Mager äldre katt
Hej! Jag undrar om det är normalt att en 14-årig katt är mycket benigare och tunnare än en katt i sina "bästa år"? Det har inte skett någon snabb förändring. Men katten har nästan slutat äta torrfoder, vill ha små portioner våtfoder. Får han för mycket på en gång händer det att han kräks upp det. Finns det kanske något mer näringstätt våtfoder som han kan få?
Vi har ganska nyligen avlivat vår gammelkatt som blev 17 år. Han var mager som ett skelett det sista.
Gamla katter brukar tappa en del i muskelmassa har jag hört men katter kan också magra på grund av njurproblem vilket var fallet för oss.
Jag tycker du ska ta katten till en veterinär för en hälsokontroll.
Det kan vara njurproblem, dåliga tänder och en massa saker som spelar in.
/Maria
Här är tråden om vår gamle katt Moritz i fall det kan ge dig några tankar.
https://katter.ifokus.se/discussions/56e2e91fce12c47b68000249-gammal-katt-som-magrat
/Maria
Ja som #1 säger hälsokontroll, jag tycker det verkar som att katten har ont i tänderna efter din beskrivning, tandsjukdomen forl eller TR som det numer kallas drabbar 70-80% av alla katter förr eller senare och är mycket smärtsamt! Även problem med njurarna är vanligt på gamla katter och orsakar viktnedgång. Som sagt boka tid hos veterinär för seniorkoll.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Tack för svaren. Det är inte min katt, men jag ska hälsa ägaren att en seniorkoll är att rekommendera. Jag har reagerat på att katten känns väldigt insjunken i bakre delen av kroppen nedanför bröstkorgen, och allmänt benig överlag.
#4 Det låter klokt!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag skulle göra en hälsokontroll med blodprov samt göra tandröntgen om katten börjar äta mindre för att utesluta FORL som är en smärtsam tandsjukdom
Kan bara hålla med alla om att katten bör bli veterinärundersökt snarast, både allmäntillstånd och särskilt tänderna.