heller hundarna 😉 Men jag vill plantera i år igen i en liten kattlåda vanligt gräs då det var väldigt poppis förra året. Men jag hittar bara större påsar gräsfrön vet någon om mindre än 1 kg gräsfrön ? Får väl annars köpa 1kg och så har vi i fleta år framåt 😎

Annons:
Uppkatten
2019-04-14 21:49
#1

Om det ska vara för katterna att äta så tycker jag att havre fungerar bäst. Jag brukar köpa Weibulls påsar som heter just "Kattgräs". Rätt dyra är de förstås, men jag sår i jord hemma inomhus, och har ca 3 krukor igång samtidigt, för att det alltid ska finnas färskt kattgräs här.

Sedan sår jag "gräsmattor" på balkongen, men det gräset äter katterna inte så mycket av, det är mer för att ligga på. Då använder jag Weibulls reparationsgräs, d v s små fröpåsar med gräsfrö i (kanske ett par nävar frö per påse).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-04-14 22:02
#2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maleficum
2019-04-14 23:20
#3

https://grongava.se/shop/product/havre-naken ska gå att gro/plantera så det kanske är något att testa? Om du inte vill köpa en gigantiskt fodersäck på 25kg :P

https://grongava.se/shop/product/nakenhavre-hela-ekologisk-1-25kg-warbo-kvarn hitta på annan sida att denna ska gå att så också

Har du testat vete annars? Om katterna gillar det? Vet inte hur havregräs smakar men vet att vetegräs iaf har en sötare och "mjukare/mildare" smak än korngräs (min kanin föredrar korn framför vete då han inte är så sugen på gräs men inte testat havre själv då jag uppfattat det svårare att grodda om man inte ska så det i jord). För isf vet jag att Saltå kvarns hela vete går att gro (brukar finnas i många matbutiker).

Annars om du har stall eller liknande i närheten kanske du kan gå och fråga om dem har hel havre till hästarna och fråga om du kan få köpa lite därifrån?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Forest]
2019-04-15 08:37
#4

1 havre kan jag säkert få tycker 10 kr för inte änds en näve havre väldigt dyrt kg pris 😉 Ja det är liten låda på balkongen som vi tänkt oss i år igen 👍

[Forest]
2019-04-15 08:43
#5

Jag vill hels ha gräs inte havre korn osv 😔 men får väl odla lite havre o sen köra låda gräs han åt ju gräset med glädje i lådan förra året. Tog lite tid att få upp gräset 😁Hade lite tur att snå lite av en som sådde gräs ✌

Uppkatten
2019-04-15 09:13
#6

#4-5 Ja, det blir ett dyrt kilopris på havre, men med tanke på hur mycket mina katter gillar sitt kattgräs så tycker jag ändå det är värt det. 🙂

Sådde själv två "kattgräsmattor" (med s k reparationsgräs) för någon vecka sedan, och har den ena på tillväxt inne (ovanpå en bokhylla) och den andra på tillväxt ute på balkongen (högt upp så katterna inte kommer åt den ännu). 

"Innegräsmattan" (som får flytta ut så snart den blivit "klar") har redan börjat få gräs, men sedan tar det ju ett tag innan det blir en "fast och stabil" gräsplätt som tål att katten sover där, knaprar på enstaka grässtrån o s v.

Vill man ha en egen gräsplätt till sin katt på balkongen under sommaren/hösten så är det nog en bra idé att börja så ganska snart! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Forest]
2019-04-15 20:02
#7

6 bra då blir det 1kg gräsfrön https://www.xn--ob-eka.se/tradgard/odla-plantera/froer-lokar-vaxter/grasfro-odla-reparera-3003273 Lite bätte pris 79 kr har ju annars nära till en som odlar fram gräsmatyor kanske kan jag ta sånt gräs i en låda hållbart är det o tål en envis svart pumakatt 😉

Pia-69
2019-04-15 20:23
#8

#7 Annars finns ju färdig gräsmatta på rulle om man vill ha snabbt resultat, jag hittade ett pris på 30kr /kvadratm. En sådan kanske man kan övervintra också.😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2019-04-15 20:28
#9

#7 OK, jag brukar köpa den här 40 grams påsen med reparationsgräs https://weibulls.com/produkter/gras/reparationsgras-portion-weibulls/685085.1173213.838964.0p Den räcker i flera år här hemma (för att göra gräsplättar på balkongen till katterna att sova på).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
2019-04-16 09:22
#10

8 mm tåls att fundera på den är mer stryktålig än nysådd 👍 9 oj ja det var mindre än 1 kg 👍 Ska så i mindre kattlåda (kattungelåda ej brukad som kattlåda) då räcker väl denna påse gott o väl ?

Uppkatten
2019-04-16 09:33
#11

#10 Ja, det räcker flera gånger om till en kattungelåda! 🙂 Jag sår på en odlingsbricka inköpt på Bauhaus (se länken och bildspelet i #2) och den "brickan" är minst lika stor som en kattungelåda. Jag brukar lägga stora lecakulor i botten, därefter blomjord och sedan använda reparationsgräs-frö.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
2019-04-16 09:39
#12

11 tack bra odling tips dessutom. Har lecakuor blomjord men även såjord så blandrar lite på jorden 😉

Upp till toppen
Annons: