Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 758 ggr
Emptymoment
2018-11-11 18:34
1

Val av vatten

Hej :)

Jag har ett antal katter hemma som alla är (mig veterligen) välmående och väl underhållna. Men jag upplever att de visar ett konstigt beteende när det kommer till hur de väljer att dricka vatten. Jag har 4 olika vattenskålar i olika former och storlek utplacerade i lägenheten, men dessa är inte speciellt intressanta för katterna. De dricker lite ur dem, men väldigt sällan.

Istället så har jag kommit på att de älskar att dricka ur ett full badkar😂, speciellt efter att jag duschat eller badat i det, då kastar sig åtminstone två av dem på det. Tänkte höra om det är någon som upplevt samma sak eller har en förklaring till varför? Är det för att ett badkar påminner mer om ett naturligt vattenhål och talar till deras instinkter? Eller är det jag som smakar utsökt? 🤪

Jag frågar för att det känns som lite slösande att fylla 200 liter vatten i ett badkar för att de ska dricka lite vatten :p

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

kattöga
2018-11-11 19:33
1

Jag kan inte svara på din fråga, jag gissar att det är du som smakar utsökt dock…. 😉

På några av våra katter vi har och har haft så har jag märkt att "smutsigt" vatten från diken, hålor i marken eller i bunkar som stått ute i regnet smakar bäst. Jag gissar att det är som kryddor i vattnet. (Därför gissar jag att ditt badvatten smakar "mer".)
Gammelkatten vi har nu, och de tidigare katterna som drack "ute-vatten", har jag aldrig sett dricka vatten inomhus.
Två av våra katter som vi har nu är innekatter. Men vattnet i vattenskålen som står ute på (den inhägnade) verandan är godast! Och allra särskilt efter ett eller två dygn!

Nu får alla våra katter extra vatten i sina matskålar (blötmat) så vätska får de i sig i alla fall.

Har du testat att fylla en lite större balja med vatten, kanske behöver inte "badkaret" vara så stort för att passa dina katter?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Emptymoment
2018-11-11 21:18
1

#1 Hahaha ja vi får väl säga så😎 Ja, det verkar som att helt rent vatten är lite motbjudande för dem, för även när jag kokat mat så föredrar dem vattnet i kastrullen som är lite ljummet och grumligt(pastastärkelse, kött, fond osv).

Av någon anledning så verkar de vara rädda för stora hinkar eller baljor med mycket vatten i. Dem väljer till och med omvägar. Tror det är så att de är rädda för att bli blöta om den skulle välta eller så. Men badkaret verkar ha blivit en "mysgrej" eftersom att jag tycker att det är så sött kan jag inte låta bli att belöna beteendet 😛

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

kattöga
2018-11-11 22:33
1

Bara du har koll på att de inte faller ner i vattnet o inte kan ta sig upp! 
Jag skulle också belöna det beteendet! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
2018-11-12 09:43
1

Vi har 4 olika vattenskålar och även dessa är olika 2 antispillskålar dessa upplever jag är mest poppis för både katterna o hundarna då som vanlig vattenskålar. Men vi har vattenfontän denna väljer 2 hundar o våran äldsta katt. Jag byter vatten ofta lite mer bök att göra ren men efter köpt hem den så dricker alla mycket mer. Här får katterna våtfoder 2-4 gånger perdag beroende på hur jag jobbar. Ledig så delas det ut tätare men mindre portioner o tycker detta gör dom mindre törstiga oxå. Våra äter nästan inget torrfoder längre efter hittat mat dom verkligen gillar. ☺