Förkyld?
Hej! Jag har en katt på 7 år som har vattniga/gelé ögon och brummar högre än vanligt, som att hon har mycket snor i näsan. Kan hon vara förkyld? Hon är rakad och går ut ibland, men hon är inte ute längre stunder. Annars ligger hon i trappan framför luftvärmepumpen
Det låter som om hon behöver komma till veterinär omgående.
/Maria
Jag hör att det är snor
Men vad vill du med denna tråden? Mår inte katten bra så måste du ju uppsöka veterinär eller åtminstone ringa och fråga.
/Maria
Håller med #4. Katters ögonproblem ska man ta på allvar. Till veterinär bums!
Hon har inte problem med ögonen, utan det var bara en gång jag såg det på morgonen. Hon var nyvaken.. Hon är inte snorig eller någonting längre. Jag ville bara höra med er om ni haft liknande symptom och om hon kunde vara förkyld.
#6 Ja, katter kan bli förkylda och då kallas det för kattsnuva. Kattsnuva är inte som när vi får snuva, utan det blir ofta mer allvarligt. Därför ger flera dig rådet att kontakta veterinär.
Är din katt vaccinerad mot kattpest och kattsnuva? Vaccinerade katter klarar ofta av kattsnuva lite bättre än vad ovaccinerade katter gör, men de kan fortfarande bli ordentligt sjuka.
Huruvida din katt är förkyld eller inte kan jag inte bedöma utifrån din beskrivning, men om du tror att katten har blivit förkyld så bör du ringa och prata med veterinären, så att ni får den hjälp som katten behöver.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7 Hon vaccineras varje sommar :)